Gå til innhold

hvilken konsoll har best specs?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ps2 sin cpu har mindre mhz enn xbox sin, men legger du sammen alle andre mindre kjente ting som folk flest ikke vet om så sammenlagt blir ps2 sin cpu raskere og har bedre specs.

men det er hele konsollene jeg lurer på, ps2 er nok ute av løpet da, men det skulle ikke forundre meg om gamecube er bedre og raskere enn xbox.

internett består av 99% fanboy sider, blir dummere om man leter etter info der :smile:.

Lenke til kommentar

Hvis gamecube er bedre enn xbox, hvorfor ser alle spillene som er tilgjengelige på alle konsollene, best ut på xbox?

 

Og hvorfor er det mange spill som ikke kommer til gamecube og ps2, men som kommer til xbox fordi det er den eneste som er kraftig nok?

 

Slik som doom3, det kommer kun til xbox, fordi det er den eneste konsollen som er kraftig nok.

 

Dessuten er det ikke prossesoren som teller, men grafikkchippen.

Og xbox har den kraftigste grafikkchippen.

 

Og hvis du fortsatt er i tvil, kan du se halo2 traileren. Og husk: grafikken som er i traileren er ingame (!)

 

Men uansett så er ikke grafikken på gamecube akkurat dårlig, og det er ikke så veldig stor forskjell på gamecube og xbox grafikk messig, men det er stor forskjell fra ps2 som begynner å bli litt gammel...

 

Jippi, fikk akkurat vite at xbox live test drive kit'en min er på vei!

 

Jeg får håpe det blir xbox live i jula! Gleder meg! :smile:

Lenke til kommentar

Dennis88, litt for ofte er grunnen til at et spill ser dårligere ut på andre konsoller at utviklerne har vært sløve med å endre koden så den er optimalisert til de andre konsollene.

 

Har lagt merke til at enkelte multiplatform spill kan se finest ut på xbox, så kommer et annet som er toppa på gamecube. Er ikke å lett vurdere på grunnlag av det der ;)

 

Men jeg har ei fet blekke liggende et eller annet sted, den inneholder alle specsa til gamecube. Komplett med merker/produsenter til de forskjellige delene. Det sier ikke meg så mye når jeg skal sammenligne med andre konsoller, for selv om selve talla står svart på hvitt så spiller kvalitet og teknikk i komponentene inn også (blir som å sammenligne en AMD prossessor med Intell). Jeg skal prøve å finne den og ta et bilde (tar det senere, skal egentlig pugge til eksamen nå).

[EDIT]Endte visst opp med å skrive hele skiten til slutt...

_________________

Proud member of *dAsE* KR3W

 

[ Denne Melding var redigert av: Monsoon på 2002-12-19 22:54 ]

Lenke til kommentar

Det sto fryktelig mye her om hver av komponentene, men jeg skriver bare opp selve specsa (det er tidskrevende nok).

 

<u><b>Processor</b></u>

Custom IBM Power PC 'Gekko'

 

<b>Manufactoring process</b>

0.18 micron IBM copper wire technology

 

<b>Clock frequency</b>

485 Mhz

 

<b>CPU capacity</b>

1125 Dmips (Dhrystone 2.1)

 

<b>Integral data precision</b>

32-bit Integer and 64-bit floating-point

 

<b>External bus</b>

1.3Gb/second peak bandwidth (32-bit adress space, 64-bit data bus, 162 Mhz clock)

 

<b>Iternal cache L1</b>

Instructions 32Kb, Data 32Kb (eight-way)

<b>L2</b>

256Kb (two way)

 

<b><u>System LSI</b></u>

Custom ATI/Nintendo 'Flipper'

 

<b>Manufactoring process</b>

0.18 micron NEC embedded DRAM process

 

<b>Clock frequency</b>

162 Mhz

 

<b>Embedded frame buffer</b>

Approx 2Mb sustainable latency; 6.2ns (1T-SRAM)

 

<b>Embedded texture cache</b>

Approx 1Mb sustainable latency; 6.2ns (1T-SRAM)

 

<b>Texture bandwidth</b>

10.4Gb/second (peak)

 

<b>Main memory bandwidth</b>

2.6Gb/second (peak)

 

<b>Pixel Depth</b>

24-bit colour, 24-bit Z-Buffer

 

<b>Image processing functions</b>

Fog, subpixel anti-aliasing, eight hardware lights, alpha blending, virtual texture design, multi-texturing, bump mapping, enviroment mapping, MIP mapping, bilinear filtering, trilinear filtering, real-time hardware texture decompression (S3TC), real-time decompression of display list, HW three-line deflickering filter

 

<b><u>Sound processor</b></u>

Custom macronix 16-bit DSP

 

<b>Instruction memory</b>

8Kb RAM + 8Kb ROM

 

<b>Data memory</b>

8Kb RAM + 4Kb ROM

 

<b>Clock frequency</b>

81 Mhz

 

<b>Performance</b>

64-simultanous channels, ADPCM encoding

 

<b>Sampling frequency</b>

48Khz

 

<b><u>Additional data</b></u>

 

<b>System floating-point arithmetic capability</b>

10.5 GFLOPS (peak) (MPU geometry engine, HW lightning total)

 

<b>Real-world polygon</b>

Six million to 12 million polygons-per-second (in-game performance)

 

<b>System memory</b>

64Mb

 

<b>Main memory</b>

24Mb MoSys 1T-SRAM, approximately 10ns sustainable latency

 

<b>A-memory</b>

16Mb (81Mhz DRAM)

 

<b><u>Disc drive</b></u>

CAV (constant angular velocity) System

 

<b>Average transfer speed</b>

128ms

 

<b>Capacity</b>

1.5Gb

 

<b><u>Input/Output</b></u>

Four controller ports

Two memory slots

Analogue AV output

Digitial AV output

Two High-speed serial ports

High-speed parallel port

 

<b>Power supply</b>

AC adaptor DC12V x 3.25A

 

<b>Main unit dimensions</b>

4.3"(H) * 5.9"(W) * 6.3"(D)

 

Hentet fra

NGC's "The ultimate GameCube companion"

 

[EDIT]Okey, html taggene gikk til varmere strøk down under, jeg gir f, altfor mye å rette. Hvis en av admins vil så er det bare å rette på å slenge inn "underlines" og "bold". Anyway, jeg trur folk klarer å lese det uansett.

_________________

Proud member of *dAsE* KR3W

 

[ Denne Melding var redigert av: Monsoon på 2002-12-19 22:34 ]

Lenke til kommentar

Dennis88: LOL =)

Er du veldig naiv? Multiplatform spillene er BETALT av Microsoft for å bli litt bedre å XBOX.. Kun for att folk skal se att XBOX er liksom bedre.. så om ei stund så tror jo folk att Xbox er bedre enn de andre konsollene.. og da har jo Microsoft fått det til..

Tror nå jeg iallefall..

 

Og angående Doom3, så er det enda ikke offisielt om det kommer til GameCube eller ikke. Det eneste problemet var jo att det var litt lite RAM å jobbe med.. Men du skal se.. de får det nok til..

 

Jeg sier ikke att GameCube er best... men jeg sier att forskjellen mellom GC og XBOX ikke er så stor, eller att GC faktisk kan være bedre...

Det vil kun tiden vise...

Lenke til kommentar

Vi får nå se når splinter cell kommer til gamecube, og da kan vi sammenligne.

 

Men uansett hvis du kaller meg naiv for du tror jeg er xbox "fanboy" så har du ikke lest hele innlegget mitt...

 

Jeg skrev at jeg vurderer å også kjøpe en gamecube, og jeg synes gamecube er bra jeg, men grafikken på xbox ser rett å slett bare litt bedre ut.

 

Skal jeg kjøpe gamecube?

 

-Dennis

Lenke til kommentar

Gamecube har mulighet for å skape effekter på en mye bedre måte enn xbox. Xbox har igjen muligheter for å skape andre effekter på en bedre måte også. Som sagt så sa jeg det tidligere at hver maskin har sin sterke side. Dette ligger ikke kun i hardwaren, men faktisk hvor optimalisert denne er for de forskjellige feltene av det den produserer. Spill Metroid Prime...Du slipper å vente på noe forbanna loading. Og spillet er nydelig. Sier enda at Xbox er så suveren overfor Gamecube? Det hele er snakk om maskiner som har hver sin styrke. Grafikken kommer ikke ann på kun noen få specs, men hvordan alt funker til sammen. Fanboys wake up and be aware...herregud.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del GC spill med effekter tilsvarende det man bruker Pixel- og Vertex-shader til. Så på det området trur jeg du kan oppnå akkurat det samme på begge begge konsollene.

 

"Skal jeg kjøpe GameCube?"

Har du lyst til å spille GC spill?

 

Det vil vel være det beste motivet for et kjøp.

 

Har du god råd så skaff en GC og kjøp de beste spilla som den har enerett på (bl.a. Resi, Dinosaur Planet, Rogue Leader, Metroid Prime og Eternal Darkness). Da ender du opp med det beste fra begge verdener. Kan vel ikke klage på det? :)

Lenke til kommentar

urk.. specs meg her og specs meg der..

 

nyt SPILLENE!.. drit i specs'en.. hva pokker spiller specs'ene og si? en 5GHz P4 klarer ikke og hamle opp med en 1GHz Alpha.. men fortsatt tror folk at P4'en er råest pga. at den har WHOHOO HELE 4GHz mere enn Alpha'en.. uvitenhet er en nydelig ting! (og ja jeg vet at P4 5GHz ikke eksisterer).

 

så drit i specs'ene, og nyt spillene!

 

topic'en på denne posten høres jo omtrent ut som noen som helst ønsker og kjøpe en konsoll kun for og kjøre 3DMark på den. _heldigvis_ er ikke det mulig. phew.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...