wedoe Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg holder på med å lære meg fotografering og mørkeromsarbeid(både fremkalling og forstørring), og jeg lurer litt på om jeg skal skaffe meg en skanner som jeg kan bruke på disse bildene. Har noen noen tips? Finnes det dedikerte s/h-skannere? Jeg har ikke behov for å skanne med farger, så det hadde vært fint med en som ga skarpere bilder på bekostning av dette. Takk, Øyvind. Lenke til kommentar
think2ce Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg anbefaler deg og alltid skanne i farge for så å juster RGB til monokromt i ett redigeringsprogram.... årsaken er enkel, hvis du skanner i sort/hvitt (eller mer korrekt, gråtoner eller monokromt) så har du 256 toner til rådighet, hvis du skanner i farger så har du i 8-bit (jpg) 256 toner i hver kanal R G B og i 16-bit blir det vel ca 65000 og noe... uansett, du har mange flere tonevalører i ett RGB skann en i ett gråtoneskann... i tillegg så bør du hvis du skal jobbe med bildene på en PC/MAC alltid skanne negativene fremfor papirkopiene... Årsaken er enkel, ett negativ inneholder ekstremt mye mer bildeinnformasjon enn noe fotopapir noen gang vil klare å gjengi uansett om du bruker multigrade eller ikke... Veldig bra at du lærer deg å bruke kjemi, men skal du gjøre mer enn å vise bildene dine digitalt (altså, hvis du vil jobbe med bildene digitalt), så fraråder jeg deg å skanne dem fra papir, og jeg fraråder deg å skanne i gråskala (B/W). nye skannere skanne negativer veldig bra... f.eks. epson 700/750 m.f. med en av de så trenger du nesten ikke tenke på en dedikert filmskanner... men igjen, hvis du "bare" skal vise hva du har lagd i mørkerommet, så skann papirbildene i RGB og juster dem til monokrom, dette kan gjøres i de fleste skannerprogram eller i PS og andre redigeringsprogram... håper dette var matnyttig lykke til Endret 16. april 2007 av think2ce Lenke til kommentar
wedoe Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Jeg tenkte først og fremst på å vise frem ferdige bilder. Negativskanning gir helt sikkert veldig godt materiale å jobbe med, men jeg tror heller at jeg skaffer meg et godt digitalt kamera før noe slikt. Siden jeg ikke har tenkt å bearbeide dem digitalt har det vel strengt tatt ikke så mye å si hva slags skanner jeg bruker, jeg skal undersøke litt hva som fins. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå