Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store tråden om legning!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele saken:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mange har reagert på Turboneger-vokalist Hans-Erik Dyvik Husbys uttalelser om ekteskap mellom homofile. Nå tar han bladet fra munnen og har sendt ut pressemelding.

- Jeg ser at det er nødvendig å komme med en liten oppklaring på visse misforståelser som har fått etablere seg i mediene, og utdype noen uklarheter som kanskje burde vært grundigere presisert i selve intervjuet, skriver han.

- Mange har forstått det slik at jeg sammenligner homofili med dyresex, og den norske ekteskapsloven med "sauepuling" (Dagsavisen).

- Dette er ikke tilfelle. Jeg vil understreke at jeg utelukkende snakker om et kristent ekteskap - den pakten som rituelt inngås i en kirke foran en prest.

Turboneger. Foto: Stian Andersen.

I intervjuet med magasinet NO sier han blant annet:

- Jeg ser ingen grunn til at homofile skal få gifte seg. Ekteskapet er per definisjon henta bra Bibelen, og er klart bestemt. Homofile må gjerne bo sammen og gjøre hva de vil, men ikke kall det et ekteskap når det står i Bibelen at ekteskapet er mellom en mann og en kvinne. Det mener jeg er ren pevertering.

- Dersom homser skal få gifte seg, kan man like godt tillate at en som er glad i å pule sauer kan få gifte seg med en.

Nå angrer han og vil ønsker å presisere følgende:

- Dette har - etter min mening - ingenting å gjøre med de lovlige samlivspakter som inngås i borgelig sammenheng, som for eksempel på tinghuset. Jeg mente å si at et kristent ekteskap er definert som en pakt mellom mann og kvinne og Gud - i kirken.

- Poenget mitt med å dra frem dette dyret, var at det ikke er nok at man elsker noen for at det skal gjelde som et gyldig kristent ekteskap. I ettertid ser jeg at jeg nok burde valgt en mer nøytral sammenligning enn et dyr, siden det så lett kan misforstås.

Støtter homofil adopsjon

Han skriver videre i pressemeldingen at han har ingenting imot at homofile inngår samlivspakter, arver hverandre, eller adopterer barn for den saks skyld.

- Men ifølge min kristne tro er dette utenfor definisjonen ekteskap. Jeg tror at Vårherre gleder seg når folk elsker hverandre - også homofile par - og jeg har aldri ment å stille meg til doms over andre menneskers kjærlighet.

- Det var altså akkurat dette eldgamle ritualet i kirken jeg viste til. Jeg vil understreke her, at dette er min personlige overbevisning, og ikke bandet Turboneger sin.

- Bandet for øvrig deler ikke min tro, og er ikke enige med meg i dette spørsmålet.

Føler seg misforstått

Han synes det er veldig trist hvis folk oppfatter dette som at han har noe imot homofili generelt.

- Det siste jeg vil er å fremstå som en hater av homofile. Jeg har hele mitt liv vært en motstander av alle former for rasisme, diskriminering og undertrykking av minoriteter i samfunnet.

- Og selv om jeg føler at mine utsagn ble misforstått, vil jeg på det sterkeste beklage at så mange føler seg støtt og såret over dette. Det siste jeg vil oppfattes som, er en fanatisk og intolerant mørkemann i slike spørsmål.

Pressemeldingen er offentliggjort på nettstedet www.turbojugend.no

Lenke til kommentar

"Homofilt hår og lesbiske fingre"

- Dagbladet -

UntitledX4_1192091603_1192091618.jpg

STATISTISK er det større sjanse for at homofile menn og lesbiske kvinner er venstrehendte eller bruker begge hendene like godt. Det fant kanadiske forskere ut i 2000.

Berkeleyforskere fant samme år ut at fleste heterofile menn har kortere pekefinger enn ringfinger. De fleste heterofile kvinner har det omvendt, de har gjerne lengre pekefinger, eller så er de to fingrene omtrent like lange. Homofile menn har ofte det samme fingermønsteret som heterofile kvinner. Altså har de lengst pekefinger, kortere ringfinger.

En studie med selverklærte traktorlesber viste signifikant forskjell, de hadde i større grad maskuline fingerlengder, altså kortere pekefinger.

Også fingeravtrykk ser ut til å være annerledes hos homofile. Homofile menn og heterofile kvinner har mindre avstand mellom rillene i huden på tommeltotten og lillefingeren på venstre arm, viste en forsker. Armene, beina og hendene er relativt sett (i forhold til resten av kroppen) mindre blant hvite, homofile menn.

FORSKERE FINNER STADIG SLIKE PUSSIGE resultater i sin jakt på biologiske forskjeller mellom heterofile og homofile. Hvorfor er de opphengt i fingre og hud?

- Når man skal undersøke kompliserte fenomener er ofte utgangspunktet å se på det som ikke er vanlig, å finne noe som skiller seg ut. Mye av det vi vet for eksempel om fosterutvikling har vi lært av abnorme foster, vi ser på avvikene for å forstå normalen. Det normale for pattedyr er å være høyrehendt, derfor ser man på venstrehendthet for å forstå hvordan høyrehendthet oppstår. Først når man finner mekanismene, kan man begynne å

beskrive systemet, sier biolog Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum til Dagbladet.no.

Forskerne mener homofili kan være medfødt, og at det er biologien som kan forklare at en andel av befolkningen er homoseksuelle i alle kulturer og til alle tider. Forskningen på homofili har endret seg, i dag er det stor samstemthet om at det i alle fall finnes en genetisk komponent som kan forklare at 1 - 5 prosent av befolkningen er homofile.

- På 60-tallet mente man at homoseksualitet var en ren sosial konstruksjon. På 80-tallet var fokuset mer på genetikk, fordi teknologien da tillot det. I dag er ikke fokuset i samme grad på gener som sådan, men mer på hormoner, påvirkning i mors liv og særlig på faktorer som er en kombinasjon av det som skjer av mors liv og arv, sier Petter Bøckman.

Forskeren Dean Hamer vakte i sin tid oppsikt da han påsto han hadde funnet en genetisk forskjell mellom homofile og heterofile. Han jobbet med et materiale med italienske homofile. Han påviste en markør på X-kromosomet, menn som hadde denne markøren var homoseksuelle. Tallene var sterke. Men det er ingen som har klart å gjenta undersøkelsen. Årsaken kan være at dette er et gen som bare finnes i Italia eller det kan være et nytt gen.

FRA EN REKKE UNDERSØKELSER vet vi at det er 33 prosent større sjanse for at sønn nummer to er homofil enn førstefødte sønn. Igjen er det 33 prosent større sjanse for at tredjefødte sønn er homofil enn barn nummer to, også videre.

- Dette vet vi. Jo flere eldre brødre du har, desto større sjansen er det for å bli homofil, sier Bøkcman.

Kanskje finnes det et slags minne i mors kropp, som setter i gang et mer effektivt, immunologisk svar til fosterhormonene for hvert nytt guttefoster. Noen mener homoseksualitet er et resultat av en slags svangerskapsforgiftning. Et guttefoster vil nødvendigvis være litt mer forskjellig fra moren enn et jentefoster. Ved å ha født noen gutter fra før, kan mor ha bygget opp motstandsstoffer.

Forskerne har sett på om det kan være det at brødre blir behandlet annerledes i familien slik at det kan virke inn på deres seksualitet. Gutter som ikke ble oppdratt i sin biologiske familie, for eksempel førstefødte som ikke vokste opp som førstefødte, er undersøkt. I hvert tilfelle var resultatet det samme: Det som betydde noe var kun hvor mange gutter som hadde okkupert mors livmor før deg.

ER DETTE BARE TULL? New York Magazine skriver om noen av de biologiske funnene i siste utgave. Forskningen høres aparte ut.

- Nei da. Genetikken bak seksuell atferd er komplisert, vi vet ikke i hvilken grad vi er i stand til å lære å være homoseksuelle. Det er enklere å se på ringfingerlengde og fingeravtrykk enn på seksuell atferd. Man kan ikke lære fingrene å være på en eller annen måte. Slik fjerner vi usikkerhetselementer. Det er enklere genetikk, og derfor er det lettere å finne ut hvilke gener eller hormoner som har virket, sier Bøckman.

Igjen er vi tilbake til det grunnleggende spørsmålet, hva er kultur og hva er natur?

- Det å ha en kultur ligger i menneskets natur. Det er ikke mulig å skille fra hverandre hva som er hva, begge to opererer og trekker gjerne i samme retning. Hvorfor får glupe mennesker glupe barn? Er det fordi de gir dem god oppfølging eller gode gener? Som oftest vil det være begge deler, forklarer Bøckman.

HÅRET FØDES VI MED. Psykologen Richard Lippa går rundt med en teori om at hår legger seg på en annen måte hos homofile. Han har observert at det er mer sannsynlig at verven bak på hodet går mot klokka hos homofile.

- Jeg er i ferd med å bli overbevist om at det er en sammenheng mellom hårverv, venstrehendthet og seksuell orientering, sier forskeren til Titan Magazine.

Forskeren er enig i at arbeidet hans høres snodig ut. Han mener likevel han er inne på noe, siden verken seksuell orientering eller hårverv er noe som kan formes av kultur eller er valgfritt. Hans neste steg er å starte jakten på genene som kontrollerer seksuell orientering.

Han leter nå etter er et felles gen som forårsaker begge deler. Prosjektet er på langt nær avsluttet.

- Vi vet svært lite om arvelighet av homoseksualitet, men det ser ut til at man kan arve det på den ene eller en andre måten. Homoseksualitet er vanligere i noen familier enn andre, enten det er sosial arv eller genetisk arv det er snakk om, sier Bøckman.

ER DET HJERNEFORSKJELLER? Forskeren Simon LeVay har sammenlignet hypotalamus, den lille delen av hjernen som regulerer blodtrykk, temperatur, matlyst og søvnmønster. Den styrer også hormoner, kontrollerer følelser og sexlyst. LeVay mener hemmeligheten til seksuell orientering kan finnes her.

Han visste allerede om INAH3, som er et celleområde i hypotalamusen som hos heterofile menn er over dobbelt så stort som hos kvinner. Forskjellen skapes antakelig allerede hos fosteret når mannlige hormoner virker på guttefosteret.

LeVay undersøkte så homofile menn. Og deres INAH3 er på samme størrelse som hos heterofile kvinner.

Nå nylig ble funnet bekreftet hos sau, en av 1500 arter der det er dokumentert at det forekommer homoseksualitet. Ildere er allerede blitt homofile i forskningsøyemed, og bananfluer har blitt skeive på labben.

FORSKNINGEN ER KONTROVERSIELL både blant homoaktivister og homomotstandere.

Om man finner en homogenetisk komponent, reduseres homoseksualiteten fra noe som for mange homofile føles personlig og viktig, til en hvilken som helst egenskap, som for eksempel blå eller brun øyenfarge. Funn som tyder på at homofili er biologisk og medfødt kan misbrukes, blant annet kan det føre til krav om at homofili må kureres.

Også blant de bokstavtro kristne er det motstand mot forskningen, fordi gruppa tradisjonelt har brukt Bibelen for å vise at homoseksualitet er synd. En synd er per definisjon en villet handling. Om det er slik at homofili er genetisk, kan ikke det være en villet handling.

Forskningsmiljøet er også delt. Blant innvendingene bemerkes det at vi har en lang, vond tradisjon for å bruke biologiske forskjeller for å hevde at noen mennesker er over- eller underordnet.

Det er to hovedmotsetninger i de teoretiske diskusjonen omkring årsakene til homofili. Essensialistene mener man er født homoseksuell.

Konstruktivister mener man er blitt det, og stiller spørsmålet: Om homofili skulle være medfødt, er homofili i tilfelle utslag av en genetisk feil? Her finner vi også den stadig mer populære queer teorien, der tanken er at all seksuell atferd er tillært.

Også dette synet får kritikk. Hvis man blir homofil på grunn av kulturelle og sosiale forhold, hvorfor vil noen frivillig velge en seksuell legning som gjør at de tilhører en seksuell minoritet?

EN LENGRE RINGFINGER, en hårlokk til venstre og et tett fingeravtrykk gjør deg ikke homofil. Det forskerne sier er at dette er statistiske variasjoner i forhold til gjennomsnittet av befolkningen.

Et av mysteriene som dukker opp er hvorfor bare halvparten av homofile, eneggede tvillinger har samme seksuelle orientering. De er genetisk like, men de er altså ikke på langt nær homofile begge to alltid. Hvordan kan man da si at homofili er medfødt?

Teoretikerne står mot hverandre. Noe av disse resultatene kan snart vise seg å være utslag av tilfeldigheter, andre kan vise seg å gi gode svar.

Det som likevel blir mer fremtredende er hvor mange som mener at det ikke er oppvekst, forhold til foreldre, søsken, seksuelle opplevelser i barndommen som er årsaken til homofili.

- Det vi vet helt sikkert er at mennesket har en utrolig evne til å tilpasse seg. De er i stand til å fokusere seksualiteten sin på de snåleste ting, tenk på alle de som tenner på høyhælte sko. Dette er tillærte, seksuelle fetisjer som ikke har noe med reproduksjon å gjøre. Vi har en utrolig plastisk seksualitet. Noe av seksualiteten vår er medfødt, andre deler er tillært, avslutter Bøckman.

Jeg tenkte jeg bare skulle slenge denne artikkelen her. Regner med det sikkert er noen som kommer til å kikke på hendene sine nå :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan bruke begge hender like bra, pekefinger er 2-3mm lengre enn ringfinger, rillene på venstre tommeltott er tettere enn på høyre, jeg tror håret går med klokka. Påstandene passer ikke helt. Hva med bifile da, blir de liksom en mellomting mellom påstandene? :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Verste sprøytet... eget gen vi skal ha? Lykke til med letingen.

Syntes heller kommentarene på artikkelen var gode.

Les: Dagbladet.

Tviler på at det finnes et eget "Homogen", men at det er noen gener(og andre faktorer) som øker sjangsen for at en person blir homofil er vel relativt åpenbart. Merk: øker sjangsen, ikke at en nødvendigvis ER det.

Og hva skulle nå så være galt med det?

Mange av tingene som er nevnt synes jeg tyder på at homofile fra naturen sin side er "utviklet" til å være fosterfedre. Fks. stress(som kan komme av at det er mange folk og overpop

lasjon) øker sjangsen for at en kvinne bærer fram et barn som er/blir homofilt. Disse kan da oppdra barn uten at de nødvendigvis produserer noen selv. Slik vil at samfunn få flere ressurser til å oppdra barn uten at de blir flere av dem.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Ikke bare vil barna bli mobbet, men de kan få en vanskelig oppvekst fordi den ene av to foreldre mangler.

To fedre eller mødre, erstatter ikke tapet av den "som-mangler".

Dette er nå et ganske nytt fenomen, men sånn "logisk-sett-konkludere-meg-frem-til-det", vil jeg si at barn som vokser opp under slike forhold vil slite med et eller annet psyologisk problem som voksen.

Dette er bare spekulering, men jeg mener nå og forstår klart at på dette punkte er naturen ganske klar.

Det virker bare litt "feil", og nei, jeg er ikke kristen, tvertimot.

Hvis jeg ikke tar helt feil er det vel store problemer å adoptere barn fra andre land?

Så mange mennesker kan vel ikke ta så feil, når det kommer til å være skeptisk til dette.

Hvis man først velger dette/"er-det"/"blitt-det" så gir man også frakall på barn, spør du meg da!

Men så kan man si at en dårlig følelse over det hele ikke er nok for å nekte de retten til å adoptere, noe som forsovidt er bra! Beste film quoten -"Assumptions, is the mother of all fuck-ups!".

Det kommer nok en del utredninger om hvordan dette påvirker et barn, er alle de andre foreldrene det er noe gale med, eller er det sine egne. Hvordan vil han/hun tolke sin egen familiesituasjon, kan det oppstå angst og deprisjon når dette barnet oppdager at sin familliesituasjon er et "avik" iforhold til andre familier?

Det er mange spørsmål som må besvares før noen konklusjon kan trekkes, men en ting er nå sikkert.

Dette burde undersøkes nærmere, fra begge parter.

Du mener at en av to foreldre mangler, og det med psykologiske problemer når han/Hun selv blir vosen. Mener du at det er det samme for alene mødre/-fedre som må oppdra barnet alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...