citronen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Er ganske usikker på hva jeg kan forvente. Har oppkjøring torsdag 19. april, og har allerede begynt å tenke ut strategier på hvordan jeg kan forbedre sjansene mine. Det jeg lurer på, er om det er noen der ute som har kjørt opp i Tønsberg (Ås)? - Hvor mange forskjellige sensorer finnes det, og hva er gjennomsnittsalderen. Hvordan skal jeg kle meg for å ha en større sjans til å stå? Skal jeg virke seriøs, men tvilende til egne erfaringer, eller skal jeg leke supermann? Solbriller eller ikke solbriller. Er det noen som har noen utdypende forklaringer på de ulike rutene? Fartsgrenser har jeg pønska ut: Uten hindringer - holde grensa med nåla. Med hindringer - Tilpasse farta til jeg selv føler meg trygg, samtidig som jeg er varsom. Har oppkjøringa halv 10, og jeg regner ikke med å møte den store trafikken. Takker for svar! - Og vil foreslå at det opprettes en tråd til hvert fylke. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg er ikke kjent i Tønsberg-området og kan derfor ikke hjelpe deg med spørsmål relatert til sensorene som praktiserer der. Likevel skal jeg forsøke å komme med noen gode råd. Husk at poenget med oppkjøringen er å bruke ferdighetene dine til å vise sensor hvor dyktig du er bak rattet. Du bør virke sikker på deg selv og valgene du foretar deg uten å være "supermann" av den grunn. Hva slags klær du har på deg tror jeg spiller svært liten rolle så sant du ikke har en helt ekstrem stil. Solbriller tror jeg du kan droppe da sensor ofte er interessert i å følge med på blikket ditt i psykologispeilet. Hold fartsgrensa med nåla der du finner dette forsvarlig og ro ned ved vikepliktsituasjoner, hindringer o.l. Husk at selv om trafikken ikke er på sitt verste klokka halv ti, er det ofte mange vareleveringer på dette tidspunktet. Disse står ofte parkert i veibanen og du gjør lurt i å oppdage slike hindringer tidlig for å kunne planlegge videre kjøring. Lykke til på tirsdag og husk å fortelle oss hvordan oppkjøringen går! Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg hadde oppkjøring i Tbg. Bor selv i Re. Det er 4 eller 5 sensorer om jeg ikke tar feil. Kjør som du ville gjort om du var i bilen på egen hånd. Ta det med ro, ikke stresse. Se i speil og hele den pakka der. Sensoren sitter jo bare der og observerer. Han sa knapt noenting til meg. Det var det vanlige "Det er litt av et vårvær i dag. Nydelig dag"-opplegget. Sesoren dømmer deg jo ikke etter klesstil å hvordan du ser ut (med mindre du møter opp med noen gram hvitt pulver i nesa) Ta på solbriller om du føler for det. Jeg kjørte en dag med sterk sol å jeg spurte for sikkerhets skyld om jeg fikk ha de på (kunne jo henne han ikke ville det, for da hadde han jo ikke sett øynene mine) Lenke til kommentar
heismann Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg kjørte opp i Tønsberg for et par måneder siden, og fikk en rute med mye bykjøring, en tur ut på Teie på Nøtterøy, og en liten tur ut på E18, for å sjekke om jeg kunne det også.. Til sensor hadde jeg en bergenser med bart. Han så ganske skummel ut, så liksom ikke ut som drømmesensoren, men jeg sto selv om jeg hadde en ganske grov feil. Men han sa jeg fikk lappen fordi jeg hadde kjørt så bra ellers. Selv om sensorer ikke skal dømme etter klesstil, o.l., er alle mennesker sånn at vi får et førsteinntrykk av folk, som også kan dømme litt. Men jeg tror det viktigste er at du gir et positivt inntrykk, gjerne smiler litt, og ser sensor inn i øynene når du hilser på ham. Jeg tok på meg genser med skjorte under, for å sørge for å være litt ordentlig i stilen, men jeg går ofte sånn til vanlig. Prøv å være deg selv også. Man ser det hvis du har gjort deg til på en unaturlig måte. Og ikke lek supermann.. Sensorer sier gjerne når du er ferdig: "det er nå den virkelige øvelseskjøringen begynner, det er nå du skal lære å bli en selvstendig sjåfør" osv.. Men hvis du merker at du gjør noen feil, fortell gjerne om feilene du har gjort, og at du er obs på dem. Da slipper du billigere unna. Av de sensorene jeg har hørt om, er det disse: - Bergenser med bart (han jeg hadde. Klarte jo å stå, selv med en grov feil, så han er sikkert ikke så streng ) - En snodig fyr som spør om du vil sette på radioen. Hvis du ikke vil ha på den, så begynner han å nynne, og gjør gjerne det hele kjøreturen.. Tror det skal være greit å stå med han også. - En fyr med stort, krøllete hår. Har hørt at han har en høy stryk-prosent, men vet ikke om dette stemmer. - En dame. Mer vet jeg ikke om henne.. Alderen er vel rundt 50 + - hos alle sammen.. Det finnes også en del forskjellige ruter, men ingen av dem bør by på for store utfordringer, så lenge du gjør som du har lært på kjøreskolen. Bare ta det med ro, gjerne mer enn du føler du trenger. Da skaffer du deg masse ekstra tid. - Viktige ting å huske, er vikepliktsregler. Vær veldig tydelig med å bremse opp på høyreregel-steder, og se godt inn i veiene du har vikeplikt for. - Kjør rolig inn mot kryss og rundkjøringer, og vær nøye med feltplassering på vei inn mot, og i kryssene og rundkjøringene. - Pass på fotgjengere. Brems gjerne ned til gangfart steder det kan oppstå uheldige situasjoner med fotgjengere. Sjelden sensor tar deg for å kjøre for defensivt, heller for aggresivt.. Ja, det var vel det.. Gjerne spør hvis det er noe mer! Hvilken kjøreskole kjører du med, forresten? Lykke til! Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Jarlsberg Horten. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Tok den i dag. Har en sensor til å rapportere om: - Lang, tynn mann med hedemarksdialekt, måne og briller. Snakk politikk og innvandring med ham, så er alt greit ! 0 feil, og lapp fra sensor som gjør seg godt i CVen. Uro dere heller ikke for Horten-ruta. Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Tok den i dag. Har en sensor til å rapportere om:- Lang, tynn mann med hedemarksdialekt, måne og briller. Snakk politikk og innvandring med ham, så er alt greit ! 0 feil, og lapp fra sensor som gjør seg godt i CVen. Uro dere heller ikke for Horten-ruta. 8427122[/snapback] Gratulerer! Jeg fikk en rute oppi Re jeg. Bispeveien t/r Revetal og så ned til Tbg og en runde forbi Klubben og opp til jernbanestasjonen før vi dro tilbake. Greit når man får kjøre omtrent der man bor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå