Gå til innhold

mikse musikk i Sonar 6!

Mattlakk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen har lyst til å gi en kjapp forklaring av hvordan man mikser låter i Sonar,

Da snakker vi låter som er recordet, trommer, bass, gitar og vokal..

kan noen gi meg en kjapp gjennomgang av hva man bør gjøre med hver enkel ting? på forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurer på om noen har lyst til å gi en kjapp forklaring av hvordan man mikser låter i Sonar,

kan noen gi meg en kjapp gjennomgang av hva man bør gjøre med hver enkel ting? på forhånd takk:)

8391669[/snapback]

Dette er et ganske omfattende emne og jeg har ikke tid til å skrive nå, men kan komme med et par tips.

Det som er viktig når du mikser er at du har en ide om hvordan du vil at ting skal låte FØR du begynner å mikse, ellers kan du sitte å skru til krampa tar deg uten at du kommer noen vei. finn gjerne lignende musikk som du vil at dine låter skal høres ut som og legg inn en låt(evt flere) som et referase spor i prosjektet ditt slik at du kan lytte på det innimellom.

Begynn med å legge et høypass filter på hvert spor og kjør ett og ett i solo mode. Begynn helt nede på 0 Hz og beveg deg oppover til "karakteristikken i lyden begynner å forandre seg. Da stopper du og går litt tilbake, så går du til neste spor.

Prøv å google litt etter emnet Soundonsound forumet kan være en god plass å starte.

Har ikke tid nå men kan komme med noen flere tips seinere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ville ikke ha brukt et highpass filter på alle sporene, det er undødvendig.

miksing handler om å skape en balanse i frekvenser, fjerne for og gi plass til andere..

f.eks en gitar ville man mest sannsynelig kutte i bund, siden her ligger det ikke så mye bra lyd i en gitar, kutt i de lave frekvensene.

nå har du "plass" til noe i det lave registertet, her kan bass gitaren få litt rom.

du kan booste sepesielle frekvenser for å gi, luftigere, mer åpen osv..

søk litt på det og les hvor div instrumenter ligger.

vokal, har du f.eks tattopp vokalen med en Sm58 burde du kutte hele bunden og heve litt lengere opp i frekvensene,

det har også mye og si hvordan dette er recordet og hvordan mikker osv.

også hvordan EQ du bruker og compressor..

men det er utrolig mye mer til miksing enn dette.

juster alle nivåer riktig i lydbildet først

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
ville ikke ha brukt et highpass filter på alle sporene, det er undødvendig.

8394245[/snapback]

Ikke enig med deg der. Er det noen du kan gjøre på ALLE spor er det å legge på høgpassfilter. Om du så bare fjerner de frekvensene opp til der instrumentet/vokalen "starter".

miksing handler om å skape en balanse i frekvenser, fjerne for og gi plass til andere..

8394245[/snapback]

Er det ikke det som er hovedpoenget med å legge inn høgpassfilter? I tillegg så fjerner du unødvendig og kanskje uhørbar støy i de lave frekvensene. Du lurer kanskje hvorfor du skal fjerne uhørbart støy, jo det er fordi dette går ut over nivåmarginalen din, dessuten vil få et "roligere" lydbilde.

Litt dårlige forklaringer kanskje, men det er tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

joa.. det er jo egentlig ikke noen riktig eller feil måte og mikse på.

men jeg velger heller og bruke en parametrisk EQ og fjerne stygge frekvenser med en høy Q verdi og lete fram med den, så kuttte den.

og kanskje booste på noe annet der.

man vill jo også ha litt bund i låta.

dessuten jobber jeg altid i 24bit/44.1 da kan får mer uten clipping.

men må nesten bare høre og fjerne der det trenges.

man trenger ikke bare og fjerne for å fjerne.

det kommer jo også selvsagt ann på hvordan opptaket er i utgangns punktet, på hvordan jeg ville ha mikset det

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
det kommer jo også selvsagt ann på hvordan opptaket er i utgangns punktet

8395055[/snapback]

Det er et viktig poeng! Dette kan jo selvsagt diskuteres, men jeg mener at det er fordelaktig å fjerne de lave frakvensene du ikke hører, fordi du vil få et "roligere" lydbilde. Dette med støy kan jo variere veldig med tanke på utstyr, rom osv. men i de fleste tilfeller ville jeg ha kuttet litt på alle spor, såfremt du ikke allerede har gjort dette i innspillingen. Uansett vil jeg anbefale deg å bruke ørene og finn ut hva DU synest høres bra ut, ikke ta det som noen skriver på et forum som en fasit på hva som er riktig eller galt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

der er jeg helt enig med deg!

man burde bare prøve seg fram.

jeg skjønner hva du mener med og fjerne i lave frekvenser for og få et "roligere" lydbilde, men dette kommer også ann på hvordan lydbilde man vill ha...

det jeg anbefaller da er og lese om frekvenser, hvor ligger hvor og hva skjer når du gjør det, også prøv deg fram...

Lenke til kommentar

8391669[/snapback]

kan du bruke programmet? helt fyldig? du vet åssen du styrer med det meste? vel da er det ikke mye jeg kan si om åssen du skal mixe en sang. det må du finne ut selv. teste ut med forskjellige ting og se om det blir bedre eller ikke. hver og et spor må ha forskjellige ting. test det ut. noe som vanligvis høres dårlig ut kan høres bra ut og

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja.. en liten ting til, ikke tenk på at det høres bra ut i solo, det har veldig lite og si..

noe som høres drit bra ut alene kan høres helt elendig ut sammen,

Lenke til kommentar
ja.. en liten ting til, ikke tenk på at det høres bra ut i solo, det har veldig lite og si..

noe som høres drit bra ut alene kan høres helt elendig ut sammen,

8396861[/snapback]

Den er utrolig viktig! men det finnes selfølgelig unntak der og, men ha det som en regel at du alltid spiller alle spor i sammen når du mikser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...