janbdahl Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Kjøpte meg et D40 med Nikon AF-S 18-200 + Sigma 10-20 og er kjempefornøyd! En ny verden har åpnet seg for en gammel amatørfotograf. Kunne ikke dy meg å teste enkelte gamle objektiver som ligger nedstøvet. Overraskelsen var stor da je ser at mine gamle objketiver faktisk passer og tar sågar utmerkede bilder dog dersom D40 er satt opp på 100% manuell innstilling. Ikke det at det er så himla interesant å bruke 35mm - 105mm - 200mm men det frister meg litt å bruke Novoflex 400mm 5.6 til helt spesielle ting. Tok noen tester også med denne og det er faktisk ikke helt galt. - MED GODT STATIV. Men er dette uheldig for selve D40 huset? Er det noe jeg kan ødelegge? Ser ikke ut at noen ting kommer i konflikt med styrepinner o.l. (Tror ikke dette går på alle Nikon-hus...) ---- Er forøvrig MEGET FORNØYD med valget av kobinasjon D40/ AF-S 18-200! Hilsen Jan Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Neida, huset har overhodet ikke vondt av dette. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Kunne ikke dy meg å teste enkelte gamle objektiver som ligger nedstøvet.Overraskelsen var stor da je ser at mine gamle objketiver faktisk passer og tar sågar utmerkede bilder dog dersom D40 er satt opp på 100% manuell innstilling. Ikke det at det er så himla interesant å bruke 35mm - 105mm - 200mm men det frister meg litt å bruke Novoflex 400mm 5.6 til helt spesielle ting. Tok noen tester også med denne og det er faktisk ikke helt galt. - MED GODT STATIV. Det er ikke noe galt i å bruke disse på D40 nei, hvis du kan leve med helmanuell. Huset tar ikke skade av det. Forøvrig synes jeg det er rart du ikke fatter interesse av å bruke de andre objektivene også. Hvis jeg var deg ville jeg i hvert fall vurdert D200 (eller en etterfølger) neste gang jeg skulle ha meg nytt kamerahus, så kan du mest sannsynlig bruke alle de faste objektivene dine med blenderprioritet (A). Lenke til kommentar
janbdahl Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Vurderer nok et annet hus senere kanskje - men det blir lenge til. Dette huset er slett ikke så dårlig som enkelte folk syter om - og jeg har satset pengene på optikk i steden som jeg synes gir meg mer igjen.. Kombinasjonen er meget god! Men jeg blir nok hekta med tiden så da .... Inntil da har det sikkert skjedd utrolig mye. Men mine gamle objektiver fungerer nok kun på 100% manuelt - selv med D200. Disse objektivene er nesten 30 år gamle! Beregnet bruk på Nikkormat EL, Nikon F2 o.l. - og det er LENGE SIDEN DET! Synes det var artig å prøve og beroligende å høre at jeg ikke gjorde noe galt Ellers takk for rask tilbakemelding. Skal melde tilbake om resultater senere. Hilsen jan Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Men mine gamle objektiver fungerer nok kun på 100% manuelt - selv med D200. Disse objektivene er nesten 30 år gamle! Beregnet bruk på Nikkormat EL, Nikon F2 o.l. - og det er LENGE SIDEN DET! Synes det var artig å prøve og beroligende å høre at jeg ikke gjorde noe galt Hvis det er AI-optikk (ca 1977 og nyere) fungerer de med blenderprioritet på D200... Det er også mulig de kan konverteres, dersom du vil det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå