akristina92 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har alltid lurt på en ting: Hvorfor gråter man når man er trist eller har fysisk vondt? Hvorfor saltvann i øynene, om du skjønner. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Forskerne vet fremdeles ikke akkurat hva som skjer i hjernen når den bestemmer at vi skal gråte, men den siste beskjeden kommer fra hypotalamus. Hypotalamus er et område i hjernen som styrer mange ting i kroppen som vi ikke har kontroll over, som for eksempel fordøyelsen og hjerteslagene. Link Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Mennesket er visstnok eneste dyret som får tårer i øynene pga sorg på denne måten. (Fra hva jeg har lest.) Det tyder på at det ikke er en fysisk nødvendighet eller fordel, da man må anta at da ville flere dyr fått tårer av sorg. Tårene har derfor antageligvis en sosial funksjon som har styrket evnen til å overleve som art. Hva og hvordan blir bare spekulasjoner. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Mener å huske at jeg leste at det var for å signalisere ovenfor andre individer at man er lei seg eller redd etc. Med andre ord skal det være en del av kroppspråket. Har ingen kilde på dette, dog. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Det er jo en del mennesker som klarer å gråte på komando. (tenker spesielt på skuespillere). Så det er vel ikke en ren refleks heller. Jeg har forresten lagt merke til at i situasjoner der jeg kunne byegynne å gråte før (altså da jeg var en del yngre) gråter jeg ikke lengre. Et eksempel på dette er smerte, når jeg var liten kune jeg f.eks. begynne å gråte hvis jeg slo meg så hardt at jeg begynte å blo i fra hodet, mens i dag hvis jeg får samme slag (eller hardere for den saks skyld) i hodet begynner jeg ikke å gråte. Selv om slaget faktisk gjør like vondt, om ikke vondere i dag. Er det noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
superninja Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det sosiale, du gjer alt du kan no for ikkje å grine. Då føle du deg veldig krenka og har berre stoppa for den trengselen du egentlig har for å grine. Sånn eg trur det er vertfall, logisk syns eg det er og. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det sosiale, du gjer alt du kan no for ikkje å grine. Då føle du deg veldig krenka og har berre stoppa for den trengselen du egentlig har for å grine. Sånn eg trur det er vertfall, logisk syns eg det er og. 8436325[/snapback] Ja, du er jo inne på noe. Det hender jo at man virkelig føler at man kommer til å felle noen tårer selv om man ikke gjør det. Jeg har jo en slags underbevist oppfatning av det er upassende å begynte å gråte på arbeidsgulvet selv om jeg får en krankrog rett i hodet, så derfor overlapper jeg vel trenger til å gråte med å banne høylytt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Den emosjonelle opplevelsen ved smerte er nok en annen når man blir eldre. Man har sikkert et mer nøkternt forhold til det, Jaja.... dette gjorde vondt som bare f**n, men det går over. Lenke til kommentar
Uberme Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 kan jo være en måte kropen reagerer for å lege seg selv. Tårer er jo salte og åpne sår gror fortere når de får salt på seg? Så kansje kroppen bare reagerer sånn når den oplever smerte. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Det var i såfall en rar måte å reagere på siden tårene har en _svært_ begrenset rekevidde. Det blir liksom litt vanskelig å få dine egene tårer i et sår under foten f.eks. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Skulle jeg gjette, ville jeg sagt at det var et sosialt virkemiddel for å formidle sinnsstemning. Selv skuespillere som "faker" det bruker visst triste minner eller triste tanker for å fremkalle tårene. Edit: en annen kroppsfunksjon som er interessant, er søvn, rettere sagt hvorfor vi sover så lenge. Noen forskere mener at søvn hadde den funksjonen at det holdt urmennesket i ro om nettene, slik at det hadde mindre sjanse for å bli oppdaget av rovdyr, men de fleste heller vel mot at det er en slags katalogisering av dagens inntrykk. For øvrig trenger man visstnok mindre søvn jo eldre man blir, noen ordentlig gamle folk skal kunne være uthvilt etter så lite som 1 times nattesøvn. Endret 22. april 2007 av Saftis Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Min teori er at kroppen får en indre reaksjon ved hjelp av enzymer som påskynder prosessen. Det fører til at det blir dannet et overskudd av salter som kroppen må skille ut. Alt dette blir startet av hormonene som kan påvirke følelsene våre. Ble litt rotete forklaring , men men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå