Gå til innhold

Kronen ut, Euro inn?


Krone eller Euro  

103 stemmer

  1. 1. Krone eller Euro

    • Krone
      64
    • Euro
      33
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Høyre ser nå ut til å ville bytte den norske kronen med euro;

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1738580.ece

 

Hva mener dere om dette?

Selv synes jeg det er et godt forslag, selv om jeg ikke er noen stor Høyre-fan til vanlig. Annet enn for ren affeksjonsverdi ser jeg liten grunn til å holde på kronen, og nå som produksjonen av norsk mynt uansett flyttes til utlandet blir jo ikke det det samme lenger uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Det er morsomt at partiene som ropte om demokrati og å respektere folkets avgjørelse under forrige EU-strid nå mer og mer går bort i fra det prinsippet. :hmm:

 

Folket sa nei til EU i 1994, og en av de tingene folket sa nei til var felles valuta.

Schengen var forøvrig også noe folket sa nei til.

 

Senterpartiet ble jo hudflettet fordi de kom til å stemme nei til norsk medlemskap uansett avgjørelse i folkeavstemmingen. I etterkant har både Høyre og Arbeiderpartiet blåst en lang marsj i avstemmingsresultatet.

Lenke til kommentar
Hmm. Det er morsomt at partiene som ropte om demokrati og å respektere folkets avgjørelse under forrige EU-strid nå mer og mer går bort i fra det prinsippet.  :hmm:

 

Folket sa nei til EU i 1994, og en av de tingene folket sa nei til var felles valuta.

Schengen var forøvrig også noe folket sa nei til.

 

Senterpartiet ble jo hudflettet fordi de kom til å stemme nei til norsk medlemskap uansett avgjørelse i folkeavstemmingen. I etterkant har både Høyre og Arbeiderpartiet blåst en lang marsj i avstemmingsresultatet.

8395704[/snapback]

Men oponionen kan forandre seg. Man har Stortingsvalg hvert fjerde år, isteden for å gå ut fra at resultatet vil bli det samme som under forrige valg.

 

Hva angår prisutviklingen vil vel de fleste her i landet sette pris på lavere priser, for å si det litt rart. Ikke at jeg er noen økonom, men prisene går vel neppe opp om vi hadde innført euroen.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Erouen er digg, resier mykje i europa og det er godt å forholde seg til kun ein myntenhet. Hadde passa meg fint om skandinavia+england går over til euro. Så slepper eg vekslepenker i ørten forskjellige mynenheter. (Bur/jobber i Østerrike).

 

Men kan sei at prisene økte samt lønna gikk ned når østerrike gikk over til euro.

Lenke til kommentar

Innføre Euro i Norge?

 

La oss heller innføre Kroner i Europa..!

 

AHahahhaa...

*Kremt*

 

Hvorfor ikke?

 

Det skal også nevnes at jeg gir blanke i nynorsk og bokmål, og helst ser at vi får et felles språk i Europa som skal læres på lik linje med morsmålet -- og da helst engelsk eller spansk. La oss si over de neste 30 årene, slik at utviklingen skjer gradvis.

 

"Hva med kulturarven vår da?"

Kultur-sultur-smultur.

Kultur og historie dreier seg om hva mindre et selvutvalg bestående av mindre enn 0.1% av befolkningen har gjort med, sagt om og påført flertallet av befolkningen i løpet av de siste 1000 årene. Skal vi identifisere oss med hva denne selvutvalgte eliten har gjort når bare 0.1% av befolkningen har vært og er en del av den?

Det er sykt nok at noe kunstmaling på et lerret skal være verdt like mye som et livsverk for en husmaler.

 

Euro -- joda og ja takk, så lenge våre euro ikke trekkes ned i sølen dersom Frankrike, Slovenia eller Italia finner på noe tull.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at noen i tråden har tatt inn over seg de makroøkonomiske problemstillingene knyttet til innføring av Euro. Forholdene som er nevnt er stort sett trivielle og ubetydelige.

 

For å si det svært kort - antakeligvis for kort - er det et spørsmål om avveining mellom fast valutakurs og evnen til å føre en selvstendig pengepolitikk. Ved innføring av Euro vil ikke valutasvingninger være relevant for konkurranseutsatt norsk industri i forhold til Euro-området (samt DKK om jeg husker rett), men renten vil fastsettes av ECB for hele sonen. Om Norge er inne i en høykonjunktur og har behov for høy rente mens bildet for Europa er lavkonjunktur og således behov for lav rente, og ECB av ulike årsaker velger sistnevnte, er det problematisk for Norge.

 

Da står man igjen med hovedsakelig ett verktøy ifht stabiliseringspolitikk, finanspolitikken (selv om EMU legger visse føringer for budsjettbalanse mm).

 

Litt bakgrunnsstoff for de interesserte, som også redegjør for dette i mer detalj og med flere momenter.

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200301/04/

Lenke til kommentar

Det er nok rett det, og var derfor jeg sa tidligere i tråden at jeg ikke er noen økonom, for å si det slik. Men om det er de makroøkonomiske virkelighetene som opptar folk flest er jeg litt i tvil om (i hvert fall om man omtaler det akkurat på den måten). Uansett er det liten tvil om at norsk økonomi er i stand til å strande seg selv, det har man sett eksempler på før. Det er vel begrenset hvor lenge vi kan beskytte eget næringsliv uansett.

Lenke til kommentar
Senterpartiet ble jo hudflettet fordi de kom til å stemme nei til norsk medlemskap uansett avgjørelse i folkeavstemmingen. I etterkant har både Høyre og Arbeiderpartiet blåst en lang marsj i avstemmingsresultatet.

8395704[/snapback]

 

... og det blir AP og Høyre som kommer til å fullføre integreringen med EU, selv om folket valgte å stå utenfor. Til slutt vil vi være så integrert at det ikke er noen vits i å ikke melde seg inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...