Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

diskusjon rundt tabuer


Anbefalte innlegg

jeg ville gjerne se vis det er lov og skrive om dette her, er jo tabuer som er lovlige og er det ikke? vis det ikke er lov dette fjerner jeg den fort...

 

men hva synes dere om forskjlige tabuer??

 

vis du ikke vet hva en tabu er så er det dette:

 

Tabu er et ord med polynesisk opphav som innebærer en allmenn oppfatning, ofte grunnet i religion, om at noe er hellig, ukrenkelig, urørlig og forbudt. Den første bruken av ordet som låneord, det vil si på engelsk, var av James Cook i 1777.

 

Når en aktivitet eller sedvane klassifiseres som tabu, forbys den ofte, og gjøres kriminell. Visse tabuer eller sedvaner forbys ved religiøs lov eller rettsregel, og overtredelser kan da straffes i domstol. Andre tabubrudd resulterer bare i skam og sosiale sanksjoner.

 

Som tabuer i vår tid regnes incest og pedofili som to av de viktigste. Hva som er tabu i et miljø, kan være akseptert i et annet. F.eks. homofili regnes som tabu i enkelte kirkesamfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Incest/pedofili er skadelig, både fysisk og psykisk. Homofili skader ingen. Godt å bo i vesten ihvertfall.

 

De fleste tabuene i vår tid er egentlig helt greie, med tanke på at det eneste som ikke er akseptert er det som er helseskadelig. Selvsagt reagerer folk hvis man nevner at man liker å blitt dritt på, men så lenge det ikke er noen form for diskriminering så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...