FranzJosef Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Har Expert noen bytterett a la Elkjøp? Hva med hele PCer? Ser Elkjøp tar inn hele PCer som står på gulvet i butikken til nedsatt pris, "passet ikke til behov". Noe sier meg Expert ikke er like liberale? De solgte meg en PC til 4000 kr, jeg ville bare ha noe billig jeg kunne komme dit med når det gikk i stykker og utbygge med egne deler. Dessuten fikk jeg jo lisensert Vista, men så har de kun 512 MB RAM og jeg kan ikke bruke mine gamle 1024 brikker... Så er det AMD Sempron 3400++ CPU. Vet ikke hva som er verst, men systemet er ihvertfall SVÆRT TREGT!! Selv de aller aller simpleste oppgaver kan Vista finne på å tenke i opptil 10 sekunder på. Endret 15. april 2007 av Dotten Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Bytterett finnes vel ikke. Men åpentkjøp har elkjip. Tror ikke ekspert har det. Du får høre med butikken. Men uansett gjelder det vel det bare uåpnede produkter. Er pcen dårligere enn forespeilet fra selger kan du heve kjøpet/kreve pris avslag etetr norsk kjøpslov. Og til en annen gang. Billigmaskiner finner du fint i norske nettbutikker som pakker. De koster neppe noe mer, og er langt bedre. I tillegg er de standardiserte så oppgraderinger og utskiftninger ikke skaper en masse hodebry og overprisa deler. Endret 15. april 2007 av sesteen Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Men da blir det et helvete hver gang noe går i stykker, for DET gjør det hele tiden, uansett hvor god maskin man har. Og skal man da sende ting i øst og vest? Åpent kjøp er jo et ord definert av Elkjøp selv. Tror de fleste forstår bytterett bedre. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Mener jeg har sett en liten notis helt bakerst i expert-reklamene at de har 30 dagers returrett, men det var noen unntak (husker de ikke helt, men varer siktet mot f.eks personlig pleie +++). Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Men da blir det et helvete hver gang noe går i stykker, for DET gjør det hele tiden, uansett hvor god maskin man har. Og skal man da sende ting i øst og vest? Åpent kjøp er jo et ord definert av Elkjøp selv. Tror de fleste forstår bytterett bedre. 8394049[/snapback] Ja, men da kan man sende den delen det er feil på, og ikke hele maskina. Og man kan da noen ganger bruke den i mellomtiden. Webshoppene er etter min erfaring mye raskere enn del elkjip/expert er. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 De solgte meg en PC til 4000 kr, jeg ville bare ha noe billig jeg kunne komme dit med når det gikk i stykker og utbygge med egne deler. Dessuten fikk jeg jo lisensert Vista, men så har de kun 512 MB RAM og jeg kan ikke bruke mine gamle 1024 brikker... Så er det AMD Sempron 3400++ CPU. Vet ikke hva som er verst, men systemet er ihvertfall SVÆRT TREGT!! Selv de aller aller simpleste oppgaver kan Vista finne på å tenke i opptil 10 sekunder på. 8390641[/snapback] 512mb ram med Vista er jo dømt til å mislykkes, uansett hvor rask prosessoren er. Expert har ingen generell returrett. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Men da blir det et helvete hver gang noe går i stykker, for DET gjør det hele tiden, uansett hvor god maskin man har. Og skal man da sende ting i øst og vest? Åpent kjøp er jo et ord definert av Elkjøp selv. Tror de fleste forstår bytterett bedre. 8394049[/snapback] Ting går ikke alltid i stykker. Tredje pcen jeg har nå, over en periode på, tja, rundt 8 år, Til nå har bare hatt problemer med en dvd-brenner. That's it. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 De har ikke "åpent kjøp" eller lignende på expert. Kjøpte et produkt av de for 5 måneder siden som jeg ikke var fornøyd med, jeg fikk ikke bytte. Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Expert bytter vanligvis produkter i original embalasje så langt det ikke påfører butikken unødig mye bryderi, men når det gjelder data/tele-produkter er vi litt mer vanskelig. Dette er det mange grunner til, blant annet at produktene har minne. Er du vennlig med selgeren du snakker med, forklarer på en fornuftig måte og for guds skyld ikke blir vanskelig og kranglete, så kan du være heldig. Du skriver du ville ha noe billig du kunne komme dit med når det gikk i stykker, og noe du kunne bygge ut med dine egne deler, men jeg tror nok garantien bortfaller om du oppgraderer maskinen. Dette fordi da kan ikke produsenten lenger garantere kompabilitet osv så lenge produsenten ikke selv har montert. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Expert bytter vanligvis produkter i original embalasje så langt det ikke påfører butikken unødig mye bryderi, men når det gjelder data/tele-produkter er vi litt mer vanskelig. Dette er det mange grunner til, blant annet at produktene har minne. Er du vennlig med selgeren du snakker med, forklarer på en fornuftig måte og for guds skyld ikke blir vanskelig og kranglete, så kan du være heldig. Du skriver du ville ha noe billig du kunne komme dit med når det gikk i stykker, og noe du kunne bygge ut med dine egne deler, men jeg tror nok garantien bortfaller om du oppgraderer maskinen. Dette fordi da kan ikke produsenten lenger garantere kompabilitet osv så lenge produsenten ikke selv har montert. 8394575[/snapback] De hadde kun en igjen, så jeg måtte ta maskinen som sto til ustilling, som sto på. Selgeren tok faenmeg å bare skrudde av ved å holde inne av knappen!! Elkjøp bytter sine maskiner tydeligvis uten diskusjon, de står som sagt ute i butikken med lapp "passet ikke behov"! Så der må jo Elkjøp være utrolig mye bedre, eneste er at Expert sine maskiner er ganske markant billigere! Du får mye mer for pengene. Minst 25% mer vil jeg si. Når det gjelder garantien så vil nok Expert garantert se det som du ser. Tviler på at så mange andre parter er enige i det. Skal det være slik at kjøper man en PC kan den aldri utbedres? Da varer den kort... Hva om tre år til? Man må forvente at en maskin varer i tre år. Og da er det på høy tid å få i den noe mer. Og hvor skal grensa gå? Expert selger jo interne komponenter selv, selgeren var ivrig på å lure med meg alt mulig tull. Men det måtte jeg jo ha innstallert selv åpenbart. Og hvor går grensa? Har jeg lov å koble til en ekstern harddisk men ikke en intern? En ekstern kan jo også ha virus og faenskap. Og da går det videre, minnepenn? Nei jeg tror nok helt sikkert forbrukerrådet ville sagt at her må man ta høyde for at brukeren vil installere ting selv, så har Expert heller muligheten til å sjekke selv ved reklamasjon og skylde på brukeren hvis det er en "fremmed" komponent som er ødelagt. I praksis umulig å håndheve uten advokat selvfølgelig da alle slike kjeder bryter mot de fleste forskrifter fra forbrukerrådet og durer på som de vil uavhengig av lover, men det er en annen diskusjon Endret 16. april 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Ved å installere en harddisk, er det ikke virus de først og fremst tenker på. Nå er det ikke vanskelig å montere en intern harddisk, men de vil ikke ha folk rotende inni pcen. Samme gjelder alt annet du kjøper, f.esk en vaskemaskin. Åpner du den kan du ha brutt garantien. Sånn er det å kjøpe ferdig bygget. Liker du det ikke, så bygg sjøl. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Jeg tror mange parter vil se annerledes på det. Ikke om du spør Expert selvfølgelig. Det er såpass fundamentalt nødvendig å oppgradere en PC, noe helt annet enn å skru på vaskemaskinen. Men selvfølgelig er det lov å bruke topplokket. Den dagen man har problemer skrur man ut alle komponenter man har lagt til og reiser til Expert. Om maskinen fortsatt har problemer er det jo ikke komponentene dine sin skyld sånn 99% sikkert, og da gjør du ingenting galt. Uansett så har Expert og Elkjøp åpenbart så utrolig dårlig oversikt over hva som faktisk finnes i maskinene de selger, så jeg ville bare latt alt bli i maskinen. Jeg har ikke nubbesjans til å finne ut hva slags hovedkort som er i ut fra nettsider eller info fra Expert, heller ikke nærmere detaljer om RAM-brikkene, det er SVÆRT begrenset info tilgjengelig noe sted. Når de spiller med så lite åpne kort får de jo bare som fortjent når de får inn en maskin de ikke aner opp og ned på. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du kan miste garantien om du åpner maskinen. Reklamasjonsretten mister du derimot ikke. Enkelt og greit. Skill mellom begrepene garanti og reklamasjon, så blir alt mye enklere. Ellers, nei, du har ikke bytterett hos Expert. Du har heller ikke bytterett hos Elkjøp. Det er derimot 30 dagers åpent kjøp hos Elkjøp, en frivillig ordning de har. Om Expert har samme ordningen finner du ut ved å spørre dem. Sier de nei til å bytte maskinen, er det ikke noe du får gjort med det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Uansett så har Expert og Elkjøp åpenbart så utrolig dårlig oversikt over hva som faktisk finnes i maskinene de selger, så jeg ville bare latt alt bli i maskinen. Jeg har ikke nubbesjans til å finne ut hva slags hovedkort som er i ut fra nettsider eller info fra Expert, heller ikke nærmere detaljer om RAM-brikkene, det er SVÆRT begrenset info tilgjengelig noe sted. Når de spiller med så lite åpne kort får de jo bare som fortjent når de får inn en maskin de ikke aner opp og ned på. 8396575[/snapback] Expert sender defekte maskiner til InfoCare for reparasjon. De har oversikt over hva som skal være der og ikke... Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Du kan miste garantien om du åpner maskinen. Reklamasjonsretten mister du derimot ikke. Enkelt og greit. Skill mellom begrepene garanti og reklamasjon, så blir alt mye enklere. Ellers, nei, du har ikke bytterett hos Expert. Du har heller ikke bytterett hos Elkjøp. Det er derimot 30 dagers åpent kjøp hos Elkjøp, en frivillig ordning de har. Om Expert har samme ordningen finner du ut ved å spørre dem. Sier de nei til å bytte maskinen, er det ikke noe du får gjort med det. 8396650[/snapback] Reklamasjon er jo eneste aktuelle selvfølgelig, skal skille mellom begrepene. Fullt klar over at "åpent kjøp" er helt frivillig så lenge salget går over disk. Men de reglene er i diskusjon og antagelig endres. Expert sender defekte maskiner til InfoCare for reparasjon. De har oversikt over hva som skal være der og ikke... 8396657[/snapback] Når jeg og andre jeg har spurt ikke er i stand til å finne ut svært basale detaljer om maskinen ville det overraske meg stort om Infocare har denne informasjonen for hånden. Har de noe mer enn den uhyre beskjedne lista som ligger ute på HP-sidene? Det betviler jeg sterkt. Men i alle fall går man til alternativ 2, bruker topplokket og skrur ut sine egne komponenter før man drar til Expert. Lenke til kommentar
xelA Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du kan miste garantien om du åpner maskinen. Reklamasjonsretten mister du derimot ikke. Enkelt og greit. Skill mellom begrepene garanti og reklamasjon, så blir alt mye enklere. Ellers, nei, du har ikke bytterett hos Expert. Du har heller ikke bytterett hos Elkjøp. Det er derimot 30 dagers åpent kjøp hos Elkjøp, en frivillig ordning de har. Om Expert har samme ordningen finner du ut ved å spørre dem. Sier de nei til å bytte maskinen, er det ikke noe du får gjort med det. 8396650[/snapback] Jeg kan bekrefte at Expert også har 30 dagers åpent kjøp, eller returrett som vi kaller det. Men det er med unntak. Personlig pleie, og diverse tele/data produkter blir vanskelig å bytte uten av butikken taper en masse med penger. Vi har lite lyst til å stå på bakrommet og f.eks. fjerne hår fra nesehårtrimmeren etc (ok, satt det litt på spissen ). Og butikkene som sådan har som regel ikke kapasitet til å sitte på bakrommet og resette alle pcer, mobiltlf etc etc. Det er fordi det stadig kommer nye produkter i disse kategoriene, som ikke alltid er like lett å resette, eller som selger ikke har erfaring fra. Selgeren skal som dere sikkert visste, ha betalt for den tiden han/hun er på jobb, og derfor kan dette bli en dyr affære. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Når jeg og andre jeg har spurt ikke er i stand til å finne ut svært basale detaljer om maskinen ville det overraske meg stort om Infocare har denne informasjonen for hånden. Har de noe mer enn den uhyre beskjedne lista som ligger ute på HP-sidene? 8396722[/snapback] Ja, InfoCare har full oversikt over hva som skal være inne i maskinen. Autorisert serviceverksted har tilgang på ganske mye mer informasjon enn sluttbruker. Lenke til kommentar
magnus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 PS: En hver produsent av datamaskiner (også de som lager for elkjøp) veit nøyaktig hvilke komponenter som skal være i maskina (de veit også produksjonsuke f.eks på en god del, ink hvilke serienr hver del i hver maskin har). Bare for at selger ikke kan svare på det betyr ikke dette at det ikke er informasjon som kan finnes. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Javel, da får jeg tro dere på det, selv om jeg tviler på at de gidder å sjekke hva som skal være i maskinen. Ringte Expert og de nekter å ta inn PCen på noe nivå, om det måtte være innbytte, åpent kjøp eller hva en kaller det. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Javel, da får jeg tro dere på det, selv om jeg tviler på at de gidder å sjekke hva som skal være i maskinen. Ringte Expert og de nekter å ta inn PCen på noe nivå, om det måtte være innbytte, åpent kjøp eller hva en kaller det. 8397627[/snapback] Passe rart om garantien skulle ryke om du satte inn mer ram eller harddisk. på min maskin (som er en laptop) var det ingen garanti merker på hverken ram eller harddisk, på prosessoren var det et lite klistremerke som bare va å bøye forsiktig unna. samme var på min stasjonære HP T480. ingen garanti segl i det hele tatt. Oppgraderte skjermkortet fra FX5200 Til FX5700 før jeg fikk feil på HK, leverte inn maskinen og fikk den noen uker senere reparert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå