Gå til innhold

Byggesett til akustisk gitar?

flodhest

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som vet om hvor man kan få tak i et byggesett til kassegitar? Har googlet meg grønn nå, men har bare funnet til el-gitar. Det jeg er på utkikk etter er egentlig ikke noe som er vanskelig å bygge, helst skulle jeg vel bare hatt en ubehandlet gitar som kunne tålt å bli kuttet litt i.

Noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt?

Ps. Det bør heller ikke være dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt trivielt å lage en akustisk gitar, men er du fingernem (det antar jeg du er siden du planlegger dette) så går det vel.

Det enkleste er å kjøpe et "ready to glue" kit som dette: Link.

Selv ville jeg hatt en i flammet Koa: Link. Men da må du forme sidene selv. (Hvilket betyr at du trenger en form.) Et slikt sett består bare av baksiden og sidene til gitaren, lokket erer normalt i et annet treslag (oftest gran) og kommer utenom, sammen med halsen og andre delene.

Geir :)

Lenke til kommentar

Twfa: Det der så litt dyrt ut, og kanskje litt for komplisert. :)

Castrofiber: Jepp, den tanken har slått meg, og om jeg i det hele tatt skal gjennomføre et slikt prosjekt tror jeg at jeg skal finne det billigste jeg finner, pusse ned og behandle etterpå. De billigste gitarene er som regel ganske tunge/ bruker tykkere materialer enn andre.

Lenke til kommentar

Testet en på jysk sengetøylager i dag for 400 kroner... Jeg vil ikke akkurat anbefale den hvis du er ute etter noe med kvalitet å bygge på. Den er grei å spille på med litt justeringer og sliping av fretsene, men lyden er utrolig dårlig og utifra sånn den så ut, vil jeg tro at materialet egner seg dårlig til å skru og mekke på. Mener bestemt at hele saken var dyppet i lakk både 8 og 10 ganger for at saken skulle henge sammen.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har en haug med dårlig finervirke, formet som en gitar, kjøpt på Rema for 189 kroner. Den er ikke tung, for å si det slik. Har faktisk hatt pølsefingrene på en god del billige "gitarer", og det er ikke vekta som imponerer mest, for å si det slik. Jeg synes hvertfall at det er fælt å kappe i filler et gitarbyggesett til flere hundre dollar, som kan kanskje kan bli en brukbar gitar.

Lenke til kommentar

Du har jo alltids bruktmarkedet. Gå innom et par brukthandler så har de gjerne en gammel sliten gitar hengende til noen kroner og femti øre.

Ellers er vel utseendet viktigere for deg en alt det andre, så du ønsker kanskje å starte med gitar som ser litt forseggjort ut. Denne går for 300 kroner på Finn, og den er jo pen i lakken og alt: Link til annonsen

De fleste billig akustiske er nokså simple i treverket, ikke noe å skru ting fast i, for å si det slik. Så du måtte vel antagelig skjære vekk hele baklokket, lage en ramme for montering av komponentene og så feste toppen på igjen på en eller annen måte. Du vil sikkert gjerne kunne komme til innmaten i ettertid også.

Edit: Jeg ser ikke noe problem med et slikt prosjekt, med mindre man kaper opp en vintage Martin til formålet. De fleste moderne billiggitarer og byggesett er laget av finer eller billige tresorter som ikke er noe å spare på i utgangspunktet. Det er noe litt annet med for eksempel flammet koa som er en truet og fredet tresort, men det kommer jo litt an på om man synes musikkinstrumenter er et mer høyverdig formål for slikt enn andre.

Det blir som om noen skulle kappe opp en '63 Corvette for å lage interiør i en hamburgerbar. Det ville være synd. Men om noen gjorde det samme med en 89 Toyota (ikke at det er sannsynlig) er jeg ikke sikker på at jeg ville bry meg.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...