Gå til innhold

Gårdsmelk vs. butikkmelk?

Anbefalte innlegg

Ok, litt tricky emnetittel, men det er natt og [sett inn unnskyldning her].

Alltid når jeg er på en gård, eller hos folk som har høner i hagen eller småbruk, har jeg problemer med å drikke fersk melk eller egg som kommer fra gården. Tanken på det virker bare ekkel, siden det ikke har gjennomgått noen kvalitetskontroll og at det kommer rett fra gården, gjør meg uvell. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har vært slik hele livet.

Når jeg handler melk i butikken tenker jeg ikke over at det er laget av gress og annet som kuen spiser, og at det er klemt ut av brystene på en skitten ku. Da er det bare melk. :dontgetit:

Noen andre som sliter med det samme? Vi kan jo ta en gårdsmat vs. butikkmat med det samme.

:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melk burde pasteuriseres uansett. Det eggproblemet ditt skjønner jeg derimot mindre av.

Hva er det som tynger? Det er jo ikke noe forskjell på det egget du spiser på gården og det du får i butikken. Det på gården vil faktisk være bedre.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Gårdseggene liker jeg bare ikke, vet ikke hvorfor. De er ofte litt mindre og litt beige/brune i fargen og gjerne litt varme siden bonden akkurat har tatt dem inn.

8394441[/snapback]

Så du liker de råe eggene dine kalde du, altså?

8394450[/snapback]

Liker ikke råe egg i det hele tatt, men når jeg tilbereder dem. :p

Lenke til kommentar

Gårdsmelk har jeg alltid syntes har vært digg, men det er vel litt fordi det er ganske sjeldent jeg får sjansen til å drikke det. Er noe spesielt med råvarer som ikke har vært igjennom mange maskiner og bearbeidetet i alle bauger og kanter.. litt sånn back to nature :)

Lenke til kommentar
Eggene man før kjøpt i butikken er akkurat slik som da de kom ut av stussen på høna.

8394162[/snapback]

Er nok større sjangs for å finne klumper, og blod i et egg som kommer rett fra høna enn ett som kommer fra butikken.

8397099[/snapback]

Ser egentlig ikke problemet med dette heller, finner man noe sånt kaster man det bare og tar et nytt... ikke noe mer hokus pokus.

Har selv ingen problemer verken med det ene eller det andre, men i og med at jeg ikke er oppvokst på gård syns jeg jo at det er en litt "rar og anderledes" smak på "gårdsmelk", men ikke noe annet en at den smaker anderledes enn hva jeg er vant med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...