Gå til innhold

hvilken konsoll har best specs?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
begrunnelse ville vært fint, hvorfor er det ikke gc som er best?

 

Gamecube er riktignok hardware messig bedre designet enn Xbox (billigere å produsere, mer effektiv i forhold til størrelse, mindre varmeutvikling osv), men hvis man kun ser på specs og rå ytelse (som denne tråden handler om), er det faktisk svært få områder Gamecube klarer å slå Xbox.

 

Mine begrunnelser tar basis i Anandtech sin artikkel om Gamecube jeg linket til tidligere (hvis alle hadde lest denne eller noen av de mange andre artiklene om emnet så hadde vi sluppet all "synsing" og heller fått fakta på bordet).

 

Gamecube VS Xbox

 

Beste CPU:

Gekko (avledet av Power PC 750CXe) mot Intel 733mhz CPU

Vinner: Xbox

 

While the PS2's Emotion Engine has a lot of potential, developers have continuously stated that the platform is too difficult to program for. With both GameCube and Xbox using widely available and common CPU platforms, the real competition exists between the Cube's Gekko and the Xbox's Intel CPU.  

 

In terms of raw performance, the Celeron 733 (4-way set associative L2) will outperform the PowerPC 750 running at 500MHz in any of the synthetic benchmarks we've seen. We can only assume that a 733MHz CPU with a 133MHz FSB and 8-way set associative L2 cache would only be faster than the Gekko giving the Xbox the CPU performance advantage.

 

Beste GPU:

Flipper mot NV2A

Vinner: Xbox

 

The PS2's Graphics Synthesizer is entirely too dependent on extreme parallelism in order to fill its 16 pixel pipelines which could be the cause of many of the slowdowns we've seen in games for the platform. Many of Electronic Arts' titles have been ported to both GameCube and Xbox and the first thing everyone seems to notice is that the slowdown problems that existed with the PS2 are now gone.

 

The GameCube wins in terms of GPU efficiency courtesy of the embedded 1T-SRAM from MoSys. However the use of a fixed function T&L pipeline is a bit of a turn off for the GPU. Again this is another situation in which it would have been beneficial to have ATI's input into the design of the product before it was finalized. It is a shame that ATI acquired ArtX after the design was already completed otherwise we might have seen a programmable T&L pipeline instead.  

 

Raw GPU power and feature set does go to the NV2A core that is in the Xbox. Games such as Dead or Alive 3 are perfect examples of how easy it is for developers to write these custom pixel and vertex shader programs as well as how great the results can be.

 

Best Lyd:

Dolby Pro Logic II mot Dolby Digital 5.1

Vinner: Xbox

 

The clear winner when it comes to audio is the Xbox. While Dolby Pro Logic II support is great, it isn't widely supported by most of today's receivers and lacks many of the benefits of Dolby Digital 5.1.  

 

Beste DVD:

Gamecube 1.5GB Mini-DVD mot Xbox DVD9

Vinner: Xbox

 

Nintendo employed a proprietary mini-DVD specification for their games, using small 3"/1.5GB discs for games. This is in comparison to the full-sized 9GB DVD9 discs that the Xbox uses.

 

The drive itself is a CAV drive meaning that it can read data per second off of the outer tracks of the disc than on the inner. The Xbox DVD drive is also a CAV drive capable of reading at anywhere between 2.5MB/s and 6.25MB/s. The GameCube drive is slower and can read between 2MB/s at the inner tracks and 3.125MB/s at the outer tracks.  

 

In spite of this, none of the GameCube games had any significant load times. It should be noted that none of them used as detailed textures/scenes as the Xbox games we were comparing them to.  

 

Konklusjon:

Det er godt dokumentert at Xbox er en kraftigere konsoll enn Gamecube på de aller fleste områder. Man behøver ikke å lese seg blind på tekniske artikler for å skjønne det. Det er egentlig bare å sammenlikne spill som finnes på begge plattformene (f.eks Splinter Cell, hvor Gamecube sine begrensninger kommer klart til syne). Xbox har i tillegg mer minne, innebygget harddisk og ethernet som gjør den i stand til å støtte typiske PC spill som vil være utenkelig på Gamcube uten å måtte gjøre store modifikasjoner (som f.eks. Morrowind, Doom 3 og Half-Life 2).

 

At Xbox har bedre specs behøver selvsagt ikke bety at Xbox er en bedre spill plattform. Enkelte vil f.eks hevde at Zelda - The Wind Waker og Metroid Prime både ser bedre ut og spiller bedre enn noe som finnes på Xbox. Dette blir mer subjektiv synsing ut fra personlige preferanser, og har mindre med hardware og specs å gjøre. Hvis Nintendo sine utviklere kunne lage spill tilpasset for Xbox, ville spillene sett enda bedre ut, rett og slett fordi den har større hardware potensiale.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke bare si det sånn? X-Box er bra for de som liker den! GC er bra for de som liker den! og PS2 er bra for de som liker den! Dennis hvis du vil kjøpe en GC hvorfor kjøper du den bare ikke?

 

Jeg har både gamecube og xbox... :wink:

 

Må si at jeg foretrekker xbox'en over gamecube'en.

Metroid prime var aboslutt ikke så bra som jeg trodde, gikk rett og slett bare lei.

 

Dessuten er xbox live utrolig gøy, og på dette punktet er xbox overlegen.

Jeg spiller nesten kun xbox live på xbox, men spiller litt zelda innimellom også.

 

Personlig synes jeg grafikken, uansett spill, blir skarpere på xbox enn på gamecube, feks. så er det absolutt ikke så god grafikk på metroid prime som folk skal ha det til.

Grafikken på halo er skarpere.

 

Men ingenting kan slå den hendige størrelsen på gamecube, bedre design på en konsoll finnes ikke! :yes:

Lenke til kommentar

Hvorfor står det ikke at PS2 har AC3 på itavisen?

Har den ikke det da? Den støttter jo DD og DTS, og da må det jo være AC3 støtte. PS2 er vel den eneste consolen med optisk også (?) som jeg mener er et pluss.

 

PS/VS shading

 

slik jeg har forstått det så er ps2 sin risc cpu raskere enn 733mhz, altså ps2 sin cpu har bedre specs enn xbox sin cpu.  

xbox og gamecube har bedre specs enn ps2, men hva er best av gc og xbox?

Det jeg anbefaler er at du i fremtiden formulerer deg på en slik måte at folk forstår deg. At du først sier "hvilke speccs?", så "A har bedre speccs enn B", og så "drit i speccs" og runder av med "ingen på forumet forstår hva jeg mener likevel" er jo ganske bra gjort.

 

Slik som doom3, det kommer kun til xbox, fordi det er den eneste konsollen som er kraftig nok.

Jeg tror nok kansje at det er pengene + den lette overgangen fra et x86 system til XBOX som gjør det, og ikke at de andre consolene ikke hadde greid å drevet det.

 

Nei gi meg en god gammel PS, FF6-9&chronotrigger, Tekken3, Streetfighter EX2+.

Eller en Nintendo64 med Mario64(! beste platform ever! ), Zelda OOT/MM

 

Eyecandy er for pyser....skal ha gameplay.

Lenke til kommentar

Hum specs er vel egentlig tall iforhold til ytelse, i det tilfellet vinner vel Xbox. Men vi må jo se på spillene til hver av konsollene og da vil jeg egentlig trekke frem PS2 som jeg syntes fortsatt viser det beste visuelle utrykket.. med spill som har kommet.. å spill som kommer.. MGS3 og GT4 foreksempel.

Lenke til kommentar

Problemet med konsoller er at man ikke kan kjøre benchmarks og sammenligne. Man kan jo, men da må "koden" gjøres om og man har et veldig svakt sammenligningsgrunnlag. Dvs: Svarene blir feil, i forhold til hverandre.

 

Xbox har best hardware(specs) og GC kommer like bak. Begge kan vise utrolig fin grafikk, men på hver sin måte...

Det er gameplay som gjelder, ikke grafikken. Eks: Counter Strike

 

Alle konsollene har sine fordeler:

PS2: spillene

Xbox: hardware

GC: selve konsollen(størrelsen) og kontrollen!

 

Edit:jeg er glemsk

Lenke til kommentar

johndoe, jeg er nøytral i denne tråden :wink: . tingen er at du finner ikke ut hvilken maskin som har best specs ved å se på mhz og hvor mye ram den har, selv om mange tror det er slik. du går ikke til en fabrikk og sier du vil lage ps3 og den skal ha 1000mhz og 200mb ram, det er litt mere komplisert enn det...

er det noen på forumet som vet hvilken konsoll som er raskest da? har det idet hele tatt noe og si når ikke alle liker samme type grafikk?

Lenke til kommentar

alt jeg vet at når doom III, half-life 2, halo 2, fable, knights of the old republic kommer til xbox er det ingen diskusjon om hvordan konsoll som er best.

 

ps2 har bare det der gt(?) spillet som er et bra ekslusivt spill

 

gamecube har zelda...

 

ingen andre konsoller vil klare å matche de visuelle kvalitetene som kommer til å bli vist i de nevnte spill

Lenke til kommentar
johndoe, jeg er nøytral i denne tråden :wink: . tingen er at du finner ikke ut hvilken maskin som har best specs ved å se på mhz og hvor mye ram den har, selv om mange tror det er slik. du går ikke til en fabrikk og sier du vil lage ps3 og den skal ha 1000mhz og 200mb ram, det er litt mere komplisert enn det...

er det noen på forumet som vet hvilken konsoll som er raskest da? har det idet hele tatt noe og si når ikke alle liker samme type grafikk?

 

Xbox er raskest. :shrug:

 

Du trenger ikke å presse inn mere bullshit i denne gamle tråden nå. :grumpy:

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å holdt med unna konsoller, det virker som om noe skjer oppi hjernen din når noen nevner "ps2" eller "konsoll" og det ser ikke sunt ut for meg. :roll:

 

Lykke til i livet.

Lenke til kommentar
alt jeg vet at når doom III, half-life 2, halo 2, fable, knights of the old republic kommer til xbox er det ingen diskusjon om hvordan konsoll som er best.

 

ps2 har bare det der gt(?) spillet som er et bra ekslusivt spill

 

gamecube har zelda...

 

ingen andre konsoller vil klare å matche de visuelle kvalitetene som kommer til å bli vist i de nevnte spill

 

Det der er veldig typiske ord for en som kun eier en eller 2 konsoller. Nå har tross alt maskinen du skyrter fælt her vært på markede i godt over et år.. å du som spiller burde forvente mer iforhold til spilleutvalg.. Du kan ikke sitte å se langlangt frem i tid og si det kommer å det kommer å det kommer til å knuse det og det.. osvosv.. Innen spillene du nenver kommer har MGS3 og GT4 kommet på PS2. Eller F-Zero Rough Leader 2 og Resident Evil 4 kommer på Gamecube. Hva vet du om de? Fordi du tar bare til deg informasjon som blir gitt ut om den konsollen du eier... og skiller ut det du ikke vil høre.. på bakgrunn av det blir det helt meningsløst for deg å sitte argumentere.

 

Når det er sagt gleder jeg meg vannvittig til HL2, det desidert mest overbevisende på E3 iår. Men det skal ikke anskaffes til en konsoll iværtfall...blabla.. jeg bare veler.

Lenke til kommentar
johndoe, jeg er nøytral i denne tråden

 

nøytral, ja.. du vet hva det betyr, ikke sant? for meg kan det se ut som om du bare fant et tilfeldig ord i ordboken, og tenkte at "nøytral, det ser ut som et pompøst og flott ord. det putter jeg her. sikkert ingen som skjønner hva det betyr allikevel.".

 

du er så langt fra nøytral som det går an å bli, unge mann. slår man opp i et leksikon under "fanatisk ps2 fanboy", så er det et svært, heldekkende bilde av deg der.

Lenke til kommentar

Kan noen komme med noen drøye linker eller ufine fraser snart,

så denne tråden blir stengt, for å spare våre etterkommere?

Jeg var nemlig så teit at jeg begynte å lese den, og jeg ga meg ikke...

Jeg som bare skulle rekognosere litt før jeg evt kjøpte meg Xbox.

Takk for at dere skremte meg vekk fra konsollmarkedet... :D

 

Forresten er det sommer og 8) , og den onde snømannen har kanskje smeltet.

 

Fred ut

Lenke til kommentar
Hvorfor står det ikke at PS2 har AC3 på itavisen?

Har den ikke det da? Den støttter jo DD og DTS, og da må det jo være AC3 støtte. PS2 er vel den eneste consolen med optisk også (?) som jeg mener er et pluss.

 

Joda, PS2 har AC3(DD) og DTS, men dette er til avspilling av DD5.1 og DTS-lydspor på filmer. PS2 er ikke kraftig nok til å skulle kjøre DD5.1 Real-time i spill, noe XBOXen er!

Eneste spillet jeg har sett noe lignende i er GTA:VC hvor det er brukt DTS Interactive, noe som er en kraftig forenklet utgave av vanlig DTS som er brukt i filmer. Bruker bare fire kanaler mot 5.1 kanaler i filmer!

Lenke til kommentar

Evil: du bryr deg ikke om specs, enda så starter du denne diskusjonen?

 

Hvorfor ?????

 

Dette er i bunn og grunn en tåpelig diskusjon å har ingen mål og mening.

 

Du spør om en begrunnelse på hvorfor folk sier de har den beste specen, du får komme med noen begrunnelser på alt svadet du klarer å ploppe ut med du også en dag.

 

Altså, du får dra frem specen på alle tre maskinen, sette dem opp mot hverandre, og se hvem som kommer ut best, burde være ganske enkelt og rimelig udiskutertbart. specs er ikke meninger men basert på tørre teoretiske faktaer.

Lenke til kommentar

hva er problemet deres, det er ikke noe å bli trist av at xbox kanskje ikke er raskest likevel.

det er ikke lett å se på specs og finne ut hva som er raskest, det er mye mere komplisert enn bare mhz og mb så why bother?

snømenn smelter ikke, de har fryseboks og går i dvale.

psilocybe, å være nøytral er å være upartisk :wink: .

Lenke til kommentar
hva er problemet deres, det er ikke noe å bli trist av at xbox kanskje ikke er raskest likevel.

det er ikke lett å se på specs og finne ut hva som er raskest, det er mye mere komplisert enn bare mhz og mb så why bother?

snømenn smelter ikke, de har fryseboks og går i dvale.

psilocybe, å være nøytral er å være upartisk :wink: .

 

Hva problemet vårt er?!

 

Det er deg!

 

Det er at du spammer forumet med bullshit om "ps2 ditt" "ps2 datt" "xbox suger" "ps2 ruler"

:evil:

 

Du har nå fått utrolig mange svar, men stiller fremdeles det samme spørsmålet, er du dum? :-?

 

Tror du har blitt skutt med softgun en gang for mye... :roll:

Gå heller ut å lek i skogen, gjør slik som andre på din alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...