Gå til innhold

Påloggings scripts 2k3 server

V-by

Anbefalte innlegg

hoy

Jeg har vel såvidt aldri rørt et påloggingsscript.

Men nå setter jeg opp en server, og skal ha et pålogginscript på hver av maskinene (brukerne) som er i domenet.

Det som scriptet skal gjøre er å mappe opp noen nettverksstasjoner på nettverket.

Og som sagt har jeg ingen peiling på scripting, så jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg lager de, kanskje en guide, eller et skript som jeg kan fylle inn pathen til nettverksstasjonen eller lignende... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk imot dere, for jeg fikk det ikke til :p

Fikk litt starthjelp i noe scripting

Option Explicit
Dim objNetwork, strRemotePath1, strRemotePath2, strRemotePath3, strRemotePath4, strRemotePath5, strRemotePath6, strRemotePath7
Dim strDriveLetter1, strDriveLetter2, strDriveLetter3, strDriveLetter4, strDriveLetter5, strDriveLetter6, strDriveLetter7
strDriveLetter1 = "H"
strDriveLetter2 = "i"
strDriveLetter3 = "j"
strDriveLetter4 = "k"
strDriveLetter5 = "l"
strDriveLetter6 = "m"
strDriveLetter7 = "n"
[B]strRemotePath1 = \\xxx-fs-spraak\birgit[/B]
strRemotePath2 = \\xxx-fs-spraak\debbie
strRemotePath3 = \\xxx-fs-spraak\jostein
strRemotePath4 = \\xxx-fs-spraak\just
strRemotePath5 = \\xxx-fs-spraak\kari
strRemotePath6 = \\xxx-fs-spraak\roar
strRemotePath7 = \\xxx-fs-spraak\torill
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")
'Section witch maps seven drives, H:, I:, J:, K:, L:, M: AND N:
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter1, strRemotePath1
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter2, strRemotePath2
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter3, strRemotePath3
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter4, strRemotePath4
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter5, strRemotePath5
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter6, strRemotePath6
objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter7, strRemotePath7
'Extra code just to add a message box
WScript.Echo "Map drives" & strDriveLetter1 & " & " & strDriveLetter2 & " & " & strDriveLetter3 & " & " & strDriveLetter4 & " & " & strDriveLetter5 & " & " & strDriveLetter6 & " & " & strDriveLetter7
Wscript.Quit  

Dette skulle egentlig mappe opp to stk nettverksbaner, men jeg har prøvd å utvide det litt.

Men det funker ikke...

Den stopper der jeg har utvidet koden, så jeg regner med at det er pathen til den delte mappen som er feil.

de delte mappene ligger på serveren(domenekontroller) xxx-fs-spraak D:\innleveringer

Og nå er jeg kjej, og lei, og håper på litt hjelp :)

Lenke til kommentar

O.O

det der må være den mest avanserte formen for skripting for å mappe opp netverkstasjon jeg har sett, tror jeg..

jeg kan lage et lite skript til deg her:

net use "Stasjonsbokstav": \\"servernavn"\"sharenavn"

dette lagrer du som en .bat fil.

skulle være rimelig enkel å bruke den der..

bare bytt ut "Stasjonsbokstav" med den stasjonsbokstaven sharet skal ha når det er mappet opp, bytt "servernavn" med navnet på serveren hvor share ligger, og bytt "sharenavn" med navnet på sharet som skal mappes opp.

for å legge til så det kjører når brukeren logger på, så kan du gå inn i AD på serveren, og finne brukeren som skal ha skriptet. høyreklikk på bruekren, og velg properties. gå til fanen profile, og skriv inn anvnet på skriptet ("etellerannet".bat) i feltet logon-script. så vil det skriptet kjøre når brukeren logger på.

vhis en annen bruker skal ha opp annen mapping, så lager du et eget skript til ahn, og skriver navnet på det nye skriptet i hans profile.

[EDIT] huff, ble mange leifer i denne posten, men har ikke tid til å rette på det nå, men det skal være forståelig tror jeg.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Sitter å leker meg litt med Windows 2000 Server atm og plages litt med logon skript..

Skriptet ser slik ut:

net use D:\\Servernavn\Navnpådeltmappe

Regner med det er greit, eller? Uansett problemet er hvor jeg skal skrive inn navnet på skriptet på brukeren i AD. Regner med jeg skal inn på Properties -> Profile. I hvilken fane skal jeg skrive inn navnet på skriptet? Trenger hjelp asap :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siterer min egen årsoppgave om 2003 Server:

En nettverkstasjon er ganske enkelt en delt mappe på en datamaskin (server), når brukere kobler til nettverkstasjonen er det altså en mappe på serveren de bruker.

script.jpg

Scriptet som kobler brukere til nettverksstasjonen, scriptet startes enten via den enkeltes brukerprofil eller gruppeprofil. ”%username%” blir omgjort til navnet på den aktuelle brukeren.

--

Arcus er altså navnet på serveren, med respektive delte kataloger.

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...