Holmez Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 jeg har et Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO objektiv, og i ene enden (den som er inntill kameraet) står det noen tall på en ring som kan vris på: 22 16 11 8 5.6 4 hvilken funksjon har dette? Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Manuell styring av blenderen? F4 til F22? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Manuell styring av blenderen? F4 til F22? 8394487[/snapback] Mulig, jeg har slike jeg også, men kameraet funker ikke om jeg rører på disse, så jeg lar det bare være... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Det er for kompabilitet med eldre kamera litt merkelig at det er DG objektiv (som er laget for digital/crop?) da. edit: eeh. jeg har jo samme objektiv selv og det brukes bl.a. på en nikon FM så noe crop objektiv er det ikke Endret 16. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Mulig, jeg har slike jeg også, men kameraet funker ikke om jeg rører på disse, så jeg lar det bare være... 8395786[/snapback] Det er som det skrives for å kunne stille blender manuelt. Men det er ingen grunn til å gjøre det på moderne kamera, og som regel må den stå i en viss posisjon for at kameraet skal kunne styre blenderen. Mulig at det er gjort for at objektivet skal kunne brukes på eldre kamerahus, eller kanskje det finnes enkelte typer kamerahus fremdeles som lar deg 'vri' på ringen istedet for å stille blender via knapper/hjul. Endret 16. april 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Mulig, jeg har slike jeg også, men kameraet funker ikke om jeg rører på disse, så jeg lar det bare være... 8395786[/snapback] Det er som det skrives for å kunne stille blender manuelt. Men det er ingen grunn til å gjøre det på moderne kamera, og som regel må den stå i en viss posisjon for at kameraet skal kunne styre blenderen. Mulig at det er gjort for at objektivet skal kunne brukes på eldre kamerahus, eller kanskje det finnes enkelte typer kamerahus fremdeles som lar deg 'vri' på ringen istedet for å stille blender via knapper/hjul. Det er mange som gjerne skulle hatt det slik på nye hus også, vet ærlig talt ikke hvorfor produsentene gikk bort fra det. Særlig behagelig hadde det vært dersom du også justerte på blenderen mekanisk. Problemet er vel helst at AF og lysmåling etc. vil slite dersom den ikke kan måle vidåpent. Men det er veldig behagelig og kjapt med separat blenderring... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Det er mange som gjerne skulle hatt det slik på nye hus også, vet ærlig talt ikke hvorfor produsentene gikk bort fra det. Særlig behagelig hadde det vært dersom du også justerte på blenderen mekanisk. Problemet er vel helst at AF og lysmåling etc. vil slite dersom den ikke kan måle vidåpent. Men det er veldig behagelig og kjapt med separat blenderring... 8396095[/snapback] Helt enig - det tok laaang tid før jeg 'lærte meg av med' å justere blenderringen manuelt etter at jeg gikk over til digitalt speilrefleks for noen år siden Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jepp, hadde vert genialt med Mekanisk blenderring på alle objektiver for min del! Husk, har du objektiver med mekanisk blender skal denne stå på vidopent, slik at kamera selv bestemmer hva blenderen skal være! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det pleier gjerne å være en "lås" på blenderringen som må være på også. Et par av mine objektiver har i hvert fall det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå