Gå til innhold

Hjelp til å velge ny bærbar PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp fra dere datakyndige mennesker i min jakt på en ny bærbar PC. Har sett av tidligere innlegg at det kan være greit å spesifisere så bra som mulig, så her kommer en smørbrødliste lengre enn et vondt år.. ;)

Jeg er ingen stor "gamer", så å bruke masse penger på grafikk for å kunne spille det hippeste av det hippe innen nye spill er ikke min greie. Jeg holder meg til Football Manager og klassiske strategispill, så jeg legger heller pengene i andre kvaliteter. Hoveddelen av bruken vil være surfing, Office-applikasjoner, musikk/film, nedlasting og litt spilling, men gjerne flere ting på en gang, og utålmodig som jeg er krever jeg at maskinen reagerer raskt til enhver tid.

Den vil hovedsaklig bli brukt hjemme i fanget på sofaen, så vekt er ikke av største betydning (det skal likevel være en bærbar PC, ikke en stasjonær i forkledning). Jeg er veldig ømfintlig for støy, så at den er stillegående er veldig viktig for valg av maskin. At den gir lyd ifra seg når den blir kjørt litt hardt er greit, men ingen vifte som går konstant fra man slår på maskinen (slik som på min nåværende Fujitsu/Siemens). Skjermstørrelse må være minimum 15,4", men 17" er absolutt ikke å forakte. Går hovedsaklig også etter 2GB minne, men kan jo oppgradere fra 1GB om tilbudet ellers er bra. Er også i utgangspunktet mer glad i Intel enn AMD, basert på det jeg har lest om ytelse i diverse tester.

Kommer i utgangspunktet ikke til å bruke den særlig i kombinasjon med TV, men man vet jo aldri om jeg plutselig sitter meg inn i de mulighetene som finnes med en Media-PC. Jeg vil derimot ikke betale mye ekstra for dette, dersom det er veldig kostnadsdrivende. Siden jeg kjøper ny nå, så er egentlig Vista også et krav, med mindre noen kan gi meg en god grunn for noe annet. HD'en bør være på minimum 120 GB, men egentlig så er vel 160GB og oppover det mest aktuelle. Er også litt usikker på om det er positivt eller negativt med to seperate HD'er, men det vet vel dere? ;)

Har som nevnt en F/S nå, men har ellers også hørt mye bra om Acer og Asus, til tross for at jeg synes det virker som om de ligger litt høyere i pris enn resten. HP har jeg hatt negativt inntrykk av til nå, men har hatt flere av de beste alternativene "på papiret". Ikke noen stor fan av Dell og Packard Bell, men bare å komme med argumenter imot ;)

Har sett på et par alternativer, linker følger under:

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=27093&cid=5546

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=331051

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...4325&plid=44325

Begge HP-Pc'ene er egentlig dem som stikker seg ut som mest aktuelle, spesielt dv9266, men er som sagt usikker på merket og den ene kommer kun med XP. Har også lest mye om feil med webkameraet og skjørt kabinett.

Takker for alle tilbakemeldinger (og til alle som gadd å lese igjennom alt). Kommer nok til å gå til innkjøp av en maskin om ikke alt for lenge, så snarlige svar/tips/forslag/anbefalinger settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er fint med folk som er bevisste på hva de er ute etter, blir både artigere og mer interessant å finne gode elternativer.

Du har ikke sagt noe om budsjettet ditt, men jeg ser av alternativene at du er villig til å strekke deg litt opp på skalaen.

Jeg vil lansere en ny kandidat, HP nx7400. Grunnen til at vil

du bør vurdere denne er at den er veldig solid (dette er ei buisness-maskin og derfor av kraftigere byggekvalitet), den er musestille, har en fin prosessor, Vista installert (buisness) og en veldig godt oppløst skjerm (det må oppleves). Grafikkortet er av den integrerte typen, det drar vista og lette spill greit, men er ingen racer. En gig ram kan man lett sprette inn selv.

Denne Toshibaen er av maskinene som gir mest ytelse for pengene om dagen. Har ikke vista, men gode specs til en veldig god pris.

Lenke til kommentar

Takker for gode tips :)

Jeg nevnte vel i starten av innlegget mitt at jeg kan strekke meg til 13000,- dersom det finnes noe "gull" der. Av de maskinene du kom opp med, så er jeg enig i at Toshibaen virket ganske bra. Har jo også lest en del positivt om deres maskiner, men når jeg først kjøper en maskin så vil jeg nok beholde den en stund også (Jeg har hatt nåværende i drøye 4 år). Dermed blirnjeg egentlig mer og mer overbevist om at jeg vil ha Vista samtidig som 2GB minne er mer aktuelt enn 1GB. Er jo selvfølgelig mulig å oppgradere, og ditt alternativ ligger jo 4000,- under smertegrensen min, men spørsmålet er jo likevel om det "lønner" seg..

Må innrømme at jeg blir mer og mer giret på HP'en, men har du/dere kanskje noe formening om denne maskinen? Virker det som et greit kjøp, eller er det en maskin som ser bedre ut "på papiret" enn i praksis?

Lenke til kommentar

Som et alternativ til HP'n vil jeg foreslå Lenovo Thinkpad R60.

Den har stort sett samme konfigurasjon som HP', men har et dedikert grafikkort i ATI x1400. Lenovo (tidligere IBM) er kjent for sine gode kvalitetsprodukter og brukervennlighet. Ettersom Lenovo kommer med nye modeller i mai er prisene dessuten nokså hyggelige for tiden.

Legger inn lenker til noen tester med Core Duo versjonen:

PC World

Notebookreview

HP'n er en god maskin, men jeg tror likevel jeg hadde gått for Lenovo.

Legger inn en lenke til en nettside hvor du kan laste ned en presentasjon som viser Thinkpadens kvaliteter: Lenke

Edit: Thinkpaden leveres dessuten med tre års "carry in" garanti mot HP's ett år.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...