Carl Sagan Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Som sagt i emnetittel; vil man trenge nytt hovekort til de kommende 45mm Conroe fra intel? Er det bearlake\eaglelake det er snakk da? UPDATE* 20.04** Hva er Penryn?Penryn er en samlebetegnelse på neste generasjon prosessorer fra Intel. Det er ventet en rekke ulike prosessorer i Penryn-familien, rettet mot segmenter som bærbart, desktop, arbeidsstasjon og server. Prosessorene fabrikeres med 45 nm-teknologi, får SSE4-støtte og ventes på markedet i andre halvdel av 2007. Først ut blir trolig Xeon-familien. Formatet blir det samme som i dag - LGA775 for desktop og LGA771 for Xeon, slik at prosessorene vil passe på dagens hovedkort. Det eneste man må påregne er trolig en BIOS-oppdatering. Man trenger altså IKKE nytt hk, bare en bios oppdatering! Endret 19. april 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Lurer på det samme Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Ser man på historien når Intel har kommet med nye prosessorer på s775, så vil det overraske meg mye om man ikkje må skifte til hovedkort med relativt nye brikkesett for å kunne bruke 45nm prosessorer. Men siden det bare er snakk om en die-shrink, og ikkje en ny arkitektur så burde alle hovedkort som støtter core 2 duo/quad støtte de nye 45nm-prosessorene Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Ser man på historien når Intel har kommet med nye prosessorer på s775, så vil det overraske meg mye om man ikkje må skifte til hovedkort med relativt nye brikkesett for å kunne bruke 45nm prosessorer. Men siden det bare er snakk om en die-shrink, og ikkje en ny arkitektur så burde alle hovedkort som støtter core 2 duo/quad støtte de nye 45nm-prosessorene 8397942[/snapback] Enig der. Sant alle 45mm kommer med 1333FSB? Og hvilken multiplier? 6-8 elns? Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Er vel snakk om at mange 965 hovedkort vil støtte 45nm prosessorerne, men det gjenstår vel å se. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Er vel snakk om at mange 965 hovedkort vil støtte 45nm prosessorerne, men det gjenstår vel å se. 8402518[/snapback] Hmm. i975x og 680i burde vel egentlig og passe siden disse er nyere(correct me if im wrong)? Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Er vel snakk om at mange 965 hovedkort vil støtte 45nm prosessorerne, men det gjenstår vel å se. 8402518[/snapback] Hmm. i975x og 680i burde vel egentlig og passe siden disse er nyere(correct me if im wrong)? 8406090[/snapback] 975x er gamlere enn 965 Men dersom VRM'en ikke forandrer seg for mye på 45nm og 65nm prosessorene, så tror jeg mange i965 (kanskje også i975x) og 680i vil kunne støtte 45nm prosessorene. En av de første Penryn prosessorene som ble vist var på et Bad Axe 2 i975X hovedkort, dog VRM'en var modifisert. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Så du mener at man trenger lavere\høyere spenning enn på nåværende c2d? Det er vel alt VRM gjør, og gi spenning til prosessoren.. Er det det som er problemet, kan alltid en liten VMod utføres Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Så du mener at man trenger lavere\høyere spenning enn på nåværende c2d? Det er vel alt VRM gjør, og gi spenning til prosessoren.. Er det det som er problemet, kan alltid en liten VMod utføres 8406189[/snapback] hehe ja for de som kan det, er det vel godt mulig det vil fungere. Vi får vel bare vente å se Endret 17. april 2007 av el_salvad Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Så du mener at man trenger lavere\høyere spenning enn på nåværende c2d? Det er vel alt VRM gjør, og gi spenning til prosessoren.. Er det det som er problemet, kan alltid en liten VMod utføres 8406189[/snapback] hehe ja for de som kan det, er det vel godt mulig det vil fungere. Vi får vel bare vente å se 8406220[/snapback] Ja, uheldigvis..Synes intel burde gitt ut noen info angående det der.. Tenkte på noe annet; hvorfor skal intel lage en prosessor som ikke fungerer på et av sitt nyeste brikkesett? For deres skyld, ville det for så vidt være best om 45mm'erne funket på både p965 og i975x.. Og ikke på 680i Hadde ikke berørt meg Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Så du mener at man trenger lavere\høyere spenning enn på nåværende c2d? Det er vel alt VRM gjør, og gi spenning til prosessoren.. Er det det som er problemet, kan alltid en liten VMod utføres 8406189[/snapback] hehe ja for de som kan det, er det vel godt mulig det vil fungere. Vi får vel bare vente å se 8406220[/snapback] Ja, uheldigvis..Synes intel burde gitt ut noen info angående det der.. Tenkte på noe annet; hvorfor skal intel lage en prosessor som ikke fungerer på et av sitt nyeste brikkesett? For deres skyld, ville det for så vidt være best om 45mm'erne funket på både p965 og i975x.. Og ikke på 680i Hadde ikke berørt meg 8406269[/snapback] Vel, de nye hovedkortene fra Intel (P35, G35 og X38) vil jo støtte de nye 45nm prosessorene. Men jeg både håper og tror at noen hovedkort-produsenter vil komme med støtte for 45nm prosessorer på sine litt eldre hovedkort muligens med en BIOS oppdatering, dersom VRM'en ikke forandrer seg. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Tingen er nok og legge ut biosoppdatering som nevnt ja, og legge ut en grundig "GJØR-DET-SELV-VMOD-PÅ-EGET-ANSVAR" guide på HK'ets hjemmeside Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Tingen er nok og legge ut biosoppdatering som nevnt ja, og legge ut en grundig "GJØR-DET-SELV-VMOD-PÅ-EGET-ANSVAR" guide på HK'ets hjemmeside 8406478[/snapback] Ja, sannsynligheten for at noe slikt skal skje er vel omtrent den samme som at eg blir valgt ut til å være astronaut på den første bemannede Mars-ferden i 2038 Lenke til kommentar
Tornado78 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vet at det er noen HK som er oppgitt at de er klare for 1333Mhz Fsb hva nå en det måtte bety? http://www.asus.com/products3.aspx?l1=3&l2...®%20680i%20SLI™ Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Tingen er nok og legge ut biosoppdatering som nevnt ja, og legge ut en grundig "GJØR-DET-SELV-VMOD-PÅ-EGET-ANSVAR" guide på HK'ets hjemmeside 8406478[/snapback] Ja, sannsynligheten for at noe slikt skal skje er vel omtrent den samme som at eg blir valgt ut til å være astronaut på den første bemannede Mars-ferden i 2038 8406911[/snapback] Ja @el_salvad: Det betyr at HK'et takler de nye 65mm Core 2 Duo som er 1333FSB mot de gamle 1066FSB.. Dette merkes med f.eks E6600 som blir hetende E6650 i den nye 1333FSB versionen, E6700 som blir hetende E6750 i 1333FSB versionen osv.. Uansett må du vanligvis ha bios update. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 UPDATE*** Hva er Penryn?Penryn er en samlebetegnelse på neste generasjon prosessorer fra Intel. Det er ventet en rekke ulike prosessorer i Penryn-familien, rettet mot segmenter som bærbart, desktop, arbeidsstasjon og server. Prosessorene fabrikeres med 45 nm-teknologi, får SSE4-støtte og ventes på markedet i andre halvdel av 2007. Først ut blir trolig Xeon-familien. Formatet blir det samme som i dag - LGA775 for desktop og LGA771 for Xeon, slik at prosessorene vil passe på dagens hovedkort. Det eneste man må påregne er trolig en BIOS-oppdatering. Man trenger altså IKKE nytt hk, bare enn bios oppdatering! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) I testen som artikkelen viser til så måtte altså Intel modifisere sitt eget BadAxe 2 hovedkort slik at Penryn fungerte. Dette er altså ett av Intel sine nyeste hovedkort på s775-plattformen, alikevel så støtter IKKJE kortene som er i butikken idag Penryn. Så eg er redd hardware.no og du tar feil der http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...aspx?i=2972&p=2 Anandtech: The processors were plugged into a modified Intel BadAxe2 motherboard, with the modification being necessary to support Penryn. Endret 19. april 2007 av Dragavon Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 I testen som artikkelen viser til så måtte altså Intel modifisere sitt eget BadAxe 2 hovedkort slik at Penryn fungerte. Dette er altså ett av Intel sine nyeste hovedkort på s775-plattformen, alikevel så støtter IKKJE kortene som er i butikken idag Penryn. Så eg er redd hardware.no og du tar feil der http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...aspx?i=2972&p=2 8422021[/snapback] Hmm. Sjelden at Hardware.no skriver en så kraftig feil da.. Får vente og se. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Eg synest også at det var veldig merkelig av hardware.no å referere til en side som hadde veldig lite konkret info, mens Anandtech hadde førstehånds info med bilder av testen. Hardware.no burde ha omtalt Anandtech sin artikkel Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Eg synest også at det var veldig merkelig av hardware.no å referere til en side som hadde veldig lite konkret info, mens Anandtech hadde førstehånds info med bilder av testen. Hardware.no burde ha omtalt Anandtech sin artikkel 8422081[/snapback] Enig der. Heldigvis så er BadAxe2 en viderutvikling elns av i975x( som jeg har , så det vil nok fungere til slutt). Noen som vet priser på penryn? Skal jeg vente til penryn kommer, eller kjøpe etter prisdumpet? EDIT: Ser at Wolfdale's 3.33GHz vs Conroe Quad's 2.93GHz skiller nesten ingenting i 3dmark, til tross for frekvensen. Skuffendes. Endret 19. april 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå