Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan vasker man klær?

Anbefalte innlegg

Jeg er alene hjemme og trenger å vaske en del klær. Problemet er at dette er noe mine kjære foreldre alltid har gjort for meg, derfor vet jeg ikke hvordan det hele fungerer.

* Hvordan bør man sortere klærne?

* Hvor mye og hvilket vaskepulver trenger man?

* Hvor varmt bør det være?

* Hvor mye klæ kan man ha inni?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Hvordan bør man sortere klærne?

Med få unntak trenger dukun sortere det i to hauger: hvit og kullørt (alt annet enn hvit) tøy. Hvis det er spesielt materiale, slik som ull, silke osv er det egne metoder å vaske dette på.

* Hvor mye og hvilket vaskepulver trenger man?

Det pleier å stå på etiketten om det er til hvit eller kullørt tøy. Det står også på etiketten hvor mye du skal bruke. mange butikker har en ball hvor du kan måle opp ønsket mengde,

* Hvor varmt bør det være?

kullørt tøy 40 grader mens hvitt/undertøy 60 grader.

* Hvor mye klæ kan man ha inni?

stort sett kan du stappe på til du ikke får plass til mer i maskinen. pass på her at du ikke må stappe/presse klærene inn i vaskekapperet når det begynner å bli fult.

Lenke til kommentar

hehe det er noe man bør lære!

Min måte:

*Sorter Mørkt og lyst i 2 forskjellige vasker. Er noe totalt utvasket spiller det ingen rolle hvor man vasker det. Les: Gamle håndkler.

*Vanlig pulvervaskepulver i en vaskeball(ikke de som er laget for alskens rare klær). Fyll ballen like mange % som vaskemaskinen er full

*Les på lappene når du slenger dem inn. vask dem på det som står på den lappen med lavest temperatur. (om alle har 60 og en 20 så kan det jo være lurt å droppe den ene på 20)

*Jeg pleier ikke ta mere en 75% full. inbiller meg iallefall at det blir vasket bedre da.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

Joda.. sentrifuge er mest for å få ut vannet.

Ellers er det viktig å tenke på boxere. Mange har dyre fancy boxere i megasyntetisk stoff, og disse er det ikke lurt å vaske hardt. MAKS 40 grader. Strikken blir også slakk etter for mange harde vasker.

Lenke til kommentar
Kjøper kun klær med denne merkingen!

8425962[/snapback]

Enig.

Hva er likheten mellom en hannkjønn mellom 0 og 109 år, og en hund?

Begge er redd for støvsugeren.

Det samme gjelder vaskemaskinen, og de fleste kjøkkenartiklene.

Noen som er like redde for sånne ting som meg?

Da er det greit å ha kvinnen i sitt liv (min mor) til å vaske!

Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...