Gå til innhold

tall på ene enden av objektiv...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er for kompabilitet med eldre kamera

litt merkelig at det er DG objektiv (som er laget for digital/crop?) da.

edit: eeh. jeg har jo samme objektiv selv og det brukes bl.a. på en nikon FM så noe crop objektiv er det ikke :blush:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Mulig, jeg har slike jeg også, men kameraet funker ikke om jeg rører på disse, så jeg lar det bare være...

8395786[/snapback]

Det er som det skrives for å kunne stille blender manuelt. Men det er ingen grunn til å gjøre det på moderne kamera, og som regel må den stå i en viss posisjon for at kameraet skal kunne styre blenderen.

Mulig at det er gjort for at objektivet skal kunne brukes på eldre kamerahus, eller kanskje det finnes enkelte typer kamerahus fremdeles som lar deg 'vri' på ringen istedet for å stille blender via knapper/hjul.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Mulig, jeg har slike jeg også, men kameraet funker ikke om jeg rører på disse, så jeg lar det bare være...

8395786[/snapback]

Det er som det skrives for å kunne stille blender manuelt. Men det er ingen grunn til å gjøre det på moderne kamera, og som regel må den stå i en viss posisjon for at kameraet skal kunne styre blenderen.

Mulig at det er gjort for at objektivet skal kunne brukes på eldre kamerahus, eller kanskje det finnes enkelte typer kamerahus fremdeles som lar deg 'vri' på ringen istedet for å stille blender via knapper/hjul.

Det er mange som gjerne skulle hatt det slik på nye hus også, vet ærlig talt ikke hvorfor produsentene gikk bort fra det. Særlig behagelig hadde det vært dersom du også justerte på blenderen mekanisk. Problemet er vel helst at AF og lysmåling etc. vil slite dersom den ikke kan måle vidåpent. Men det er veldig behagelig og kjapt med separat blenderring...
Lenke til kommentar
Det er mange som gjerne skulle hatt det slik på nye hus også, vet ærlig talt ikke hvorfor produsentene gikk bort fra det. Særlig behagelig hadde det vært dersom du også justerte på blenderen mekanisk. Problemet er vel helst at AF og lysmåling etc. vil slite dersom den ikke kan måle vidåpent. Men det er veldig behagelig og kjapt med separat blenderring...

8396095[/snapback]

Helt enig - det tok laaang tid før jeg 'lærte meg av med' å justere blenderringen manuelt etter at jeg gikk over til digitalt speilrefleks for noen år siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...