Gå til innhold

hvilken konsoll har best specs?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaller alle som har lyst å lære noe om specs på de nye konsollene, om å lese disse to artiklene om emnet:

 

Xbox:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1561&p=1

 

Gamecube:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1566&p=1

 

Anandtech er en av de mest respekterte hardware sidene du finner på nettet, så hvis du er uenig i konklusjonene deres, bør du kunne dokumentere påstandene dine *grundig*. Anandtechs konklusjon er forøvrig den samme som er blitt nevnt mange ganger før: Xbox har, totalt sett, den beste hardwaren med størst potensiale, med Gamecube i posisjon rett bak og PS2 på en fjern tredjeplass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-20 14:14, skrev Monsoon:

Jeg har sett en del GC spill med effekter tilsvarende det man bruker Pixel- og Vertex-shader til. Så på det området trur jeg du kan oppnå akkurat det samme på begge begge konsollene.



 

Jeg kan ikke se hvordan det er mulig med en fixed pipeline. Noe av poenget med PS/VS er å gi spill utviklerene masse frihet til å lage effekter/grafikk slik dem vil ha det. Med dagens få spill som støtter dette har dem sikkert bare skarpt på overflaten av mulighetene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-20 15:26, skrev Mr_Snuffles:

Jeg anbefaller alle som har lyst å lære noe om specs på de nye konsollene, om å lese disse to artiklene om emnet:


Xbox:



Gamecube:



Anandtech er en av de mest respekterte hardware sidene du finner på nettet, så hvis du er uenig i konklusjonene deres, bør du kunne dokumentere påstandene dine *grundig*. Anandtechs konklusjon er forøvrig den samme som er blitt nevnt mange ganger før: Xbox har, totalt sett, den beste hardwaren med størst potensiale, med Gamecube i posisjon rett bak og PS2 på en fjern tredjeplass.


 

Hear hear! :smile:

Agreed.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-20 15:26, skrev Mr_Snuffles:

Jeg anbefaller alle som har lyst å lære noe om specs på de nye konsollene, om å lese disse to artiklene om emnet:


Xbox:



Gamecube:



Anandtech er en av de mest respekterte hardware sidene du finner på nettet, så hvis du er uenig i konklusjonene deres, bør du kunne dokumentere påstandene dine *grundig*. Anandtechs konklusjon er forøvrig den samme som er blitt nevnt mange ganger før: Xbox har, totalt sett, den beste hardwaren med størst potensiale, med Gamecube i posisjon rett bak og PS2 på en fjern tredjeplass.


 

 

Viktig og ta med at Anandtech forøvrig er en PC Hardware/software site. Altså ikke noe konsoll site. Så og stole på deres sammenligninger og konklusjoner ang. konsoller når de ikke har noen erfaring/ekspertise med dette, er litt dumt.

 

Er enig med at Xbox sikkert har størst potensiale grafisk messig. Men en konsoll er _mye_ mer enn MHz, minne, bushastighet, og slike betegnelser som hører hjemme i PC verdenen.

 

forøvrig finner en bedre tekniske oppsummeringer av disse konsollene på http://www.howstuffworks.com hvis en søker på hver konsoll.

Lenke til kommentar

specs er ikke bare antall mhz, det sier like mye om en pc som urinblæren til en hest sier noe om hesten.

legger man sammen alle specs, er det den med best specs som er raskest osv, men det er ingen som har peil på slike ting. trenger årevis med utdanning for å lære seg hvordan en pc virker :smile: en hest også forsåvidt.

poenget mitt er, la specshorene herje på mens dere nyter skjermbildene istedenfor. blir så mye enklere da :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-21 09:15, skrev evil_snowman:

specs er ikke bare antall mhz, det sier like mye om en pc som urinblæren til en hest sier noe om hesten.

legger man sammen alle specs, er det den med best specs som er raskest osv, men det er ingen som har peil på slike ting. trenger årevis med utdanning for å lære seg hvordan en pc virker :smile: en hest også forsåvidt.

poenget mitt er, la specshorene herje på mens dere nyter skjermbildene istedenfor. blir så mye enklere da :smile:


 

La specshorene herje?

Ehh... Var det ikke du som startet denne diskusjonen?

Lenke til kommentar

Er ikke denne diskusjonen tatt opp i en tidligere (dog "aktiv") tråd, som avsporet litt ("har XBOX tapt?")?

 

Jeg synes at howstuffworks.com virker litt for "nybegynneraktig", og nevner bare utseendet på konsollen pluss spillene som er tilgjengelig, og kanskje drister dem seg til å vise konsollens specs.

 

Jeg stoler mer på anandtech...

Lenke til kommentar

Quote:


Viktig og ta med at Anandtech forøvrig er en PC Hardware/software site. Altså ikke noe konsoll site. Så og stole på deres sammenligninger og konklusjoner ang. konsoller når de ikke har noen erfaring/ekspertise med dette, er litt dumt.


Er enig med at Xbox sikkert har størst potensiale grafisk messig. Men en konsoll er _mye_ mer enn MHz, minne, bushastighet, og slike betegnelser som hører hjemme i PC verdenen.


 

Denne tråden starte med spørsmål om specs, mhz, minne busshastighet bestemmer hastighet også til konsoller, når folk snakker om specs mener de hardware, og dens muligheter og begrensninger, og anand kan mye om hardware. Det er ikke så stor forskjell på hardware-prinsippene i en konsoll og en pc.

 

AtW

Lenke til kommentar

MistaPi, jeg kan veldig lite om å lage spill i directx og lignende så hold ut med newbie-spm.et mitt:

 

Dealen med vertex shader så langt jeg har forstått er å reflektere en flate til en annen flate. Den mottagende flaten kan f.eks være flere layer over hverandre som simulerer vann og gir refleksjon i vann. Stemmer? I så fall har jeg sett refleksjoner a'plenty i WaveRace og Mario Sunshine, derav trakk jeg konklusjonen at GC hadde noe som fiksa tilsvarende effekter til V-S.

 

Pixel shader'n trur jeg går ut på skyggelegging. F.eks på bølger i solnedgangen (ala den ene 3dmark testen) eller et 3d objekt som roterer under et lys.

 

Eternal Darkness og Resident Evil (GC remake) har jo heftig bruk av lyseffekter/skyggelegging, så derfor antok jeg GC kjørt tilsvarende ting til P-S.

 

Kan noen vennligst opplyse meg litt? Jeg er veldig nysgjerrig på dette, tar en utdannelse innen programering og kan ikke akkurat legge skjul på at ting som dette vil være kjekt å vite for min del i framtiden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-21 12:19, skrev starfish:


La specshorene herje?

Ehh... Var det ikke du som startet denne diskusjonen?



 

jo, for å se om det var noen her med litt peiling. det er det visst ikke, antall mhz og slikt er under en brøkdel av specsen, det nytter ikke å snakke om specs på ett slikt lav-nivå som her på forumet - ingen som vet hva de snakker om, ingen skjønner at en konsoll er såpass komplisert sammensatt at mhz ikke spiller noe særlig rolle.

la specshorene herje på.

Lenke til kommentar
MistaPi, jeg kan veldig lite om å lage spill i directx og lignende så hold ut med newbie-spm.et mitt:

 

Dealen med vertex shader så langt jeg har forstått er å reflektere en flate til en annen flate. Den mottagende flaten kan f.eks være flere layer over hverandre som simulerer vann og gir refleksjon i vann. Stemmer? I så fall har jeg sett refleksjoner a'plenty i WaveRace og Mario Sunshine, derav trakk jeg konklusjonen at GC hadde noe som fiksa tilsvarende effekter til V-S.

 

Det du forklarer her er vel bump mapping? Med VS kan man kontrollere vertexene for å lage effekter slik som f.eks realistisk vaiene flagg eller kokende vann.

Dette er også mulig uten VS, men det vil ta allt for mye CPU kraft og det er ikke mulig med fixed T&L i hardware.

 

Pixel shader'n trur jeg går ut på skyggelegging. F.eks på bølger i solnedgangen (ala den ene 3dmark testen) eller et 3d objekt som roterer under et lys.

 

Eternal Darkness og Resident Evil (GC remake) har jo heftig bruk av lyseffekter/skyggelegging, så derfor antok jeg GC kjørt tilsvarende ting til P-S.

 

Det er vel riktig det, realistisk lys og skykkelegging. Men jeg vil tro Xbox's PS er mye mer fleksibel og har flere muligheter med å ha kontroll på per-pixel nivå - hvordan pixlene skal oppføre seg i ulike situasjoner.

 

Jeg er langt ifra noe ekspert på dette så jeg vil anbefale deg å ta en tur over til forumet på Beyond3D hvis du har flere spørsmål. Det er også en hel del artikkler på nettet om PS/VS.

Lenke til kommentar

mista pi, det finnes flere tusen ting som gjør samme greien som pixel shader og vertex shader, mange som er bedre og sikkert. grunnen til at det er vertex shader og pixel shader folk husker i hodet vet jeg ikke, men jeg tenker det er fordi det er supported i directx.

gamecube kan lage speil effekter og kokende vann, trenger ikke vertex shader for det :p, og for noen homse smilyes det er kommet nå :D .

Lenke til kommentar
mista pi, det finnes flere tusen ting som gjør samme greien som pixel shader og vertex shader, mange som er bedre og sikkert. grunnen til at det er vertex shader og pixel shader folk husker i hodet vet jeg ikke, men jeg tenker det er fordi det er supported i directx.

gamecube kan lage speil effekter og kokende vann, trenger ikke vertex shader for det

 

:-?

Det det er snakk om er programbar pipeline, som er en liten revolusjon innen forbruker 3D hardware, mye større enn det T&L i hardware var med GeForce256.

Pixel shading gir mulighet til å kontrollere lighting, shading og color på per-pixel nivå, noe som ikke er mulig med en fixed pipeline. Dette gir mulighet for veldig realistisk grafikk og ikke minst mer variert grafikk.

 

Kontrollere vertexene er som sagt mulig uten VS, men da kan man ikke bruke fixed T&L i hardware og det tar enormt mye CPU kraft slik at bruksområdet er nok veldig begrenset.

Det med kokende vann var bare et eksempel, mulighetene er mange slik som mer realistisk modell bevegelser (ansikt utrykk osv), klær som følger bevegelsene, morphing, realistisk hår osv osv

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
noen som har peil som vet hvilken konsoll som har best specs?

dere som har tenkt å si "gamecube er nest best med 400mhz, xbox best med 733 mhz og ps2 dårligst med 295.5 mhz" bør visst lære seg hva specs er før de svarer :wink:.

 

og to-tre poster lengre nede, skriver du..

 

ps2 sin cpu har mindre mhz enn xbox sin, men legger du sammen alle andre mindre kjente ting som folk flest ikke vet om så sammenlagt blir ps2 sin cpu raskere og har bedre specs.

 

spørsmålet er da: hvorfor i he|vete spør du om noe du "vet" svaret på?

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

Den 2002-12-20 13:08, skrev GeeZuZz:

Her er  hardware specs'ene sammenlignet på de tre konsollene.

 

http://www.itavisen.no/art/1296693.html

 

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

 

skal du kunne trekke noen konklusjoner av specs trenger du haugevis med ark.

det er så mye som ingen vet hva er som har så mye mere å si enn mhz og slikt.

 

LOL, ganske bra sagt, mye ingen vet hva er, men som har så mye å si? Spennende :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...