V-by Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 hoy Jeg har vel såvidt aldri rørt et påloggingsscript. Men nå setter jeg opp en server, og skal ha et pålogginscript på hver av maskinene (brukerne) som er i domenet. Det som scriptet skal gjøre er å mappe opp noen nettverksstasjoner på nettverket. Og som sagt har jeg ingen peiling på scripting, så jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg lager de, kanskje en guide, eller et skript som jeg kan fylle inn pathen til nettverksstasjonen eller lignende... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Slik mapping gjør du ved bruk av "Net use" Du finner mer om denne kommandoen ved å skrive net use /? i CMD. Trenger du ytterligere hjelp, send meg en PM eller skriv her. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 du tenker på å gjøre det på hver enkelt pc? Jeg hadde mere planer om å la scriptet gå etter brukeren, og ikke maskinen... Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Nei, du velger jo hvem som skal kjøre scriptet ved hjelp av policier i AD. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Jeg gikk imot dere, for jeg fikk det ikke til Fikk litt starthjelp i noe scripting Option Explicit Dim objNetwork, strRemotePath1, strRemotePath2, strRemotePath3, strRemotePath4, strRemotePath5, strRemotePath6, strRemotePath7 Dim strDriveLetter1, strDriveLetter2, strDriveLetter3, strDriveLetter4, strDriveLetter5, strDriveLetter6, strDriveLetter7 strDriveLetter1 = "H" strDriveLetter2 = "i" strDriveLetter3 = "j" strDriveLetter4 = "k" strDriveLetter5 = "l" strDriveLetter6 = "m" strDriveLetter7 = "n" [B]strRemotePath1 = \\xxx-fs-spraak\birgit[/B] strRemotePath2 = \\xxx-fs-spraak\debbie strRemotePath3 = \\xxx-fs-spraak\jostein strRemotePath4 = \\xxx-fs-spraak\just strRemotePath5 = \\xxx-fs-spraak\kari strRemotePath6 = \\xxx-fs-spraak\roar strRemotePath7 = \\xxx-fs-spraak\torill Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network") 'Section witch maps seven drives, H:, I:, J:, K:, L:, M: AND N: objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter1, strRemotePath1 objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter2, strRemotePath2 objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter3, strRemotePath3 objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter4, strRemotePath4 objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter5, strRemotePath5 objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter6, strRemotePath6 objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter7, strRemotePath7 'Extra code just to add a message box WScript.Echo "Map drives" & strDriveLetter1 & " & " & strDriveLetter2 & " & " & strDriveLetter3 & " & " & strDriveLetter4 & " & " & strDriveLetter5 & " & " & strDriveLetter6 & " & " & strDriveLetter7 Wscript.Quit Dette skulle egentlig mappe opp to stk nettverksbaner, men jeg har prøvd å utvide det litt. Men det funker ikke... Den stopper der jeg har utvidet koden, så jeg regner med at det er pathen til den delte mappen som er feil. de delte mappene ligger på serveren(domenekontroller) xxx-fs-spraak D:\innleveringer Og nå er jeg kjej, og lei, og håper på litt hjelp Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) O.O det der må være den mest avanserte formen for skripting for å mappe opp netverkstasjon jeg har sett, tror jeg.. jeg kan lage et lite skript til deg her: net use "Stasjonsbokstav": \\"servernavn"\"sharenavn" dette lagrer du som en .bat fil. skulle være rimelig enkel å bruke den der.. bare bytt ut "Stasjonsbokstav" med den stasjonsbokstaven sharet skal ha når det er mappet opp, bytt "servernavn" med navnet på serveren hvor share ligger, og bytt "sharenavn" med navnet på sharet som skal mappes opp. for å legge til så det kjører når brukeren logger på, så kan du gå inn i AD på serveren, og finne brukeren som skal ha skriptet. høyreklikk på bruekren, og velg properties. gå til fanen profile, og skriv inn anvnet på skriptet ("etellerannet".bat) i feltet logon-script. så vil det skriptet kjøre når brukeren logger på. vhis en annen bruker skal ha opp annen mapping, så lager du et eget skript til ahn, og skriver navnet på det nye skriptet i hans profile. [EDIT] huff, ble mange leifer i denne posten, men har ikke tid til å rette på det nå, men det skal være forståelig tror jeg. Endret 19. april 2007 av fatalicus Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 seff skal vi ha det avansert neida, jeg fikk bare denne av en annen en, og .bat filer var blåst ut av hode mitt. men regner jeg må legge .bat fila inn i en bestemt mappe for å få den til å fungere? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 ja selvfølgelig.. glemte helt det ^_^ leg .bat fila i mappen NETLOGON på serveren. enkel måte å komme til den mappen er ved å skrive \\"servernavn"\netlogon i start->kjør Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Der funka det ja. takker så mye Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Sitter å leker meg litt med Windows 2000 Server atm og plages litt med logon skript.. Skriptet ser slik ut: net use D:\\Servernavn\Navnpådeltmappe Regner med det er greit, eller? Uansett problemet er hvor jeg skal skrive inn navnet på skriptet på brukeren i AD. Regner med jeg skal inn på Properties -> Profile. I hvilken fane skal jeg skrive inn navnet på skriptet? Trenger hjelp asap Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 JokuM: .bat filen må legges i NETLOGON mappen på serveren slik som i 2003 (se over). Så må du gå til properties -> profile på bruekren som skal bruke skriptet og skrive inn navnet på skriptet (med .bat) i linjen "Logon-script" Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Har gjort det, men ser ikke ut som skriptet vil virke. Sitter og har "prøve-eksamen" på IKT driftsfag.. Har prøvd å lagt inn skriptet til hele UOet og til bare brukere, men ser ikke ut som det vil virke.. Kom med tips hvis du har noen.. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 er den lille kodesnutten du posten en copy-paste fra skriptet ditt? i såfall så må du ha mellomrom mellom stasjons bokstaven og navnet til den delte mappen. net use D: \\Servernavn\Navnpådeltmappe Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Har mellomrom... Argh, blir frustrert >_O Virker ikke da heller Endret 26. april 2007 av JokuM Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du har også passet på at brukeren som prøver å mappe opp den delte mappen, har rettigheter til mappen? Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ja mener det, skal skjekke når jeg kommer på skolen igjen imorgen. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Siterer min egen årsoppgave om 2003 Server: En nettverkstasjon er ganske enkelt en delt mappe på en datamaskin (server), når brukere kobler til nettverkstasjonen er det altså en mappe på serveren de bruker. Scriptet som kobler brukere til nettverksstasjonen, scriptet startes enten via den enkeltes brukerprofil eller gruppeprofil. ”%username%” blir omgjort til navnet på den aktuelle brukeren. -- Arcus er altså navnet på serveren, med respektive delte kataloger. Endret 9. mai 2007 av Stikko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå