CAT-scan Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er som oftest spoler av diverse slag som forårsaker pipingen, men det lages også en meget høyfrekvent lyd av selve katoderøret (omtrent 15 kHz). Hvis det er spoler som lager lyden kan det fikses med en dunk spraylakk. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Hva er en dårlig transformator? Er det virkningsgraden en snakker om. Prinsippet bak transformatoren er jo bare et par spoler. Fra transformatorbokser hører en jo heller ofte brumming, som sannsynligvis kommer fra 50 Hz (som benyttes her på berget). Piping mener jeg må komme av mye høyere frekvenser i kilo- eller MegaHz (evt. høyere). La oss se: Menneskelige hørsel. OK, hvis øvre høreterskel ligger omtrent på 20000 Hz så kan det vel kanskje ikke være MegaHz en snakker om. Selv om lydbilde fra en kilde nok kan inneholde begge typer eller flere typer frekvenser samtidig. Uff, jeg glemte jo at det går an å sende andre frekvenser på vekselstrømmen gjennom spolen. Det er vel da mulig at lyden faktisk kan være høyfrekvent på spolene i et TV-apparat, dersom det er laget basert på spenninger med en slik høy frekvens. Endret 24. april 2007 av G Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 det den horisontale oppdateringsfrekvensen man hører, det er jeg ganske sikker på, men at det skal være spoler som lager den lyden, det tviler jeg på! jeg kan høre enhver skjerm som kjører på 50Hz, i allefall som jeg har vært borti, og jeg mener jeg kan høre alle på 60Hz også. hvorfor skulle inge tv-produsenter skryte på seg å ikke ha denne lyden hvis det bare kan fikses med litt lakk? (hvis det er spolene som lager lyden.) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 det den horisontale oppdateringsfrekvensen man hører, det er jeg ganske sikker på, men at det skal være spoler som lager den lyden, det tviler jeg på! jeg kan høre enhver skjerm som kjører på 50Hz, i allefall som jeg har vært borti, og jeg mener jeg kan høre alle på 60Hz også. hvorfor skulle inge tv-produsenter skryte på seg å ikke ha denne lyden hvis det bare kan fikses med litt lakk? (hvis det er spolene som lager lyden.) 8462191[/snapback] Hvor mange linjer har PAL? omtrent 500? 500*50 Hz er 25 000 Hz, så høyt opp i frekvens hører vi ikke. AtW Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 det den horisontale oppdateringsfrekvensen man hører, det er jeg ganske sikker på, men at det skal være spoler som lager den lyden, det tviler jeg på! jeg kan høre enhver skjerm som kjører på 50Hz, i allefall som jeg har vært borti, og jeg mener jeg kan høre alle på 60Hz også. hvorfor skulle inge tv-produsenter skryte på seg å ikke ha denne lyden hvis det bare kan fikses med litt lakk? (hvis det er spolene som lager lyden.) 8462191[/snapback] Hvor mange linjer har PAL? omtrent 500? 500*50 Hz er 25 000 Hz, så høyt opp i frekvens hører vi ikke. AtW 8462276[/snapback] PAL 720x576 50 FPS interlaced / 25 FPS progressiveNTSC: 720x480 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 det den horisontale oppdateringsfrekvensen man hører, det er jeg ganske sikker på, men at det skal være spoler som lager den lyden, det tviler jeg på! jeg kan høre enhver skjerm som kjører på 50Hz, i allefall som jeg har vært borti, og jeg mener jeg kan høre alle på 60Hz også. hvorfor skulle inge tv-produsenter skryte på seg å ikke ha denne lyden hvis det bare kan fikses med litt lakk? (hvis det er spolene som lager lyden.) 8462191[/snapback] Hvor mange linjer har PAL? omtrent 500? 500*50 Hz er 25 000 Hz, så høyt opp i frekvens hører vi ikke. AtW 8462276[/snapback] PAL 720x576 50 FPS interlaced / 25 FPS progressiveNTSC: 720x480 8462736[/snapback] Hmm, det er sant TV oppdaterer jo bare halve bildet per gang, da kan det stemme bedre. Med 14500 Hz. AtW Lenke til kommentar
Boye Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Selv 100Hz TVet mitt surrer, reperatøren kom innom med lakk og sprayet løs. Hjalp ganske godt! PAL = 768x576 analogt, med 720x576 som PAL DV/DVD (digitalt) standard pga. forskjellig pikselbredde. 720 --> 768 ved visning på TV, ordnes av player/framviser/DVD spiller. Ellers blir bildet en anelse "nedtrøkket". Tar jeg feil her så skyt meg heller Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 det den horisontale oppdateringsfrekvensen man hører, det er jeg ganske sikker på, men at det skal være spoler som lager den lyden, det tviler jeg på! jeg kan høre enhver skjerm som kjører på 50Hz, i allefall som jeg har vært borti, og jeg mener jeg kan høre alle på 60Hz også. hvorfor skulle inge tv-produsenter skryte på seg å ikke ha denne lyden hvis det bare kan fikses med litt lakk? (hvis det er spolene som lager lyden.) 8462191[/snapback] Altså, tror du har lest litt feil her. Les innlegget mitt på nytt. Det er ikke spoler det er snakk om når det gjelder den lyden alle TV-er har, denne lyden har man åkke som (stort sett i alle fall, vet ikke om noen produsenter som har klart å fjerne den helt, men det kan godt hende det er mulig). Er det spoler som piper kan det fikses med lakk, siden dette er bare vibrasjoner (som stoppes av at lakken tørker og stivner, og dermed stiver av spolen). Lyden av spolene kan være på de fleste frekvenser (litt usikker på om man kan finne noen teoretisk nedre/øvre grense på dette), men som oftest er de relativt høyfrekvente. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 du har rett, jeg beklager. vet du hva i bilderøret det er som lager lyden sånn litt mer spesisifkt? Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) denne pipelyden er 15625Hz husker ikke hva den brukes til i tv spesifikt men jeg mener nrk "utnytter" denne for å "peile" om du har tv eller ikke. den er uansett ubehagelig her ser du hva den brukes til i et tv x~y scanner Endret 26. april 2007 av Hercules Lenke til kommentar
Boye Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Utrolig interessant! Trodde nesten det var en myte at de peilet folk inn Hvor lang avstand kan man teoretisk peile/måle dette fra? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Er det noen som vet om denne typen teknologi snart vil være i salg i norge? Jeg bare lurer på om jeg burde utsette kjøp av enda en lcd skjerm nå, og om det heller er på tide å kvitte seg med lcd og gå over til nyere teknologi nå. Kanskje til høsten eller til julehandelen vil slike skjermer være i salg? Men vil de være gode nok til å erstatte dagens gode lcd spill skjermen eller grafiske skjermer fra nec eller eizo f.eks.. ? Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Foreløpig ville jeg holdt en knapp på "LED bakgrunnsbelyst LCD"-skjermer dersom jeg skulle tippe hva som kommer først til markedet. Synd at vi ikke hører noen flere nyhetsdryss fra produsentene. Apple satser jo på den der spesielle LED bakgrunnsbelysningen, så da er det jo håp at det gir ett godt startskudd ihvertfall for den teknologien. Ellers har en jo også SED som jeg synes virker lovende. OLED har liksom mistet piffen etter alle ryktene om utviklingsproblemer angående holdbarheten til enkelte primærfarger. Men hvem vet? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 LCD med LED-baklys vil nok komme i stor skala før OLED i stor skala. En del rykter har hevdet OLED i bærbare i første halvdel av året, men det gjenstår å se. OLED skal ivertfall komme i løpet av året, jeg vil tro i 12"-13"-skjermer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 The Inquirer: Ultra-thin TV to hit the shops by Christmas Sony's 3mm screen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå