Gå til innhold

Bytte strømmåler, E-verkets ansvar osv.?


Anbefalte innlegg

har en hytte, hvor vi har tenkt til og gjøre noen oppdateringer på det elektriske anlegget.

i den forbindelse tenkte vi også og bytte måleren, siden den er fra 1960 tallet.

måleren sitter i eget skap ute på veggen, sammen med et overbelastnings (?) vern (gamle skrusikringer), også sitter skapet med sikringer inne.

 

Vil dette koste oss noe? Måleren er vel E-verkets ansvar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil dette koste oss noe? Måleren er vel E-verkets ansvar?

8390678[/snapback]

Måleren er E-verkets eiendom og byttes uten kostnader hvis e-verket mener at det er behov for at den byttes. (Når jeg utvidet el-anlegget hjemme fra 1-fase til 3-fase, så la e-verket ny kabel inn til huset og byttet måler uten kostnad). Kostnaden for måler er innbakt i nett-leien.

Lenke til kommentar
så hvis jeg også vil ha 3 fas, kan dette gå på E-verket også?

for og i dag har vi, og betaler for 2fas. hadde vært mye bedre med 3 fas! :p

men det vil tilsi at dem må grave ned ny kabel og? 

 

er noe og tenkte på det:P

8396982[/snapback]

Nå var det hus og ikke hytte i mitt tilfelle, vet ikke om det er samme regler for hytte og hus. Prinsippet er vel at e-verket har ansvar for kabling frem til huset + måler. Alt annet innendørs må du dekke selv.

Lenke til kommentar
etter det jeg har hørt og sett så betaler e-verket kabelen til huset ditt, men du må koste grøfta.. Slik er det hvertfall hos Eidsiva

8399397[/snapback]

 

Er nok litt forskjellig politikk på dette området. Jeg betalte ikke for graving av grøfta, samt legging av kabelen når jeg bygde nytt for 4 år siden..... Og bra var det med tanke på att det var 6-700m med grøft som trengtes ;)

Lenke til kommentar

Hos oss trengs det ca. 10-15m med grøft, er et skap like i nærheten.

 

skal ringe og høre hva dem sier ;)

 

Hovedsaken er hvertfall og bytte måler, men blir det uten kostnad, så tar vi gjerne 3-fas med på kjøpet :p

 

EDIT: men når jeg tenker meg om, sitter det faktisk 3 skrusikringer i skapet under måleren. mulig det ligger riktig kabel frem? men 2-fas måler (har sjekket at det er 2-fas måler) og 2-fas inn (har sjekket det og)? :hmm:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Hos oss trengs det ca. 10-15m med grøft, er et skap like i nærheten.

 

skal ringe og høre hva dem sier ;)

 

Hovedsaken er hvertfall og bytte måler, men blir det uten kostnad, så tar vi gjerne 3-fas med på kjøpet :p

 

EDIT: men når jeg tenker meg om, sitter det faktisk 3 skrusikringer i skapet under måleren. mulig det ligger riktig kabel frem? men 2-fas måler (har sjekket at det er 2-fas måler) og 2-fas inn (har sjekket det og)? :hmm:

8399691[/snapback]

Vist det er 3 sikringer under måleren er det mulig det er 3fase net inn til skapet ja.

Det som også bør være i så fall er en null leder, vist det er mulig; se om det går 2 ledninger inn i måleren og 2 ubrukte.

Lenke til kommentar
Vist det er 3 sikringer under måleren er det mulig det er 3fase net inn til skapet ja.

Det som også bør være i så fall er en null leder, vist det er mulig; se om det går 2 ledninger inn i måleren og 2 ubrukte.

8436866[/snapback]

Jeg kan vel garantere at det ikke er Nulleder i sikringsboksen om anlegget er fra 1960.

3~ kan det godt være men ikke 400V TN nett.

Lenke til kommentar

har enda ikke fått ringt og snakket med dem, men skal få gjort det snart.

 

for jeg tror det har vært 3fas før, siden kabelen inn til sikringsskapet er en 3leder, men bare 2 er i bruk.

samtidig så er badstu ovnen vi har, også vært tilkoblet 3fas før.

så en eller annen gang siden 1960 har det blitt byttet om til 2/1fas.

kanskje fordi bestefaren min hadde 3fas inn, og brukte 3fas, men bare betalte for 2fas (2fas måleren er jo også fra 1960). merkelige greier egentlig... :p

mye rart som ble gjort før i tiden... hehe...

 

tror jeg skal spørre e-verket om ik2pmin verdier osv, så jeg kan se om alt stemmer. (hovedsikringen osv.)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...