carl-kr. Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei. Jeg driver å lager en hjemmeside for en bedrift. I fremtiden vil de oppdatere denne selv med tekst og bilder. Hvordan gjør man dette lett for både meg og dem? Dem har ingen kunnskaper om programmering, så det hadde vært greit om de kunne bare skrive inn tekst i notpad eller i nettleseren når de skal legge inn nyheter eller lignende. Hvordan gjør jeg dette? Har hørt at det heter CMS? Hjelp! Lenke til kommentar
kjey Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Et CMS kan brukes som et slags nyhetspubliseringsverktøy. Det finnes et tonn av slike løsninger, men det CMS'et jeg vil anbefale er EBA-News som er utviklet av en nordmann. Det er veldig brukervennlig og er kjempe lett og installere. Systemet kan lastes ned her: www.ebascripts.com Det eneste som er minus er at systemet krever MySQL, har du ikke støtte for det kan Cutenews være noe. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 CMS (Content Management System) Har du bra kunnskap til programmering (PHP evt. mySQL)? Vil du benytte database? Har du en server som støtter PHP evt. mySQL? Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har kunnskaper i PHP. Men vil helst ikke benytte database. Kan ikke så veldig mye om MySQL, men har prøvd meg litt på det. Har en server som støtter PHP og MySQL. Trenger dette ganske fort, siden siden skal legges ut på tirsdag... :/ Dere har vel tilfeldigvis ikke et script på besøksteller også? Trenger jeg database for å programmere besøksteller? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Altså, du vet ikke hvordan du skal gjøre dette og du vil helst ikke bruke MySQL..? Det finnes jo noen gratis CMS'er; Wordpress (PHP og MySQL - du bare skriver inn MySQL host, brukernavn og passord og sånn), eller du har CutePHP (PHP og flatfiler - altså ikke MySQL) Men hvis det skal være "hjemmelaget", og flatfiler, så kan jeg nok ikke hjelpe deg for det har jeg aldri prøvd å gjøre før. Jeg har bare erfaring med MySQL, og ikke flatfiler egentlig. Endret 15. april 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (Har logget inn med min egen konto;) ) Nei, jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette.. Men jeg kan sikkert bruke MySQL hvis det er nødvendig. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) du kan benytte tekstfiler som database. noe som heter comma separated values *.csv. en fil kan se ut slik: "0","grimjoey","passord" "1","carl-kr.","passwd" det blir en tabell fopen() og fgetcsv() bruker for å hente verdier. sikkert tilsvarende funksjoner for å lagre. teller: <?php $tellerfil = file('tellerfil.txt'); $isinfile = 0; $j = 0; foreach ($tellerfil as $tellerlinje) { if($_SERVER['REMOTE_ADDR'] == $tellerlinje) $isinfile = 1; $j += 1; } if(!$isinfile) { $tellerfil_ = fopen('tellerfil.txt','rw'); fread($tellerfil_, filesize($teller.txt)); fwrite($tellerfil_,$_SERVER['REMOTE_ADDR']."\n"); $j += 1; fclose($tellerfil_); } echo('det har vært '.$j.' besøkende på denne siden'); ?> edit: funket ikke som forventet.. debugger Endret 15. april 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Funket den ikke sier du? eller? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Hvis du vil ha selvlagd, og MySQL funker kan du jo lage noe ganske basic som vil fungere: index.php <?php mysql_connect("localhost", "brukernavn", "passord"); mysql_select_db("database_navn"); while($row = mysql_fetch_array(mysql_query("SELECT id, tittel, ingress FROM nyheter ORDER BY id DESC"))) { echo '<h1>'; echo htmlentities(stripslashes($row['tittel'])); echo '</h1>'; echo nl2br(htmlentities(stripslashes($row['ingress']))); echo '<br />'; echo '<a href="nyheter.php?id=' . $row['id'] . '">Les mer</a>'; echo '<br />'; echo '<br />'; } mysql_close(); ?> nyheter.php <?php mysql_connect("localhost", "brukernavn", "passord"); mysql_select_db("database_navn"); $id = intval($_GET['id']); while($row = mysql_fetch_array(mysql_query("SELECT id, ingress, innhold FROM nyheter WHERE id = '$id'"))) { echo '<h1>'; echo htmlentities(stripslashes($row['tittel'])); echo '</h1>'; echo nl2br(htmlentities(stripslashes($row['ingress']))); echo '<br />'; echo '<br />'; echo nl2br(htmlentities(stripslashes($row['innhold']))); } mysql_close(); ?> Noe mer skal til, men hvis du vil ha et egenlaget et, så kan jo kanskje dette få deg litt i gang Funksjonene jeg har brukt: intval() nl2br() htmlentities() stripslashes() Endret 15. april 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Allright! Tusen takk, skal teste å se om det funker:) Lenke til kommentar
mske Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Bare en liten ting Anders Moen: Det er ikke vits i å bruke mysql_close() Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) $dblink = mysql_connect(blabla); blabladokumentkode; mysql_close($dblink); edit: er vits dersom det er mange requests. det er en viss mengde connections innenfor en hvis timeout som ødelegger scriptet fortere dersom mysql_close() ikke blir brukt. (tror jeg) Endret 15. april 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 hm dette er ikke lett gitt. Skulle hatt en steg for steg tutorial på hvordan man gjør dette fra begynnelse til slutt... alt fra mysql installering og hele koden og hvor alt skal ligge og ja.... alt egentlig. hehe. :/ Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) du trenger en webserver, php modul og mysql server. installasjons veiledning følger som regel med, men ikke at du nødvendigvis trenger den. det er som å installere et hvilket som helst program. når jeg installerte apache/php/mysql på pc'en min trengte jeg bare endre apache til å søke etter index.php som index. alt annet var klart. bruker du linux må du nok gå igjennom httpd.conf fila, hvis du bruker apache da. filene (koden) legges i søkekatalogen til webserveren. (der hvor du legger sider som skal vises på web'en.) vanligvis htdocs eller inetpub under installasjonskatalogen. det er forøverig bare å se i configen. filene lagres som (*.php). du må ha de tolket av serveren for å se resultatet av koden så du må åpne browseren på http://localhost. det hjelper ikke bare åpne filene direkte fra filsystemet. typisk fil ser slik ut: <html><head><title>tittel</title></head> <body> <?php echo("Hello world!"); ?> </body> </html> mysql krever litt administrering. man må opprette database, tabeller samt formatere tabellene. det er også lurt å lære seg å bruke brukerrettighets systemet. Ta en titt på "SQL statement syntax" hos http://www.mysql.org. les om CREATE, DROP, ALTER, INSERT,UPDATE og SELECT. Og kanskje GRANT og ADD USER/SET PASSWORD. Det beste er å få det installert og begynne å bruke det mens du leser om det. det mest grunnleggende er veldig enkelt og logisk, bare man kommer inn i det. det er lurt å lære litt om datatyper også. Endret 16. april 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ok. tusen takk for hjelpen. Har lagt dette litt på is en stund, skjønte at dette ikke er noe man gjør på et par timer:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå