myhken Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 RAM blir første steg for å se om det hjelper. Så har disken litt å si. Treg disk + lite minne gjør slik at pc'en jobber tregt mot disken, noe den må gjøre mye av i Vista. Merker det på min bærbare som har en 200 GB 4200RPM disk. Har 2 GB RAM, men føler den jobber tregere enn normalt for det. I forhold til de stasjonære jobber den en god del tregere. Men du har en stasjonær, så problemet ligger nok i en kombinasjon. Spørsmålet er bare hvor mye du har til å bruke på å få den til å kjøre Vista "raskt". Kanskje mer RAM hjelper, kanskje ikke... samme gjelder både disk og skjermkort. Konklusjonen må vel bare være at kjøper man en så billig pc, så får man hva man betaler for (eller mindre i ditt tilfelle). Til OP: Kjøpte du pc'en til 4000 MED Vista? Eller la du det inn selv? For går det så tregt som du sier med en ferdig installert pc, hadde jeg nok klaget min nød.... :!: Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Ferdig installert, jeg ringte dem istad, de ville ikke ta den inn. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 HP forteller at det er "DDR2 PC4200"-type RAM du kan bruke.Etter som det er en Dual Channel minne-arkitektur, må du sette inn to-og-to RAM-moduler. Etter som det allerede er RAM i maskinen, og det bare er plass til to RAM-moduler, må du ta ut den RAM'en som sitter der og sette inn den nye. Eller? Er jeg på villspor her? Sjekk i hvert fall med bruksanvisningen for hovedkortet ditt om du kan bruke to RAM-moduler av ulik størrelse. 8397545[/snapback] Hjelpes dette kan bli dyrt! Jeg kan ikke engang bruke den medfølgende RAM-brikken? Skrekk og gru.. Har allerede bestilt 1024, kan noen bekrefte avkrefte dette han nå sier ganske kjapt? Så rekker jeg kanskje å få endret på bestillingen.. Bruksanvisning du liksom, du tror det fulgte med? Nå nei. Ingenting av dokumentasjon som er brukandes fulgte med. 8397671[/snapback] Det er ikke helt klart for meg hvordan du kan utvide minnet på PC'en din. Sitter det en eller to RAM-moduler i den i dag? Hvis det bare sitter en der, så vet vi i hvert fall at den ikke er avhengig av to like moduler for å virke. Da er det også godt mulig at du kan sette inn en ny RAM-modul av en annen størrelse enn den som sitter der. (Men av samme type.) Hvis det sitter to RAM-moduler i den i dag, så må du nok bytte ut begge to. (Men det er jeg ikke 100% sikker på.) Max memory på kortet er 2GB, så det betyr at du enten kan legge til en 1GB-modul (og få 1,5GB) , eller bytte ut den ene du har med 2x 1GB (= 2GB). Uansett burde det hjelpe en god del. PC'en din støtter PCI Express x16 graphics cards, og de får du fra 350,- og oppover. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Er også ganske sikker på at du må ha to og to like brikker når du kjører DDR2 ram....men kan også ta feil. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 såvidt jeg vet kan en bruke en rambrikke men systemet er designet slik at rambrikkene samarbeider parvis. hvis trådstarter setter inn to like brikker istedenfor en vil han merke forbedring av ytelsen. her er en anne tråd i et annet forum hvor dette forklares. her er en white paper på dual channel ram arkitekturen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Er også ganske sikker på at du må ha to og to like brikker når du kjører DDR2 ram....men kan også ta feil. 8397888[/snapback] HP-siden det var linket til sier følgende: "Dual channel memory architecture " Jeg vet ikke om dette betyr at du MÅ ha to moduler, eller om det bare betyr at kortet støtter det, dersom du vil. edit: OK, du må ikke ha to moduler, men med to moduler kan du under gitte forhold (se nedenfor) øke ytelsen på PC'en. Forøvrig står dette: "Two 240-pin DDR2 DIMM sockets Supports PC-4200 (533 MHz) and PC2-5300 (667 MHz) DDR2 DIMMs Single-sided or double-sided DIMMs Non-ECC memory only Maximum HP/Compaq approved memory is 2 GB " Det står jo noe oppmuntrende her. "It is not required that identical modules are used, but it is often recommended. One module of 512MB RAM could be installed in bank one and a 1GB module could be installed in bank two." Jeg skal ikke gå god for at dette er korrekt, men jeg har ingen grunn til å tvile på det heller. edit: Kingston-paperet som Il Postino linker til, sier derimot at de må være identiske. (Kanskje det "kommer an på"?) Uansett, 1.5GB i Single Channel mode vil være mye bedre enn 515MB i Single Channel mode. For Vista vil det nok merkes godt. Endret 16. april 2007 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Enig med de som sier at RAM er viktigst (så lenge de andre komponentene dekker minimums-kravene). 1GB er jo anbefalt av Microsoft når det gjelder Vista, og jeg personlig syns at det er minstekravet. Syns også det er den rimeligste oppgraderingen man kan gjøre, når dualpack 2GB kan fåes fra 1500kr. Et tips kan også være å benytte seg av ReadyBoost. Da bruker man et minnekort (f.eks. SD-kort) eller en USB-minnepenn som hurtigbuffer/mellomlager. Denne ligger å cacher mellom internminnet og harddisken. Tester med 512MB RAM viser merkbar ytelsesøkning. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 jeg har hørt at Vista må ha 4 giga med RAM for at det skal gå silkestrøkent. om dette er en overdrivelse vet jeg ikke da jeg ikke har Vista enda men du bør iallefall oppgradere RAM på den maskinen. den CPU'en skal holde. 8390685[/snapback] Det er tull. 1Gb fungerer tilfredsstillende, kanskje litt tregere enn i XP, men ikke mye verre. Men 1Gb er jo generelt akkurat litt lite i dag, uansett OS. 1.5Gb og 2Gb fungerer strøkent i Vista. Hvor mye mer enn 1Gb du bør installere, kommer helt an på bruksområdet ditt, akkurat slik det gjelder på andre OS også. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Det er tull. 1Gb fungerer tilfredsstillende, kanskje litt tregere enn i XP, men ikke mye verre. Men 1Gb er jo generelt akkurat litt lite i dag, uansett OS. 1.5Gb og 2Gb fungerer strøkent i Vista. Hvor mye mer enn 1Gb du bør installere, kommer helt an på bruksområdet ditt, akkurat slik det gjelder på andre OS også. har du noen dokumentasjon på det du sier her eller..? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Nei, det er bare arrogant ljug. Jeg har installert 32bits Vista på flere "gamle maskiner", med hhv 1gb, 1.2gb og 2Gb ram. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Nei, det er bare arrogant ljug. Jeg har installert 32bits Vista på flere "gamle maskiner", med hhv 1gb, 1.2gb og 2Gb ram. en ting er at det går greit å kjøre Vista med 1-2 gb ram men det jeg har hørt er at ytelsen til Vista vil være bedre med såpass mye som 4 gb ram. poenget mitt var ikke at du _måtte_ ha 4 gb for å kjøre Vista men at du da vil oppnå et bedre os. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Erfaringene fra 2Gb på en halvgammel pc gjør at jeg ikke kan forestille meg nøyaktig hva som skulle gå kjappere. Merker knapt noe til diskaktivitet i det hele tatt. For å bruke ditt begrep, det er absolutt "strøkent". At det skulle skje noe magisk på 4Gb klarer jeg ikke forestille meg. Når man nærmer seg grensen på aktiv minnebruk for hva man faktisk har i fysisk ram så blir det selvsagt noe annet... Vista oppfører seg ikke spesielt annerledes enn Xp i så måte, jeg vil kanskje estimere 10% mer minnebruk utifra brukserfaring men har ikke sjekket det med faktisk statistikk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 har du da brukt det siste av grafikk som er innebygget i Vista? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Du tenker på Aero? Bruker det default. Her har skjermkort endel å si, og ikke bare minne. Jeg tror det er nettopp Aero som står for den 10% (min estimering) ekstra minnebruken. Så, som jeg sa, 1Gb har litt mindre å gå på enn i Xp, men det fungerer absolutt tilfredsstillende for folk flest. Som jeg også sa, hvor mye mer enn 1Gb man bør installere, kommer helt an på bruksområdet. Endret 18. april 2007 av mad_arab Lenke til kommentar
enl Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Tull at du må ha den nyeste maskinvaren for å kjøre vista. Har prøvd ultimate på en test PC med P4 [email protected], 1GB RAM samt et Radeon X800XL. Fungerte helt greit til vanlige oppgaver. Skal man spille, er det selvsagt lurt med mer, men så lenge trådstarter ikke skal spille, blir det dumt å anbefale han å kjøpe en pc til 10k :S Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Tull at du må ha den nyeste maskinvaren for å kjøre vista. Har prøvd ultimate på en test PC med P4 [email protected], 1GB RAM samt et Radeon X800XL. Fungerte helt greit til vanlige oppgaver. Skal man spille, er det selvsagt lurt med mer, men så lenge trådstarter ikke skal spille, blir det dumt å anbefale han å kjøpe en pc til 10k :S 8425238[/snapback] Anbefalte vel aldri at han skulle kjøpe en ny pc, men prøvde å fortelle at man ikke kan forvente all verdens fra en pc til 4000, som er ca 6000 under det jeg regner som snitt pris for en grei pc i dag. Har ellers prøvd å komme med forslag til hva som kan være grunnen til at det går tregt, og så har jeg stilt meg tvilende til at det vil hjelpe så veldig med den ekstra RAMen han har kjøpt. Men kan selvsagt ta feil. Hoved budskapet mitt er likevel at det er Expert som har solgt noe som de egentlig ikke burde ha gjort, en pc til 4000 MED Vista i prisen. Så det betyr at hardware har kostet litt i overkant av 3000 kroner. Og for det kan man ikke regne med my fart.....uheldigvis har OP gått på "limpinnen" og godtatt hva "eksperten" på Expert forteller..... Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Fikk RAMen i dag, rett nok har Amentio sendt feil type RAM av jeg har bestilt, en noe dårligere RAM (i tillegg til en USB-lader som funker feil vei, den lader UT ting som plugges til den, og de snøt meg for en bil-lader jeg har betalt for og bestilt sammen med dette). Men RAM forøkelsen hjalp drastisk. Fortsatt går det helt klart for tregt av hva man skal forvente av noe så enkelt som å bla litt frem og tilbake i Vista, men enorm forbedring likevel. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Tips nr 8 og 13 i denne artikkelen vil gjøre underverker. http://www.dinside.no/php/art.php?id=375026 Lenke til kommentar
enl Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Tull at du må ha den nyeste maskinvaren for å kjøre vista. Har prøvd ultimate på en test PC med P4 [email protected], 1GB RAM samt et Radeon X800XL. Fungerte helt greit til vanlige oppgaver. Skal man spille, er det selvsagt lurt med mer, men så lenge trådstarter ikke skal spille, blir det dumt å anbefale han å kjøpe en pc til 10k :S 8425238[/snapback] Anbefalte vel aldri at han skulle kjøpe en ny pc, men prøvde å fortelle at man ikke kan forvente all verdens fra en pc til 4000, som er ca 6000 under det jeg regner som snitt pris for en grei pc i dag. Har ellers prøvd å komme med forslag til hva som kan være grunnen til at det går tregt, og så har jeg stilt meg tvilende til at det vil hjelpe så veldig med den ekstra RAMen han har kjøpt. Men kan selvsagt ta feil. Hoved budskapet mitt er likevel at det er Expert som har solgt noe som de egentlig ikke burde ha gjort, en pc til 4000 MED Vista i prisen. Så det betyr at hardware har kostet litt i overkant av 3000 kroner. Og for det kan man ikke regne med my fart.....uheldigvis har OP gått på "limpinnen" og godtatt hva "eksperten" på Expert forteller..... 8426072[/snapback] Kan si meg enig i at experts "experter" ikke er til å stole på, det samme gjelder elkjøps selgere. Har hatt vanskelig for å gå forbi enkelte selgere som legger ut i det vide og brede om en PC..mens den intetanende PC-kjøpende damen ser imponert ut Men er det noe vista sluker rått, så er det RAM. Microsoft setter et minstekrav på 512MB, sikkert det expert har fulgt, noe som også er helt på jordet. Hvis man går til andre pc-produsenter, f.eks. Dell, anbefaler de å utstyre PC'en med 2GB. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Tips nr 8 og 13 i denne artikkelen vil gjøre underverker.http://www.dinside.no/php/art.php?id=375026 8426456[/snapback] Trådstarter har Vista, disse tipsene er for XP... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå