Gå til innhold

PC eller mac?

Anbefalte innlegg

Jeg må ha meg ny bærbar etter at jeg herpet min nåværende. Jeg lurer på om jeg skal gå for vanlig bærbare pc eller bærbar mac. Jeg er en ivrig hobby fotograf, så jeg bruker mye bilderedigering og slikt. Blir også en del små filmsnutter. Jeg driver å studerer IKT på universitetet, så på skolen er det egentlig mest praktisk med en windowsmaskin? Vi bruker f. eks visio som er et microsoft program.

Har også hørt at det går an å få tak i et program som gjør at du kan kjører vanlig xp eller vista med alle typer windows programer på mac. At du velger under oppstart hvilke OS en vil starte. Det er vel en fordel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer... Hvordan er det å oppgradere en mac etter hvert i forhold til en PC? Jeg har hørt at mac er en "ferdig" pakke, i forhold til vanlige maskiner som kan oppgraderes selv på en grei måte. Nå tenker jeg på enkle ting slik som f. eks skjermkort, ram og slike småting...

Lenke til kommentar

Hvis største andel av befolkningen har en bærbar pc framfor en mac - den er dyrere i forhold til ytelse osv... Hva er da argumentet for å velge en mac?

Jeg fant en Dell Inspiron 9400 til 12.000,- med intel 2,0 ghz duo prosessor. 2 gb minne, Windows Vista Business, 160 gb hdd. 17" widescreen...

Til sammenligning koster en mac med omtrent samme ytelse 2,3 ghz duo prosessor og det andre likt. 25.990,-

Det er stor forskjell det... En mac med 15" skjerm, 2,16 ghz prosessor og 1 gb ram koster ca 18.000.

Mest close vi kommer i pris er en 13" MacBook med 2 ghz prosessor, 1gb ram og 120 gb hdd. Den koster ca 14.000,-

Endret av lizza-krissa
Lenke til kommentar

Hvis man likevel skulle gå for et mac-alternativ, vil det være vanskelig å skaffe alle de rette maskinvaredriverne for Windows Vista eller Windows XP? Er det andre forhold som kan bli trøblete ved å velge Mac som PC-maskin. Jeg bruker både mac og pc på jobben så to muliheter i samme enhet er forlokkende.

Lenke til kommentar

Først vil jeg si at jeg anbefaler deg å kjøpe en mac. Da vil du få en fantastisk stabil maskin, med et OS som er vanvittig deilig å bruke. Alt går glatt, ingenting hakker (eller svært sjelden - i motsetning til windows).

Ja, den er dyrere i pris, men du betaler også for å få med et fantastisk operativsystem og en maskin som er svært intuitiv og brukervennlig, og den ser jo fantastisk ut i forhold til en hvilken som helst Windows bærbar!

OS X har i tillegg innebygd mulighet for å kjøre windows i en dualboot, noe en Windows bærbar ikke har mulighet til uten å modifisere og gjøre ulovlige inngrep.

Det er fanktisk gjort tester som viser at Mac-maskiner kjører windows kjappere enn PC'er med helt like specs :w00t:

Det er heller ikke alltid mac er dyrere enn PC forresten.. :)

Når det gjelder fotografering er også mac et flott verktøy. Du vil få med iLife som er en program-pakke som inneholder en rekke forskjellige "kreative" programmer. Det inneholder blant annet er greit videoredigerings program som kalles iMovie HD, og ikke minst iPhoto som brukes til å sortere og holde orden på bildene dine.

Du skal lete lenge etter fotografer som bruker windows-maskiner i stedet for mac, og det er vel en grunn til at de er blitt så populære hos fotografer og grafikere gjennom årene.

Dette er selvfølgelig bare min mening, og jeg vet det er et stort flertall windows frelste på forumet her, men gå inn på Mac1 å kikk i forumene eller guidene etter mer info om "switching" hvis du er usikker eller vil ha mer info om mac.

Hvorfor velge en windows maskin med kun windows, når man kan ha en mac med begge deler? ;)

EDIT: Link til switch-guiden på mac1.no

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Først vil jeg si at jeg anbefaler deg å kjøpe en mac. Da vil du få en fantastisk stabil maskin, med et OS som er vanvittig deilig å bruke. Alt går glatt, ingenting hakker (eller svært sjelden - i motsetning til windows).

Ja, den er dyrere i pris, men du betaler også for å få med et fantastisk operativsystem og en maskin som er svært intuitiv og brukervennlig, og den ser jo fantastisk ut i forhold til en hvilken som helst Windows bærbar!

OS X har i tillegg innebygd mulighet for å kjøre windows i en dualboot, noe en Windows bærbar ikke har mulighet til uten å modifisere og gjøre ulovlige inngrep.

Det er fanktisk gjort tester som viser at Mac-maskiner kjører windows kjappere enn PC'er med helt like specs  :w00t:

Det er heller ikke alltid mac er dyrere enn PC forresten..  :)

Når det gjelder fotografering er også mac et flott verktøy. Du vil få med iLife som er en program-pakke som inneholder en rekke forskjellige "kreative" programmer. Det inneholder blant annet er greit videoredigerings program som kalles iMovie HD, og ikke minst iPhoto som brukes til å sortere og holde orden på bildene dine.

Du skal lete lenge etter fotografer som bruker windows-maskiner i stedet for mac, og det er vel en grunn til at de er blitt så populære hos fotografer og grafikere gjennom årene.

Dette er selvfølgelig bare min mening, og jeg vet det er et stort flertall windows frelste på forumet her, men gå inn på Mac1 å kikk i forumene eller guidene etter mer info om "switching" hvis du er usikker eller vil ha mer info om mac.

Hvorfor velge en windows maskin med kun windows, når man kan ha en mac med begge deler?  ;)

EDIT: Link til switch-guiden på mac1.no

8403612[/snapback]

Enig med stormx her. Jeg selv jobber med mac til daglig, og de er fantastiske til alt innen bilde og film redigering. Maskinene har en tendens til å yte bedre en pc-er i adobe programmene og til generell filmredigering. Eneste grunn til å velge en pc fremfor en mac er hvis man har spilling som hovedbruksområde.

Lenke til kommentar

Enig med stormx her. Jeg selv jobber med mac til daglig, og de er fantastiske til alt innen bilde og film redigering. Maskinene har en tendens til å yte bedre en pc-er i adobe programmene og til generell filmredigering. Eneste grunn til å velge en pc fremfor en mac er hvis man har spilling som hovedbruksområde.

8403697[/snapback]

Vissvass.

Sånn bortsett fra at det er tusenmillioner ganger så stort programvareutvalg til PC, er sjangsen like stor for å komme bort i en gps, mobiltelefon, et filformat, en office-mal (you name it) som ikke funker på mac. Adobe funker ikke noe bedre på mac enn på PC. Adobes største kunde er pc-brukerne. Jeg bruker mac på jobben fordi jeg må, men bruker pc når jeg kan.

... sånn da var den tråden gjort om til en mac vs. PC. Well done :cool:

Lenke til kommentar
Vissvass.

Sånn bortsett fra at det er tusenmillioner ganger så stort programvareutvalg til PC, er sjangsen like stor for å komme bort i en gps, mobiltelefon, et filformat, en office-mal (you name it) som ikke funker på mac. Adobe funker ikke noe bedre på mac enn på PC. Adobes største kunde er pc-brukerne. Jeg bruker mac på jobben fordi jeg må, men bruker pc når jeg kan.

... sånn da var den tråden gjort om til en mac vs. PC. Well done  :cool:

8407888[/snapback]

Wow, det er faktisk første gang jeg har hørt om noen som bruker mac på jobb, men heller vil bruke PC :p Men det er jo lov selvfølgelig :)

Litt av poenget her var jo at man kunne kjøre både OSX og Windows på samme maskin og da har man faktisk større programvareutvalg enn en PC! ;)

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...