Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring: skift av bremseklosser/skiver Audi TT?


Stigy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bytte bremseklosser og skiver på min Audi TT. Er det noen som har noe erfaring med dette? Det jeg lurer på er om dette er en enkel sak jeg bare kan gjøre selv, eller om det bør gjøres på verksted. Noen som vet om det er løse bremseskiver?

 

Takk for svar!

 

Ha en god dag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Generelt er det å bytte bremseklosser og skiver en smal sak. Skiver har fra ingen til et par skruer. Avhenger litt om bilen har skruer eller mutter i form av hjulbolter.

8395848[/snapback]

 

Skal du bytte skiva må du av med calipter og her er det 2 bolter pr. side. Kan også være mulig at skiva er skrudd fast i navet med en liten skru for sentrering. Enkel jobb, husk å vaske den nye skiva for å fjerne lagrings fettet. Bruk stålbørste på navet før du monterer skiva for å fjerne skitt/rust. Når du monterer klossene kan du ha kobberpasta på klossene der det er fysisk kontakt mellom baksiden av klossen og calipter (der hvor stempelet treffer og rundt klossen), dette hindrer fremtidig hyling.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk skal dere ha! :)

 

Det var forøvrig en svært enkel sak å bytte. En skrue på selve skiva som måtte ut, og 2 bolter for å ta av calipperen. Stempelet kunne man presse tilbake for hånd for å få av bremseskivene. (med hardt jevnt trykk gikk den tilbake)

 

Med andre ord, dersom noen andre lurer på om dette skal gjøres på verksted eller selv, så gjør det selv! =)

 

Takk for fine tilbakemeldinger :)

 

Stigo

Lenke til kommentar

Ser ut som du tydeligvis bare har byttet på framakslingen :)

 

En siste lite tips, Skal du bytte skiver og klosser bak på VW/Audi, må stempelet i caliperen skrues inn. Dette kan ikke trykkes inn på samme måte som fremme. Dette kan gjøres med vannpumpetang e.l. men gjøres lettest med spesialverktøy som en kan få kjøpt på biltema. Problemet er at en må ha en trykk og vri bevegelse som kan være litt vanskelig med vannpumpetang.

Lenke til kommentar
Ser ut som du tydeligvis bare har byttet på framakslingen :)

 

En siste lite tips, Skal du bytte skiver og klosser bak på VW/Audi, må stempelet i caliperen skrues inn. Dette kan ikke trykkes inn på samme måte som fremme. Dette kan gjøres med vannpumpetang e.l. men gjøres lettest med spesialverktøy som en kan få kjøpt på biltema. Problemet er at en må ha en trykk og vri bevegelse som kan være litt vanskelig med vannpumpetang.

8553849[/snapback]

 

Fikk det til bak på min A3. Men måtte ta kalipperen helt av. Tvinge og vannpumpetang brukte jeg.

 

 

Husk å bytte bremsevæske!

Lenke til kommentar
Du trenger heller ikke løsne klosseholderen når du skal bytte skiver bak. Du får lurt den fint ut. Funker på alle VAG untatt de med lager i skiva og gamle modeller-Audi 100, ur quattro osv.

8584813[/snapback]

 

Stemmer dette!

Å få av klosseholderen kan være et mareritt da skruene ofte har satt seg sykt godt fast og at det er unbrako hode på dem som en vrir i stykker med engang. Løsningen på den gamle passaten min var å slå i stykker den gamle skiva med en klubbe slik at jeg fikk den av og så bore ut boltene fra samme side som skivene står på. Disse boltene har M10 x 1,25 fingjenger slik at en ikke kan bruke standard M10 tapp for å friske opp gjengene etterpå og at en må lure seg ned til møllah for å få tak i bolter som passer. Her kan rustløser etpar dager i forveien + varme og talmodighet være et godt tips + nye bolter ved montering.

 

Dette var som sagt på den gamle typen med lager i skiva. På min nåværende -99 passat slapp jeg dette :)

Lenke til kommentar
Du trenger heller ikke løsne klosseholderen når du skal bytte skiver bak. Du får lurt den fint ut. Funker på alle VAG untatt de med lager i skiva og gamle modeller-Audi 100, ur quattro osv.

8584813[/snapback]

 

Stemmer dette!

Å få av klosseholderen kan være et mareritt da skruene ofte har satt seg sykt godt fast og at det er unbrako hode på dem som en vrir i stykker med engang. Løsningen på den gamle passaten min var å slå i stykker den gamle skiva med en klubbe slik at jeg fikk den av og så bore ut boltene fra samme side som skivene står på. Disse boltene har M10 x 1,25 fingjenger slik at en ikke kan bruke standard M10 tapp for å friske opp gjengene etterpå og at en må lure seg ned til møllah for å få tak i bolter som passer. Her kan rustløser etpar dager i forveien + varme og talmodighet være et godt tips + nye bolter ved montering.

 

Dette var som sagt på den gamle typen med lager i skiva. På min nåværende -99 passat slapp jeg dette :)

8586279[/snapback]

 

WORD!

 

De umbrako-boltene er ræv og få løsna når de sitter. Har et par ABS følere og noen gummi-mansjetter på samvittigheten. Her er det bare og varme til stålet blir gjennomsiktig! Wurth leverer faktisk nye bolter med 14mm hode istedenfor det umbraco dritet. De er produsert til bremseklaven bak.Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...