Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slipning av bremsetromler

FCW

Anbefalte innlegg

Har en Hyundai accent der bremsetromlene er ujevnt slitt ( ca 1mm og ca 2-3 mm), men innenfor minimumgrenser (tror jeg i hvertfall :ermm: )

Lurer på om det er mulig å slipe dem jevne istedetfor å kjøpe 2 nye?

Hvem bør jeg i såfall henvende meg til for å få gjort det? Og pris?

De bør vel være like, ikke sant?

Skal forøvrig bytte bremsesko m.m

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Hyundai accent der bremsetromlene er ujevnt slitt ( ca 1mm og ca 2-3 mm), men innenfor minimumgrenser (tror jeg i hvertfall :ermm: )

Lurer på om det er mulig å slipe dem jevne istedetfor å kjøpe 2 nye?

Hvem bør jeg i såfall henvende meg til for å få gjort det? Og pris?

De bør vel være like, ikke sant?

Skal forøvrig bytte bremsesko m.m

FC

8394147[/snapback]

Skulle tro dette kunne gjøres billigst på en skole for bilmekaniker faget..

Gjør du dette på et verksted blir nok prisen tett oppad hva du må gi for et par nye..

Ring nærmeste skole innenfor bilmekanikerfaget evt, mekanisk.. de kan garantert gjøre det !

Skoler/lærere setter pris på en utfordring til elevene sine,, eller er det bare teori på skolene i dag? :hmm:

Lenke til kommentar
Sjekk på prisen på biltema for nye. Det vil antageligvis være så å si null forskjell på å få de gamle dreid enn å kjøpe nye.

Har ikke på Biltema....biligste jeg har funnet så langt er Mekonomen til 1000 spenn pr.stk. :(

Derfor lurte jeg på om det gikk an å slipe dem litt.

Lenke til kommentar

Brukte bremsedeler kan du kjøpe brukt, men ikke å anbefale. Legger dette inn under "kategorien" som slitedeler som bremseskiver og klosser.

Prøv å hør med torshov, eller en hyundai forhandler. Jeg synes mekonomen er dyre stort sett, så ikke sikkert de er så dyre hos andre.

Synd med biltema, da hadde du sluppet unna med ca 300kr pr stykk.

Hvilken årsmodell snakker vi om?

Lenke til kommentar

Som dere skjønner har jeg et prosjekt med min Hyundai Accent. Takker samtidig for alle svar!!

Angående denne tråden, så skrur jeg ut begge spindelene og leverer hele mannskiten til et verksted :hrm: .

Så til bremsetromlene....de er som nevnt litt ujevnt slitt, kanskje en mm eller 2 i forskjell. Blir det problematisk å bruke de på nytt??

Hvis de kan gjenbrukes (uten sliping), så leverer jeg inn de jeg har kjøpt, og sparer 1600 spenn :innocent:

Lenke til kommentar
Når det kommer til bremser så er det vitkig at dette er 100% i orden. Det kan spare deg og andre for ulykker og større kostnader. Selv om dette er bak og de står for 40% sånn ca av bremsekraften, så er det bra at det er i orden.

8437938[/snapback]

Det er feil, bremsekraften bak er bare 10-30%. Dette er for at bakhjulene ikke skal blokkere først, og dermed resultere i spinn. :ermm:

Det er ikke nødvendig med sliping av tromler så lenge de er innenfor kravene (tykkelse) og ikke er glasserte.

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig med sliping av tromler så lenge de er innenfor kravene (tykkelse) og ikke er glasserte.

Hva om de er litt ujevnt slitt da? Sliteflaten er rimelig jevn og fin, men den ene er litt dypere enn det andre (av en eller annen grunn :hmm: )

Forøvrig så er jeg helt enig i at bremsene er viktig :thumbup:

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Har du fått anmerkning på ujevn bremseeffekt bak ved eu kontroll eller opplevd at bilen drar til en side ved bremsing? Hvis ikke så er det strengt tatt ikke noe vits å slippe ned den ene, selv om de ideelt sett burde være like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...