Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Hehe, beklager jeg glemte deg, govassa. Har ikke gjort noe spesielt, reint bortsett fra å velge best shapes og satt alle fontene til 10 pt under "Fonts" i menyen under administration (eller noe sånt).

8436251[/snapback]

TAKK, skal sette opp Kubuntu100% før jeg viser broderen det(som er ms fanboy delux) :)

8436278[/snapback]

Ja, dette med fonter er noe jeg håper jeg får forbedret, ser forjævlig ut hos meg.

Er det noen som har tips til hvilke fonter som ser mest mulig likt ut som Vista/IE7 i feks Ubuntu?

Er det "Sans" som er standard?

Har prøvd litt forskjellig, men kjenner ikke igjen navet på fontene, så blir litt famling i blinde. Lurte faktisk på om oppløsningen ikke er riktig heller, men den står nå etter installasjon av 915Config på 1280x800 både der man stiller oppløsning, og det er det eneste som står i Xorg.conf også, så da må jeg vel tro det er riktig...

Hva var det man kunne laste ned for å få WPA-PSK trådløs til å funke? Har nå kun WEP tilgjengelig, og mener å huske det kunne fikses :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har bare problemer til nå med den nye installasjonen av Ubuntu Feisty Fawn...

1.  Wlan fungerer, men farten kommer ikke over 100kB/s uansett! Står jeg er tilkoblet med 54mbit. I Windows og 6.10 (samme laptop, samme wlan sone og samme fil lastet ned fra samma site) får jeg rundt 500kB/s.

2. Når jeg kobler i nettverkskabel så skjer det ikke en dritt. Ser ikke ut som kortet mitt er installert.... (funka out of the box med 6.10)

3. CD/DVD brenning fungerer ikke. Bruker gnomebaker. (funka out of the box med 6.10 etter installasjon av gnomebaker).

4. Beryl ? .....

Kan noen hjelpe meg? :)

Alt dette fungerte fint når jeg kjørte 6.10. Jeg vurderer sterkt å bytte tilbake.

8439134[/snapback]

Kom med mer info så blir det sikkert sett på.

2. Sjekk om du kan velge "Wired Network" i venstreklikke-menyen til network-manager iconet i ikonlinjen. Hvilke enheter finner du hvis du skriver ifconfig / iwconfig i en terminal?

3. Prøv flere brenneprogrammer, prøv å starte gnomebaker fra terminal og kom tilbake med feilmeldinger.

4. Legg til universe kilde i System->Administration->Software Sources. Åpne en terminal skriv:

sudo aptitude install beryl (viktig at du bruker atitude, bruker du apt-get f.eks må du installere flere pakker).

Hvis du vil at beryl skal starte sammen med gnome går du til System->Preferences->Sessions og legger til beryl-manager under "startup programs"

Edit: men da må du selvsagt ha installert proprietære grafikk-kort-drivere på forhånd.

8439327[/snapback]

tommen@Xena:~$ ifconfig

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:18:DE:65:1E:DB

inet addr:10.0.1.31 Bcast:10.0.1.255 Mask:255.255.255.0

inet6 addr: fe80::218:deff:fe65:1edb/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:638692 errors:1446 dropped:498367 overruns:0 frame:0

TX packets:402779 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:1171149574 (1.0 GiB) TX bytes:68271204 (65.1 MiB)

Interrupt:21 Base address:0xe000 Memory:edf00000-edf00fff

lo Link encap:Local Loopback

inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0

inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1

RX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:0

RX bytes:1272 (1.2 KiB) TX bytes:1272 (1.2 KiB)

tommen@Xena:~$ iwconfig

lo no wireless extensions.

irda0 no wireless extensions.

eth0 IEEE 802.11g ESSID:"asterix"

Mode:Managed Frequency:2.427 GHz Access Point: 00:16:B6:B0:FB:4E

Bit Rate:54 Mb/s Tx-Power:15 dBm

Retry limit:15 RTS thr:off Fragment thr:off

Power Management:off

Link Quality=78/100 Signal level=-57 dBm Noise level=-57 dBm

Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:972 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:496999 Missed beacon:0

tommen@Xena:~$ gnomebaker

(process:24173): GStreamer-WARNING **: The GStreamer function gst_init_get_option_group() was

called, but the GLib threading system has not been initialised

yet, something that must happen before any other GLib function

is called. The application needs to be fixed so that it calls

if (!g_thread_supported ()) g_thread_init(NULL);

as very first thing in its main() function. Please file a bug

against this application.

8439638[/snapback]

Hvis du heller ikke finner nettverkskortet ditt i System->Administration->Network eller i /etc/network/interfaces så må du poste hvilket nettverkskort du har. Det kan du finne ut med lspci kommandoen.

Går det ikke å brenne med k3b heller?

Hva var det man kunne laste ned for å få WPA-PSK trådløs til å funke? Har nå kun WEP tilgjengelig, og mener å huske det kunne fikses :)

8439910[/snapback]

wpasupplicant heter pakken som tilbyr WPA støtte. Den skal installeres sammen med network-manager. Så du kan prøve å koble til et WPA-kryptert nettverk med network-manager isteden for System->Administration->Network. Da vil du nok få koblet til.

Network_manager_gnome.png

Ang. fonter: Legg til restricted pakkelagre og installer msttcorefonts så får du microsoft fontene.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
ser forjævlig ut hos meg.
LoL :D

Takk for tipset pcp160 - det fungerer fint med to harddisker. Noe mer tungvint å skifte OS men jeg kommer stort sett bare til å bruke det ene så det gjør ikke noe.

Jeg har forøvrig lagret dette mht fonts:

Installere MS fonts; sudo aptitude install msttcorefonts

Eller finn corefonts i synaptic.

og:

sudo aptitude install gsfonts-x11 msttcorefonts

sudo aptitude install xfonts-intl-european

Etter disse to skriv; sudo fc-cache -f -v

Dette vil gi automtisk søk etter font og legge dem i cache filen.

Vet du hva som er forskjellen HavaN på disse to første?

Ellers så burde vi kanskje fått en guide på første siden om hvordan man legger til flere kilder, uten det tror sikkert mange at det er lite Synaptic har å by på?

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en del stykker(5), som jeg skal gi til venner/fam som jeg tror ville like det. Ser mer tilitsvekkende ut å komme med en orginal cdplate enn en som er brent. Skulle vært mulig å bestille cdplater med Ubuntu bok til en høyere sum - som gikk til prosjektet.

Uansett; sammen med cdplaten så får du Ubuntu stickers til å klistre på pcen:-)

Lenke til kommentar
    *  PC Edition, for almost all PCs, including x86-based systems like Intel Pentium and AMD Athlon. Choose this if you are unsure.

* 64-bit PC Edition, for computers based on the AMD64 or EM64T architecture (e.g., Athlon64, Opteron, EM64T Xeon).

Så nei; ingen server. Men det er ingenting som hindrer deg i å fjerne Gnome og legge inn server istedet...

Lenke til kommentar

Ta gjerne en titt på første innlegg i denne tråden og si hva dere synes. Dere må gjerne også komme med flere ting jeg kan legge inn der. Tenkte vi skulle samle denne tråden til "Den offisielle Ubuntu 7.04-tråden" og ha masse nyttig info i første innlegg. Gjør det gjerne klart for klipp-og-lim.

<---

PS. Se den nye avataren jeg har laget meg med hjelp fra Rivers til å lage 3D-effekten.

Lenke til kommentar

Feisty er sikkert vel og bra, men jeg venter med skrytet til jeg har fått tilbake lyden min ...

Får følgende feilmelding ved dobbeltklikk på høyttalerikon i panel:

Ingen volumkontrolltillegg for GStreamer og/eller enheter funnet.

Prøvde nå å følge denne guiden på Ubuntuforums, og har kommet til det punktet der jeg skal kompilere ALSA-driverne. Kan bare ikke tenke meg at jeg er på rett spor, siden det ikke hjalp å installere dem fra en "fresh kernel".

Lenke til kommentar

Simen1:

Har alt lagt merke til den nye logoen din; ble veldig bra og ikke minst orginal!

"Tenkte vi skulle samle denne tråden til "Den offisielle Ubuntu 7.04-tråden"

Flott, har alt etterlyst(se innlegg ovenfor) for hvordan man legger til ekstra pakkebrønner i Feisty Fawn. Tror mange kan bli skuffet hvis de ikke får med seg dette.

Da kan man legge til denne linken:

http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/

Ellers skrev jeg en post ovenfor ad skrivebordsmiljø, men har ikke fått noe tilbakemelding:-/ Tenkte noe slikt kunne vært greit i første posten siden mange lurer på det. Dere kunne jo ha gjort som HavaN og laget overskrifter med skjult tekst, så kan dem som lurer se.

Endret....

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Ta gjerne en titt på første innlegg i denne tråden og si hva dere synes. Dere må gjerne også komme med flere ting jeg kan legge inn der. Tenkte vi skulle samle denne tråden til "Den offisielle Ubuntu 7.04-tråden" og ha masse nyttig info i første innlegg. Gjør det gjerne klart for klipp-og-lim.

<---

PS. Se den nye avataren jeg har laget meg med hjelp fra Rivers til å lage 3D-effekten.

8440492[/snapback]

Fin avatar det der. :)

Denne tråden skulle kanskje vært sticky en stund?

Men da skulle kanskje disse linjen om micegols tidligere problemer blitt fjernet?

Jeg prøvde beta'en, men opplevde to signifikante problemer. Repeat-funksjonen på tastaturet slo igang selv ved korte tastetrykk, og det trådløse nettverkskortet fra Ralink funket ikke ut av boksen (+ at de offisielle driverne til kortet ikke funket med den nye kernelen). Har satt av en liten partisjon, slik at jeg kan teste om endelig release av Feisty funker uten å røre min eksisterende Edgy-installasjon.

I løpet av den korte tiden jeg fikk testet nye Ubuntu, var det iallefall noe positivt jeg merket: Vesa-driverne slo inn på 8800 GTS, altså ikke X server-krasj (blåskjerm) som med Edgy, og nettverkskortet mitt på Asus P5B-E funket ut av boksen, mens det i Edgy måtte installeres manuelt.

Det står også "Ubuntu 7.04 Feisty Fawn slippes altså førstkommende torsdag (19. april). Skal du oppgradere?"

Det burde kanskje endres til:

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn ble sluppet torsdag 19. april. Skal du oppgradere?

Det linkes til en Playstation 3 iso, men denne er også for PowerPC Macs. Så kanskje det burde stå "PowerPC/Playstation 3" på linken.

Det er dessuten fint at shipit sender gratis cd'er. Men jeg synes ikke at alle burde bestille cd'er derfra unødvendig. Det tilbys for å fremme Ubuntu. Du kan bestille hvis du vil ha cd'er du vil gi bort til venner/bekjente eller ha med på en konferanse eller til et klasserom. - Til privat bruk synes jeg det er litt bortkastede ressurser. Bestill gjerne for å fremme Ubuntu/Linux, men helst ikke til privat forbruk.

Ble kanskje mye dette, men logoene burde ha transparent bakgrunn. (Ok, blir kanskje prikete, men jeg synes slikt er viktig).

jaustin_saturated_full_logo_021_trans.png

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Det er dessuten fint at shitit sender gratis cd'er.
Hva sender de fra shitit da, special edition med Vista eller noe sånt :!:

Endret;

Beklager, klarte ikke å dy meg :)

Spørsmål; Jeg kjørte sudo aptitude install linux-k7 fordi den skal passe bedre til min cpu, men under oppstarten så ser jeg ingen endringen av kernel - noe som har noen tips?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Govassa,22/04-2007 : 00:07]
pcp160:

ser forjævlig ut hos meg.

LoL :D

Takk for tipset pcp160 - det fungerer fint med to harddisker. Noe mer tungvint å skifte OS men jeg kommer stort sett bare til å bruke det ene så det gjør ikke noe.

Hehe, ja var kanskje litt voldsom i beskrivelsen av fontene, men de har altså irritert meg hver gang jeg har testet Ubuntu/Kubuntu, og denne gangen er jeg fast bestemt på å fikse alle irritasjonsmomentene jeg tidligere har gitt opp, og takket Gud for at han skapte Windows... :p

Vedrørende det med skifte mellom OS kommer det jo litt an på maskinvare. Hvis du må helt inn i bios er det jo litt tungvindt (forsto det som du sitter med en eldre K7 maskin). Er både fordeler og ulemper syns jeg, men så lenge du stort sett skal bruke Ubuntu sparer du jo noen sekunder hver boot om ikke annet :)

Takk til både deg og HavarN for tipsene til font og wpa, skal se på det i morgen :yes:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Endret;

Spørsmål; Jeg kjørte sudo aptitude install linux-k7 fordi den skal passe bedre til min cpu, men under oppstarten så ser jeg ingen endringen av kernel - noe som har noen tips?

8440707[/snapback]

Hehe, shitit må være noe slikt ja... :)

Men linux-k7 er vel bare en metapakke for linux-generic (som har samlet alle x86 arkitekturene i det siste).

$ dependencies linux-k7

linux-k7

Depends: linux-generic

Det er altså bare en link til å installere linux-generic pakken (som er den som allerede var installert på systemet ditt).

Edit: linux-generic er den du skal ha med k7 arkitektur.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Endret;

8440707[/snapback]

Hehe, shitit må være noe slikt ja... :)

Men linux-k7 er vel bare en metapakke for linux-generic (som har samlet alle x86 arkitekturene i det siste).

$ dependencies linux-k7

linux-k7

Depends: linux-generic

Det er altså bare en link til å installere linux-generic pakken (som er den som allerede var installert på systemet ditt).

Edit: linux-generic er den du skal ha med k7 arkitektur.

8440925[/snapback]

Ikke vet jeg, men jeg fulgte en guide i en Ubuntu book(og kan finne samme guide på nett hvis du vil se?). Slik jeg forstod det manglet det plass på cdplaten til å legge ved optimal driver for alle typer cpu, derfor ble bare den eldre versjonen lagt ved. For å øke ytelsen ble en anbefalt å kjøre kommandoen jeg postet sist, og ved oppstarten ser man at K7 har dukket opp. Stemmer ikke dette? Etter å ha kjørt samme nå så ser jeg ikke den endringen i oppstarten!?!

(jeg har en AMD Athlon 64 Processor 3000+)

Endret;

"[edit]

k7 amd duron/athlon

If you have an amd duron/athlon you should probably install this kernel :"

sudo aptitude install linux-k7

Kilde: http://doc.gwos.org/index.php/MultimediaCustomizationGuide

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Men da skulle kanskje disse linjen om micegols tidligere problemer blitt fjernet?

Jeg prøvde beta'en, men opplevde to signifikante problemer. Repeat-funksjonen på tastaturet slo igang selv ved korte tastetrykk, og det trådløse nettverkskortet fra Ralink funket ikke ut av boksen (+ at de offisielle driverne til kortet ikke funket med den nye kernelen). Har satt av en liten partisjon, slik at jeg kan teste om endelig release av Feisty funker uten å røre min eksisterende Edgy-installasjon.

I løpet av den korte tiden jeg fikk testet nye Ubuntu, var det iallefall noe positivt jeg merket: Vesa-driverne slo inn på 8800 GTS, altså ikke X server-krasj (blåskjerm) som med Edgy, og nettverkskortet mitt på Asus P5B-E funket ut av boksen, mens det i Edgy måtte installeres manuelt.

Det står også "Ubuntu 7.04 Feisty Fawn slippes altså førstkommende torsdag (19. april). Skal du oppgradere?"

Det burde kanskje endres til:

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn ble sluppet torsdag 19. april. Skal du oppgradere?

8440670[/snapback]

Mange gode forslag fra HavarN. Jeg flyttet mine kommentarer om Feisty ned i post #2, der de passer bedre. Det er litt sent nå, så jeg har ikke gjort noe annet av det du foreslo, men det fikser enten Simen1 eller meg imorgen. :closedeyes:

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...