Gå til innhold

Reparasjon av CRT-skjerm

faidroz

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5 år gammel Philips 21" CRT skjerm som begynner å bli litt tvilsom og som jeg lurer på om det lønner seg å reparere.

Hovedproblemet er feil i konvergeringen. Skjermen viser på det dårligste ca. 5mm. brede "skygger" av tekst og grafikk. Det ser ut til at konvergeringen funker ok i en stripe horisontalt over skjermen og blir dårligere ut mot kantene.

Enkelte ganger kan skjermen "kvikne" til (konvergeringen bedrer seg), men bare for noen få sekunder.

Er dette noe som kan fikses innen rimelighetens grenser? Har noen erfaringer med lignende skjermproblemer? Det hadde vært fint å slippe et nyinnkjøp av skjerm midt oppe i julegave-rushet. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Hovedproblemet er feil i konvergeringen. Skjermen viser på det dårligste ca. 5mm. brede "skygger" av tekst og grafikk. Det ser ut til at konvergeringen funker ok i en stripe horisontalt over skjermen og blir dårligere ut mot kantene.

Meiner du at elektronstrålen ikkje treffer det riktige hullene i hullmaskens, altså konvergensfeil (rasterfeil) eller fargeurenhet, som er når elektronstrålene ikkje treffer bildeelementene riktig?

Om du ikkje har lyst å bruke penger på å få fikset skjermen kan du jo prøve å gå til en videregående skule der dei har data og kontorsystem linjen og spør fint om dei kan fikse skjermen din

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe å fikse på. Jeg har slike skygger på en gammel Eizo og de går bort hvis jeg slår den hardt. Det er tydeligvis en eller annen komponent som er dårlig eller har dårlig kontakt.

Om skjermen er under 5 år og du har kvitteringen så kan du prøve å bruke reklamasjonsretten. Det er litt usikkert om det er 2 eller 5 år på din skjerm, og selger vil neppe være begeistret over en reklamasjon nesten 5 år etter salget. Så det er kun hvis du gidder å være ekstra pågående at du kan få en ny tilsvarende skjerm tilbake.

Hvis du har en skrotet (og kanskje ødelagt) identisk skjerm en plass, kan det være mulig at du klarer å bruke deler av den til å fikse den andre.

Ellers er det nok på tide å invistere i ny skjerm !

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er i hovedsak snakk om konvergensfeil (takk) på denne skjermen. Jeg har forsøkt litt forskjellig, men feilen ser ikke ut til å la seg "fange". Det har ikke noe med varmeoppbygning å gjøre, og jeg har forsøkt å riste litt i den for å sjekke etter kontaktfeil (ja, ja. Men har vi ikke alle vært der?) Nå har jeg endog åpnet opp hele greia og støvsuget den i et fåfengt håp om at den ville sette pris på det.

Vet noen mer spesifikt om hva som kan forårsake konvergensfeil, og eventuelt om hvor mye jeg eventuelt må ut med for en reparasjon? Jeg har loddebolt/ tinn, men jeg tror ikke jeg begir meg ut på en skjermreparasjon uten å engang vite hvordan jeg skal lade ut spenningen av den. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

jeg tror ikke jeg begir meg ut på en skjermreparasjon uten å engang vite hvordan jeg skal lade ut spenningen av den. :wink:

du drar ut den "sugeproppen" på billedrøret og slikker forsiktig på den!

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

må vel ha ned at det var en spøk og ikke må prøves :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 17:01, skrev As}{antii:

Quote:

Den 2002-12-19 19:30, skrev letmein:

Er ikke det et tegn på å oppgradere til LCD? :smile:

Man oppgradere vel ikke til LCD. Man nedgraderer da. LCD.. fysj og fysj ;p

du har tydelig levd i skogen de siste årene lcd er mye bedre enn crt på bildekvalitet,bilet er skarpere og du ødeleger ikke øyna.

[ Denne Melding var redigert av: Danny på 2002-12-20 21:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 00:50, skrev D_KILLAH:
Quote:

jeg tror ikke jeg begir meg ut på en skjermreparasjon uten å engang vite hvordan jeg skal lade ut spenningen av den. :wink:

du drar ut den "sugeproppen" på billedrøret og slikker forsiktig på den!

:smile:

Seriøst: Man fjerner spenningen ved å slå av skjermen, dra ut 230v-kabelen og vente en liten stund (et par minutter bør holde da det er en krets som lader ut spenningen ganske raskt (10 sek?) når man slår av) Men det er greit å være litt ekstra forsiktig og vente 2 min. Når man åpner skjermen bør man også kortslutte alt mulig (f.eks ved å stryke skrujernet langs undersiden av kretskortene) for å utlade eventuelle rest-spenninger.

Lenke til kommentar

Quote:

Når man åpner skjermen bør man også kortslutte alt mulig (f.eks ved å stryke skrujernet langs undersiden av kretskortene) for å utlade eventuelle rest-spenninger.

Neeeeeeeeeeeeeei. Ikke gjør det. For all del. Mistet en skrue ned i en gamme 100 Watt NAD forsterker en gang... Selv om den hadde vert koblet fra 220 V i mange uker, sa det pang. Det var den forsterkeren.

Er ikke sikker på om det gjelder for skjermer, men en kan jo aldri vite...

Lenke til kommentar

Kondensatorene og høyspenningen i skjermer skal faktisk utlade seg når den blir slått av. (Noen forsterkere har ikke denne utladingen fordi det skal ta kortere tid å slå den på hvis den ikke har stått av så lenge.)

Skjermen skal altså være spenningsfri når man åpner den. (Pluggene må seff. være ute) Poenget med kortslutting med skrujernet er at HVIS det mot formodning skulle være noen spenninger igjen, så går det ut over skjermen i stedet for deg. Normalt er det jo ingen spenninger og da har det ingenting å si for skjermen om du "kortslutter 0v"

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 22:09, skrev Simen1:

Kondensatorene og høyspenningen i skjermer skal faktisk utlade seg når den blir slått av. (Noen forsterkere har ikke denne utladingen fordi det skal ta kortere tid å slå den på hvis den ikke har stått av så lenge.)

Skjermen skal altså være spenningsfri når man åpner den. (Pluggene må seff. være ute) Poenget med kortslutting med skrujernet er at HVIS det mot formodning skulle være noen spenninger igjen, så går det ut over skjermen i stedet for deg. Normalt er det jo ingen spenninger og da har det ingenting å si for skjermen om du "kortslutter 0v"

Ja du kan jo prøve å klasse inni en skjerm rett etter du har dratt ut kabelen. :grin: Men hvis du har et multimeter så er det jo enkelt å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...