jollip Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 hei skal selge min bærbare men den er full av sensitiv informasjon i forbindelse med en masteroppgave. Jeg har overskrevet disken 35 ganger med Eraser 5.8 så defragmenterte jeg den og overskrev den 35 ganger til. Er disse dataene borte for alltid? Hvilket program er best for å slette data permanent? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 det eneste programmet jeg vet om som garantert sletter alt er Expert Eraser fra IBAS. det koster 149 kroner for en diskett med en sletting. Med unntak av overnevnte program (eller tilsvarende fra tilsvarende leverandører) skal det være mulig å finne igjen data som har ligget på en maskin i varierende grad. Lenke til kommentar
Borbra Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 har hørt at microsoft har et makuleringsprogram som skal være veldig bra. det programet gjør er å slette alt i filen for å så slette filen fra harddisken Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 har hørt at microsoft har et makuleringsprogram som skal være veldig bra.det programet gjør er å slette alt i filen for å så slette filen fra harddisken dokumentasjon? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 På wikipdeia står det litt om "Shredding". Ellers så kan du, om du har mulighet, starte opp en linuxdistro fra en "liveCD" og bruke kommandoen shred (man shred). Da tror jeg du skal være ganske trygg Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har overskrevet disken 35 ganger med Eraser 5.8 så defragmenterte jeg den og overskrev den 35 ganger til. Mener at dette bør holde. Er vel bare IBAS som kan hente ut noe nå. Tror de skal få slite også Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Mener at dette bør holde. Er vel bare IBAS som kan hente ut noe nå.Tror de skal få slite også sletter du alle tekstmeldingene fra mobilen din og går løs på den med en hammer skal fremdeles IBAs klare å hente ut tekstmeldingene dine så det skal godt gjøres å hindre de fra å hente ut noe. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Med noe overskrivinger skal det litt til å hente ut leselig tekst. Er du allikevel litt usikker, kan du jo kjøpe en ny hd til 500,- og ta vare på den gamle selv. Da kan du være helt trygg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har overskrevet disken 35 ganger med Eraser 5.8 så defragmenterte jeg den og overskrev den 35 ganger til. Er disse dataene borte for alltid? Hvilket program er best for å slette data permanent?8395255[/snapback] Det skal holde i lange baner. For vanlige folk er det helt utenfor rekkevidde etter 1 overskriving. IBAS sliter allerede etter første overskriving og det skal ikke mer en overskriving eller to til før det slipper utenfor rekkevidde for de også. Merk at Eraser overskriver flere ganger i hver runde så det ikke skal være mulig å gjenopprette noe, selv for IBAS etter bare en runde. Men en ting jeg ikke skjønner er hvordan du kan defragmentere etter å ha slettet med Eraser? Når Eraser har slettet alle filene så er det jo ingen filfragmenter å defragmentere (= sette sammen til hele filer). Lenke til kommentar
jollip Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Men en ting jeg ikke skjønner er hvordan du kan defragmentere etter å ha slettet med Eraser? Når Eraser har slettet alle filene så er det jo ingen filfragmenter å defragmentere (= sette sammen til hele filer). tenkte bare i mitt naive datasinn at en defrag vill flytte filer til der andre hadde ligget osv osv ERGO:jeg studerte ikke informatikk takk for svar Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hadde det bare vært noen filer å flytte på etter en total sletting så ville det nok fungert. Men nå er det jo det å flytte filer fra et sted til et annet det samme som å overskrive ved hjelp av Eraser. Eraser skriver over filene flere ganger. Magnetfeltet på disken der 1'ere og 0'ere er lagret overskrives og har ikke mye restmagnetisme å levere til avlesing. Eraser skriver over hele disken med bare 1'ere, deretter bare 0'ere og til slutt helt tilfeldige tall (hvit støy). De to første rundene får magnetfeltet til å settes i sine ytterpunkter slik at det blir nesten umulig å lese av restmagnetismen til bit'en som var der før. Til slutt puttes tilfeldig støy inn for å lage kaos slik at man i hvert fall ikke får lest av noe fornuftig. Du kan sammenligne det med å overskrive et papirark med blyanttekst. Først overskriver man hele arket med blyant til en hver prikk på arket er skrevet over, så visker man ut alt som var på hele arket. Når det er helt blankt igjen så overskriver man med bare krot og rabbel. Gjør man dette 1 gang så blir arket fullstendig uleselig. Gjør man det 70 ganger så gjør man det bare 69 ganger mer enn nødvendig for å tilintetgjøre innholdet tilstrekkelig. Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg tror at IBAS tar 2-3000,- bare for å analysere harddisken. For recovery av data tar de ytterligere 5-6000,- . da er vi allerede oppe i minst 8000,- Og det forutsetter at det er en helt enkel recovery for dem. Er det snakk om et vanskelig tilfelle som det utvilsomt er denne gangen, så kan beløpet fort bli helt astronomiske for kunden. Tror nok IBAS skal få bryne seg i dette tilfellet ja. (hvis de klarer det i det hele tatt ) De som kjøper brukte Pc'er kommer nok aldri til å betale slike beløp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå