Caze Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Tenkte jeg skulle komme med min egen lille "review" av Sony KDL-40U2000, som jeg kjøpte i forrige uke. Førsteintrykket av skjermen var bra, det virket som en solid TV. Når jeg skulle slå den på første gang, virket det som om fjernkontrollen som fulgte med ikke fungerte helt, for jeg måtte holde inne knappene ganske lenge før TV-en reagerte på kommandoene. Av en ukjent grunn forsvant dette problemet etterhvert. Testet først DVD-spilleren, koblet via HDMI. Bildet virket først veldig uskarpt og bildet hadde et veldig grønnskjær. Filmen jeg startet opp var Ringenes Herre: To Tårn, og jeg husket fra tidligere TV-er jeg hadde at menybildet skal se ut som et brunaktig pergament. Det gjorde det IKKE med Sony'en. Det var grå-grønt (!). Jeg har jo erfart at man ikke får bildet til å bli perfekt/slik man liker det før etter et par timers "tweaking", så jeg slo meg til ro med at det kom til å bli bedre. Jeg justerte opp skarpheten, satt ned kontrast-nivået, og skrudde opp lysstyrken, men kompenserte dette med å redusere backlight-nivået. Bildet ble bedre, men fremdeles var det en grønn-tone i bildet (i DVD-menyen). Selve filmen ellers så grei ut fargemessig i alle scener som IKKE hadde closeups av ansikter. Hudtonene ble dårlilg gjengitt, pga dette grønnaktige fargestikket. Vel, jeg ville så koble til Dreamboxen min, og til dette pleier jeg å bruke S-Video (har erfaring med at det blir bedre enn RGB). Vanligvis er jo SCART-2 S-Video kompatibel, men ikke her nei. INGEN av SCART-kontaktene støtter S-Video faktisk. Så for å få S-Video signal til TV-en, måtte jeg koble til S-Video kontakten på venstre siden av TV-en - og det ser jo ikke særlig pent ut. Med det digitale satellitt-bildet var bildet også preget av dette grønnskjæret, spesielt når det vises ansikter, men det er også merkbart i enkelte mørke scener. Den siste kilden jeg koblet til var datamaskinen. Dette koblet jeg via "PC kontakten" (D-SUB), og fikk bekreftet at TV-en støttet 1:1 pixelmapping. Kort oppsumert så vil jeg si at det er en grei TV, men ikke mer enn det. Er klar over at TV-er i 10.000-kronersklassen ikke er å forvente all verden av, men dette grønnskjæret ødelegger faktisk for hele opplevelsen, uansett hvilken kilde du kobler til. Jeg har brukt flere timer på å teste forskjellige innstillinger, men den eneste innstillingen du har til fargejustering er "Fargenivå" - som kun er en skala fra svart/hvitt til maks farge - man har ingen mulighet til å justere de enkelte fargene. Dingz.no testet denne TV-en for en stund tilbake, og hvis dere ser på bildet øverst til venstre (det heter "TV2 via parabol)" i denne testen så vil dere se dette grønnskjæret som jeg snakker om: http://www.dingz.no/php/art.php?id=344498 Denne TV-en blir returnert via angrefristen, og jeg kommer nok til å velge en Samsung i stedet. Tenkte på Samsung LE40R72B. Endret 16. april 2007 av Caze Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Thanx - da vet vi hva man IKKE skal ha... Dette er "lillebroren" til Sony KDL-40W2000 - er det ikke? Vet noen om Sony kommer med nye modeller snart? Lenke til kommentar
barin Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg har en Sony KDL-40V2000 og er EKSTREMT fornøyd med den... Kanskje du burde se på den, er deffinitivt verd å betale litt ekstra for. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Kjøpte en demobrukt Samsung LE40R72B på Komplett i går for 9.595,- og jeg er mildt sagt KJEMPEFORNØYD! Fantastisk bra kontrast, farger og klarhet i bildet! Og jeg har nettopp fått meg en Samsung 226BW også som er noe av det beste jeg har sett. Jeg kommer nok til å melde meg inn i Samsung-kirken når det gjelder skjermer Lenke til kommentar
Stream Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det går vel an å stille inn fargene på denne tv'en også slik at du får vekk grønnskjæret? Ang. Dreambox så får du best bilde på den med RGB eller component-signal. Har aldri hørt om noen som får best bilde med S-video. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Har prøvd med Component, RGB og S-Video. Klart best bilde med S-Video, og det er testet på en 29" CRT TV, en 37" Toshiba LCD, en 40" Sony LCD og min nåværende Samsung 40" LCD. Flere kamerater som også har samtykket med meg under testingen Og; hvis jeg har sittet i timesvis å justert forskjellige innstiillinger for skjermen; tror du ikke jeg hadde klart å eventuelt eliminere grønnskjæret hvis det var mulig? PS: ta et google-søk på "S-Video or RGB", så vil du se at det er 50/50 hva folk mener er best av disse to signalene. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Forøvrig har Dreambox 7000 en hardware bug som gjør at man får en horisontal stripe over skjermen når man benytter component. Problemet er ikke på 7025. Endret 19. april 2007 av Caze Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Får du til 1:1 pixelmapping over DVI eller HDMI? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Er ikke DVI på Samsungen, og jeg har bare testet med VGA-kobling (som gir 1:1 og det holder for mitt bruk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå