Gå til innhold

Noen som lager Drum N Bass her?

Anbefalte innlegg

Hvilken takart setter dere sequenserne deres på? den drum n bass rytmen jeg nettopp fant ut av virket som var

1-2-3

1-2-3

1-2-3

1-2-3

1-2-3-4

noen som vet noe om dette?

Edit: med litt ettertanke viser det seg jo at dette faktisk er 16/16 men da blir spørsmålet hvorfor i all verden høres rytmene helt wacko ut?

det er ikke noe jeg klarer å spille live til en metronom på en sampler ihvertfall..

Endret av kristoffer1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så vanlig etter hva jeg har hørt, men det finnes elektronisk musikk i 3/4 takt, dvs 1-2-3, 1-2-3 istedet for technoslageren 1-2-3-4, 1-2-3-4.

Rytmene kan høres wacko ut fordi de er programmert i uvanlige mønstre. Kanskje du har vært så heldig at du har fått høre en som har vært litt kreativ. Det hadde vært litt lettere å svare hvis du kunne ha lastet opp et eksempel.

Lenke til kommentar

Spill det en liten stund så finner du ut at det ikke er vanskelig å forholde seg til.

---

Hva mener du med at det er lettere å spill 4x3/4+4/4 takt enn 4/4 med "markeringer(?)"? Denne rytmen er ikke så veldig unormal, dog i 4/4 takt.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Tenk deg den dagen du skal kombinere det med en 4/4 takt? Eller når du skal skrive noe slikt ned på papir? For å si det slik, det er ikke en egen takt, det er 4x 4/4, så enkelt :)

Normalt kombineres denne rytmen med 4/4 takt.

Edit: Det blir brukt i mye musikk uten at du nødvendigvis legger merke til det. Jeg hørte nettop purified in blood - dying age, la merke til at de har brukt denne rytmen i en liten del av låta.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Så klart man kan tenke på det som en egen takt, er bare å splitte opp ting så kan du skrive det akkurat som du vil, greia er å finne en måte som gjør det enklest for deg. For meg ville det vært enklest å f.eks tenke fire takter med 3/4, så en takt med 4/4. Du kan også tenke to takter med 6/4, og så en takt med 4/4. Hvis du vil gjøre noe veldig rart kan du tenke f.eks 7/4+9/4. Finnes uendelige muligheter, bare å bruke fantasien litt. Hvis du ser på Dream Theater gjør de dette hele tiden.

Lenke til kommentar

Det går så klart ann å tenke slik, men hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? Jeg ut fra at du spiller trommer (avataren din?), så du er vel enig i at å tenke en slik takt i 4/4 ikke er noe problem når du har spilt den en gang eller to..?

Med en gang du skal kombinere rare taktmønstre med noe annet blir det komplisert. I dette tilfellet en sequenser eller metronom... Men den problemstillingen gjelder både på notepapiret og integrering av normal 4/4.

--- Kan du forresten nevne en av sangene dream theater gjør dette så skal jeg sjekke det ut :)

test
S| x--x --x- -x-- x---
B| x-x- x-x- x-x- x-x-

Hvilken taktart ville du brukt i dette tilfelle f.eks? ...overnevnte rytme med en stortromme i tillegg...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne at du synes det er lettere å markere hvert tredje slag i 4x4/4. Men da får du vel en slags 3 mot 4 polorytme feel. Jeg syns hvertfall det er lettere å tenke 4x3/3 og så en takt med 4/4. Men det kan vel være vi har vært borti forskjellige ting.

Det jeg mente Dream Theater gjør (vet ikke om du skjønte det helt, isåfall er det vel bare å høre på nesten hver sang som har litt tricky time), er f.eks at Rudess finner på et ostinat eller whatever, som går til 16 takter, la oss si han spiller det i 4x 4/4. Portnoy og resten av gjengen kunne selvfølgelig ha spilt noe basic i 4/4 for å komme til 16. Men for å gjøre det mer interessant finner de ut en annen måte å komme dit på, for eksempel ved å spille 7/4 + 9/4. Det er jo å gjøre musikken mer avansert med vilje, men det er jo sånn Dream Theaters musikk er.

Men alt dette har vel ingen ting å gjøre med trådstarters spørsmål.

Det er vel forskjellig for alle, men jeg hadde programert metronomen til å spille 4x3/3 + 4/4. Om du finner det lettere å tenke 4 mot 3 gjør du det.

Skjønner ikke helt den tabs greia, kunne du skrevet den i vanlige noter?

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

@kristoffer1989: sorry for at vi kaprer tråden litt her :)

______

Hmm jeg har alltid brukt trommetabs den tiden jeg spilte trommer, så er litt usikker på hvordan trommenoter fungerer. Men det kan vel ikke være så veldig forskjellig. Et tegn er en 1/4-note, mellomrom skiller 4/4 taktene, S=snare B=bass. Ville du beholdt den rytmen i 4/4 eller skrevet den i 4x3/4 + 4/4?

Kunne du nevnt en slik dream theater låt?

Lenke til kommentar

Det hadde kommet litt ann på tempoet, men siden det er to ulike figurer ville jeg heller satt det som 6/4 enn 3/4.

Kan ikke peke ut noen konkrete DT sanger nå, måtte jeg ha lytta så nøye og det gidder jeg ikke nå, men hvis du har sett Mike Portnoy sin "Liquid Drum Theater" dvd forklarer han det der.

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...