minimee Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Hei! kom hjem med alle de nye delene til pc'n min i går. monterte alt opp slik som det skal gjøres og etter en stund skulle jeg begynne å sette opp windows på den ene S-ATA disken min. (har 1 S-ATA + 2 IDE) problemet er at når jeg har slettet alt fra den S-ATA disken min så får jeg ikke instalert windows på den lengre, dette til tross for at jeg har laget en helt ny partisjon og alt. Eneste som var rart var at jeg ikke fikk velge filsystem når jeg lagde en ny disk Trenger virkelig hjelp! Håper noen kan hjelpe meg Endret 19. april 2007 av minimee Lenke til kommentar
okasin Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Du har sata disk, du må trykke f6 når du får melding om dette og legge inn "driveren" for sata disken... Prøv å kopple bort sata disken.. og start innstaleringen på nytt,, det burde gå lettere da.. Personlig syns jeg det hele er noe dritt med at sata disker så må du ha disketstasjon for å få opperativsystemet til å funke.. hvem har diskettstasjon i dag da ?? Nei, pokker heller, instaler os på IDE ! så ta strømmen fra sata disken din, og kopple den inn igjen etter du har innstalert win xp igjen.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hvis du ser disken i installasjonsprogrammet så trengs det ikke driver. Med de fleste PCer er det ikke behov for å legge inn driver med F6. For det første bør du koble fra alle andre disker mens du installerer. Da er det vesentlig mindre sannsynlig at det blir problemer. For det andre må du fjerne alle partisjoner på disken og lage nye. Ellers må du fortelle litt nærmere hvilken feilmelding du får. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Nei, Windows finner ikke automatisk SATA-harddisker. Så man må gjøre som Okasin sier over. Men et tips.. skal du installere Windows en annen gang, kopier windows cden til harddisken, last ned f.eks. WinLite og implenter SATA-drivere. Da slipper du å trykke F6 neste gang du skal installere Windows. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Nei, Windows finner ikke automatisk SATA-harddisker. Så man må gjøre som Okasin sier over. 8395119[/snapback] Du mener altså at Windows generellt sett ikke finner SATA disker uten ekstra driver? Det er jo bare tull. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Nei, Windows installasjonen finner ikke automatisk SATA-drivere, ihvertfall ikke når det gjelder XP av den ganske elementære grunn at SATA standarden kom etter windows xp ble lansert, ergo må man altså ha drivere. Men... ja.. det er jo et men også her, det kommer ann på om du har kjøpt en pc med SATA-disker.. eller om du har kjøpt SATA-disker selv og bygget pcen selv. Med min bærbare, er nemlig SATA-drivere implentert på recovery CD-en jeg fikk fra produsenten. Ellers finner Windows generelt sett ikke SATA disker uten ekstra driver nei. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Er det ikke slik at chipset som implementerer native SATA bruker vanlig ATA kommandosett? SATA er en ny hardware implementasjon, men logisk sett er det ingen forskjell mot PATA, altså samme driver. Så da har det ingen betydning at SATA kom etter XP. Dessuten bør man jo bruke en CD med XP SP2 (mest pga av at første versjon XP ikke støtter disker større enn 120 GB). Og SP2 kom etter SATA. Jeg har dessuten ingen problemer å installere Win2000 på SATA disker. Så du tar nok feil. Lenke til kommentar
minimee Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Er det ikke slik at chipset som implementerer native SATA bruker vanlig ATA kommandosett? SATA er en ny hardware implementasjon, men logisk sett er det ingen forskjell mot PATA, altså samme driver.Så da har det ingen betydning at SATA kom etter XP. Dessuten bør man jo bruke en CD med XP SP2 (mest pga av at første versjon XP ikke støtter disker større enn 120 GB). Og SP2 kom etter SATA. Jeg har dessuten ingen problemer å installere Win2000 på SATA disker. Så du tar nok feil. 8401713[/snapback] Hei! har vært på fjellet, så beklager sent svar. For å svare på ett av spørsmålene her, pc'n finner sata disken uten driver! på det gamle hk var jeg nødt til å bruke en driver, men på det nye så funket det uten driver skal skrive hva feilmeldinga sier snart. Håper dere kan hjelpe med bedre nå Lenke til kommentar
minimee Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Er det ikke slik at chipset som implementerer native SATA bruker vanlig ATA kommandosett? SATA er en ny hardware implementasjon, men logisk sett er det ingen forskjell mot PATA, altså samme driver.Så da har det ingen betydning at SATA kom etter XP. Dessuten bør man jo bruke en CD med XP SP2 (mest pga av at første versjon XP ikke støtter disker større enn 120 GB). Og SP2 kom etter SATA. Jeg har dessuten ingen problemer å installere Win2000 på SATA disker. Så du tar nok feil. 8401713[/snapback] Hei! har vært på fjellet, så beklager sent svar. For å svare på ett av spørsmålene her, pc'n finner sata disken uten driver! på det gamle hk var jeg nødt til å bruke en driver, men på det nye så funket det uten driver skal skrive hva feilmeldinga sier snart. Håper dere kan hjelpe med bedre nå 8405354[/snapback] Hm.. Prøvde å plugge ut de andre diskene mine og da gikk alt uten problem Da er problemet løst Noen som vet hvorfor jeg måtte plugge ut de andre diskene? Takk til alle som har postet Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 ... Noen som vet hvorfor jeg måtte plugge ut de andre diskene? ... 8420388[/snapback] Som jeg skrev først, man unngår mange problemer ved å plugge ut andre disker ved installasjon. Hvis de andre diskene har en primærpartisjon så blir den System (dvs den som skal boote). Det er ikke ideelt, System og Boot bør være på samme partisjon. Akkurat hva som var problemet hos deg er ikke lett å si uten å vite hva du fikk av feilmelding, og hva som var på de andre diskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå