FranzJosef Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Var hos Expert. De solgte meg en PC til 4000 kr, jeg ville bare ha noe billig jeg kunne komme dit med når det gikk i stykker og utbygge med egne deler. Dessuten fikk jeg jo lisensert Vista, men så har de kun 512 MB RAM og jeg kan ikke bruke mine gamle 1024 brikker... Så er det AMD Sempron 3400++ CPU. Vet ikke hva som er verst, men systemet er ihvertfall SVÆRT TREGT!! Selv de aller aller simpleste oppgaver kan Vista finne på å tenke i opptil 10 sekunder på. Noe jeg kan gjøre? Er CPUen for svak? Har tenkt på å kjøpe 1 GB RAM å legge til, vil det være alt som trengs? For Expert tar vel ikke denne inn som varebytte? Endret 15. april 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 jeg har hørt at Vista må ha 4 giga med RAM for at det skal gå silkestrøkent. om dette er en overdrivelse vet jeg ikke da jeg ikke har Vista enda men du bør iallefall oppgradere RAM på den maskinen. den CPU'en skal holde. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 4 GiB høyrdest voldsomt ut... Det kjem sikkert an på korleis ein definerer "silkestrøkent", men på mi maskin med 2 GiB går det i alle fall ikkje noko (merkbart) tregare enn det XP gjorde. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 jeg har hørt at Vista må ha 4 giga med RAM for at det skal gå silkestrøkent. om dette er en overdrivelse vet jeg ikke da jeg ikke har Vista enda men du bør iallefall oppgradere RAM på den maskinen. den CPU'en skal holde. 8390685[/snapback] Den hørtes litt i overkant ut... Ut fra erfaringer jeg har hørt går det ganske greit med 1GB RAM også, mulig prosessoren din sliter litt. Skal ikke si noe sikkert, da. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Såpass ja, problemet er at jeg har kun to DIMM-sloter (alt i alt!) på denne. Men RAM, er det noe spesiell fancy RAM jeg bør ha da? Går kun med DDR2 på denne forstår jeg (hvis ikke kunne jeg brukt mine gamle 1 GB DDR) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Såpass ja, problemet er at jeg har kun to DIMM-sloter (alt i alt!) på denne. Men RAM, er det noe spesiell fancy RAM jeg bør ha da? Går kun med DDR2 på denne forstår jeg (hvis ikke kunne jeg brukt mine gamle 1 GB DDR) i dokumentasjonen til maskinen skal det stå hvilken type ram og bushastighet. hvis du finner ut hvilkent hk det er det kan du sikkert finne den informasjonen på nettet også. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Det var ikke så greit, blir dere klokere av dette? http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...2-78132509.html Kan jeg bruke dette? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:640218;c:101282 Endret 15. april 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 jeg ble ikke så mye klokere av sidene til HP (har jeg egentlig aldri blitt for å være ærlig) men jeg søkte litt rundt på brikkesettet og det virker som det er brukanes for RAM med PC 2100/1600. for å væe sikker vil jeg anbefale deg å kontakte HP for å få dette bekreftet. Du kan eventuelt ta ut en RAM-brikke for å se om det ståår noe mer på den. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 "Minnetype: DDR2-SDRAM" Det sier jo hva vi trenger å vite. Du skal ha DDR2-minne. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 "Minnetype: DDR2-SDRAM" Det sier jo hva vi trenger å vite. Du skal ha DDR2-minne. Komplett selger 11 typer ab DDR2-RAm som har forskjellig hastighet. skal han supplete (eller kjøpe helt nytt) er han avhengig av å vite hvilken hastighet hovedkortet hans støttet. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Men det sier seg selv at en pc til 4000 sliter noe mer enn en pc til rundt snitt pris? Vil vel påstå at man må ut med ca 10.000 for en ny pc i dag som er gjennomsnittlig god til de fleste oppgaver (som spill, multimedia osv) CPU'en på pc'en til trådstarter er jo ikke den beste, sammen med 512 MB RAM og sikkert et dårlig skjermkort, så utgjør dette ikke noen superpc. Problemet ligger nok også hos Exptert (og Elkjøp osv) som utnytter kundene sine og selger dem pc'er som er akkurat på grensen til miniumskravene til Vista. Jeg pleier å si at når man kjøper pc på Elkjøp/Expert kjøper man allerede utgåtte modeller (eller 2-3 generasjoner gamle) pc'er. Og til OP: Du kan prøve med mer RAM, men tror pc'en din vil jobbe tregt med Vista uansett desverre Endret 16. april 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Men det sier seg selv at en pc til 4000 sliter noe mer enn en pc til rundt snitt pris? Vil vel påstå at man må ut med ca 10.000 for en ny pc i dag som er gjennomsnittlig god til de fleste oppgaver (som spill, multimedia osv) 8394737[/snapback] Der er det en MARKANT forskjell da. Spiller man eller ikke! Det må jo være hovedpoeng nr 1 deluxe da. Jeg spiller ikke, kun sjakk på nettet isåfall. Og da vil jeg være i en fullstendig annen liga vil jeg tro? Har nå bestilt en rambrikke på 1GB så får vi se da.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Men det hjelper ikke at du ikke spiller. Pc'en er fortsatt i det svakeste laget for Vista og det er hovedpoenget i denne tråden. Vista går tregt på pc'en din, og det skyldes nok desverre ikke bare RAM'en. Men det finner du nok ut når du får RAM brikkene dine. Jeg kjører virtuelle test pc'er med alle Vista utgavene på serveren min, og de jobber ikke noe tregere om jeg har 512 MB RAM eller 1024 MB RAM. Tror nok desverre CPU'en har mer å si. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Men det hjelper ikke at du ikke spiller. Pc'en er fortsatt i det svakeste laget for Vista og det er hovedpoenget i denne tråden. Vista går tregt på pc'en din, og det skyldes nok desverre ikke bare RAM'en. ifølge denne siden skal det holde med en 1 GHZ prosessor for å kjøre alle versjoner Vista. Jeg regner med at det ikke går superraskt med en slik prosessor men så leng trådstarter har en AMD Sempron 3400++ regner jeg ikke med at det er den største flaskehalsen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Såpass ja, problemet er at jeg har kun to DIMM-sloter (alt i alt!) på denne. Men RAM, er det noe spesiell fancy RAM jeg bør ha da? Går kun med DDR2 på denne forstår jeg (hvis ikke kunne jeg brukt mine gamle 1 GB DDR) 8390706[/snapback] Hvis du bruker CPU-Z kan du sjekke hvilken DDR2-type som allerede sitter i maskinen din, hva slags timing som brukes, osv. Skaffer du noe mer av samme type, så burde du være på tørt land. Som navnet antyder, er CPU-Z først og fremst CPU-orientert, men det gir god info om RAM og (delvis) chipset også. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Skrudde opp maskinen og kikket på hovedkortet, det er dette: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...product=3359885 der står hvilke minnebrikker som kan brukes, den brikken som står i står det på: "PC2 4200, 1 Rx8" Kan jeg bruke dette (som jeg har bestilt, men KANSKJE kan endre på før de plukker og sender nå..): http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:640218 Denne er vel gunstigere da? HVIS jeg kan endre.. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:610000;c:101126 Endret 16. april 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 HP forteller at det er "DDR2 PC4200"-type RAM du kan bruke. Etter som det er en Dual Channel minne-arkitektur, må du sette inn to-og-to RAM-moduler. Etter som det allerede er RAM i maskinen, og det bare er plass til to RAM-moduler, må du ta ut den RAM'en som sitter der og sette inn den nye. Eller? Er jeg på villspor her? Sjekk i hvert fall med bruksanvisningen for hovedkortet ditt om du kan bruke to RAM-moduler av ulik størrelse. Den første Amentio-RAM'en du linker til er DDR2 PC6400. og unødvendig rask for ditt kort. Den vil vel virke, men du får ikke noe mer ut av den enn den andre du linker til. Og en annen ting- hovedkortet ditt har en integrert grafikk-chip. Det har aldri vært synonymt med "rask PC". Se om du kan finne noen kroner til en separat skjermkort og Disable den integrerte grafikken. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 HP forteller at det er "DDR2 PC4200"-type RAM du kan bruke.Etter som det er en Dual Channel minne-arkitektur, må du sette inn to-og-to RAM-moduler. Etter som det allerede er RAM i maskinen, og det bare er plass til to RAM-moduler, må du ta ut den RAM'en som sitter der og sette inn den nye. Eller? Er jeg på villspor her? Sjekk i hvert fall med bruksanvisningen for hovedkortet ditt om du kan bruke to RAM-moduler av ulik størrelse. Den første Amentio-RAM'en du linker til er DDR2 PC6400. og unødvendig rask for ditt kort. Den vil vel virke, men du får ikke noe mer ut av den enn den andre du linker til. Og en annen ting- hovedkortet ditt har en integrert grafikk-chip. Det har aldri vært synonymt med "rask PC". Se om du kan finne noen kroner til en separat skjermkort og Disable den integrerte grafikken. 8397545[/snapback] separet skjermkort? hvor kan du skaffer en slik en til bærbar pc? men uansett er det vell dyrt? Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 (endret) HP forteller at det er "DDR2 PC4200"-type RAM du kan bruke.Etter som det er en Dual Channel minne-arkitektur, må du sette inn to-og-to RAM-moduler. Etter som det allerede er RAM i maskinen, og det bare er plass til to RAM-moduler, må du ta ut den RAM'en som sitter der og sette inn den nye. Eller? Er jeg på villspor her? Sjekk i hvert fall med bruksanvisningen for hovedkortet ditt om du kan bruke to RAM-moduler av ulik størrelse. 8397545[/snapback] Hjelpes dette kan bli dyrt! Jeg kan ikke engang bruke den medfølgende RAM-brikken? Skrekk og gru.. Har allerede bestilt 1024, kan noen bekrefte avkrefte dette han nå sier ganske kjapt? Så rekker jeg kanskje å få endret på bestillingen.. Bruksanvisning du liksom, du tror det fulgte med? Nå nei. Ingenting av dokumentasjon som er brukandes fulgte med. separet skjermkort? hvor kan du skaffer en slik en til bærbar pc? men uansett er det vell dyrt? 8397614[/snapback] Dette er ikke en bærbar pc. Endret 16. april 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 HP forteller at det er "DDR2 PC4200"-type RAM du kan bruke.Etter som det er en Dual Channel minne-arkitektur, må du sette inn to-og-to RAM-moduler. Etter som det allerede er RAM i maskinen, og det bare er plass til to RAM-moduler, må du ta ut den RAM'en som sitter der og sette inn den nye. Eller? Er jeg på villspor her? Sjekk i hvert fall med bruksanvisningen for hovedkortet ditt om du kan bruke to RAM-moduler av ulik størrelse. 8397545[/snapback] Hjelpes dette kan bli dyrt! Jeg kan ikke engang bruke den medfølgende RAM-brikken? Skrekk og gru.. Bruksanvisning du liksom, du tror det fulgte med? Nå nei. Ingenting av dokumentasjon som er brukandes fulgte med. separet skjermkort? hvor kan du skaffer en slik en til bærbar pc? men uansett er det vell dyrt? 8397614[/snapback] Dette er ikke en bærbar pc. 8397671[/snapback] ops da, har sett feil... men uansett prøv med ekstern skjermkort, se om den blir raskere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå