-Janus- Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hallo Noen som vet hva karakterkravet for å komme inn på Bygg- og Anleggsteknikk er? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Det er i utgangspunktet ikke karakterkrav, alt som kreves er fullført grunnskole (eller tilsvarende). Hvor gode karakter du må ha for å komme deg inn varierer fra år til år. Hvis det er f.eks. 15 plasser, og det er 18 søkere og 15 av de 18 har 4 i snitt, så må du altså ha 4 eller mer i snitt for å komme inn. Er det f.eks. 14 søkere og 15 plasser, så trenger du så vidt jeg vet bare fulført grunnskole for å komme inn. Det hadde kanskje hjulet hvis du skrev hvor den skolen du søker på befinner seg, da kan det hende at noen som går der nå kan gi deg en liten pekepinn på hvilke karakter du må ha. Her finner du antall elever som kom inn på bygg og anleggsteknikk på landsbasis. Jeg klarte desverre ikke å finne karaktersnittet for inntak, men ut i fra tallene så er sjangsen for å komme inn relativt stor hvis man er søker med rett. Jeg mener forresten at jeg har kommet over karaktersnitt for de enkelte skoler på inntak, men det er mulig jeg husker feil siden jeg ikke finner det igjen. Endret 15. april 2007 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Det er karakter krav i alle fag. Søkerene bestemmer. Karakterne fra hvert år varrierer lite, derfor kan f.eks rådgivere gi deg ett ca nr. Men om du har det som første ønske, og en har det som andre ønske men likevel bedre karakterer, så blir du prioritert først. Siden du er (eller skal være) mer motivert til det studieprogrammet. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Prioritering skjer vha karakterer, ikke etter hvilken prioritet den aktuelle linjen har på søknaden din. Var iallfall slik da jeg søkte på videregående, og er slik hos samordna opptak. Det er også den eneste logiske måten å gjøre det på, for ellers kan en person med 5 i snitt fort stå uten plass, mens en med 2 i snitt får plass i steden for. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Vi snakker av erfaring ? Har du 5 i snitt, kommer du nok inn på første ønsket uansett. Selvfølgelig blir de med studieprogrammet som første ønsker prioritert først. Det er jo helt åpenbart. Målet er jo at alle skal komme inn på sitt første ønsket. Hva om du var en svak elev, og kommet inn på ditt siste ønsket. Som over hodet ikke er noe du kunne tenke deg, men satte på bare pga. trass. Det hadde vel vært leit. Men heldigvis så er det ikke sånn. Hadde dette vært tilfelle, så hadde allle svake elever havnet på fag de ikke ønsker seg i hele tatt. Effekten blir, enda svakere elever. Men systemet er nok dypere en du tror og aner, det er mange faktorer som spiller inn her. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Spis dine ord: Hei. Inntaket til videregående skoler blir foretatt på grunnlag avkarakterpoeng. Til Vg1 kurs er det karakterene fra ungdomsskolen som teller. Alle søkerne stiller likt uansett om de har kurset som 1. eller lavere prioritet. I inntaksprosessen blir først 1.ønsket vurdert. Dersom det ikke er nok poeng til inntak her, gå en videre til ønske 2 osv. Vennlig hilsen Nils Skavhellen inntaksleder Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Det er ikke tilfelle her i gården. Jeg tror de fleste skjønner at det ikke kan fungere. Mye av grunnen er jo at de svakeste av de svake vil være uten skoleplass. De MÅ plasseres. Eksempel en med bare 2ere, som søker Idrettsfag, Medier og kommunikasjon og kanskje musikk, dans og drama. Dette er linjer som krever gode snitt karakterer. Hvor vil du plassere han? Som sagt, systemet er mye dypere enn du tror. Det er ikke lett å forklare systemet, uten å vise deg modellen. Enda et eksempel er ekstra poeng til folk som søker på skolen nært seg. Bare for å legge til det også. Endret 17. april 2007 av Neppe Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Da jeg begynte på videregående var det faktisk en fra parallellklassen min som ikke kom inn på noe av det han søkte på. Han fikk tilbud om en plass på en eller annen linje i gokk, men altså ikke på noe av det han søkte på. En venninne av meg kom dessuten inn på 2. valget sitt og hun hadde ca 4,5 i snitt. Kom ikke her og fortell meg at det ikke var noen med lavere karakter som hadde linjen på 1. valg som ikke kom inn, for det var lang venteliste. Kva med å komme med kilder som backer opp dine teorier om det dype og komplekse systemet du innbiller deg vi har? Det hadde vært riv ruskende galt hvis de svakeste elevene kom inn på bekostning av de sterkeste. Etter din modell ville mange av de over gjennomsnittet sterke elevene stå uten plass fordi de var optimistiske og søkte på f.eks. idrettsfag. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kva med å komme med kilder som backer opp dine teorier om det dype og komplekse systemet du innbiller deg vi har? Det hadde vært riv ruskende galt hvis de svakeste elevene kom inn på bekostning av de sterkeste. Etter din modell ville mange av de over gjennomsnittet sterke elevene stå uten plass fordi de var optimistiske og søkte på f.eks. idrettsfag. 8407792[/snapback] Jeg vil tro mine kilder skulle holde ganske godt Nå vender du å vrir på noe som egentlig ikke gir så mye mening. Så jeg tror jeg egentlig bare lar være å svare på det. Du har tydligvis bestemt deg. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Så du kan ikke forklare meg hvorfor jeg skal tro på deg, en for meg anonym internettbruker, i steden for Nils Skavhellen, inntaksleder i Hordaland? Jeg har også kommet med eksempler på hendelser som støtter opp om hvordan jeg mener søkere prioriteres. Vender og vrir? Ser ikke noe jeg har vendt og vridd på. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Du kan få la være å tro på meg. Enklere for begge. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Byggfag på Gand ligger på under 2. Lenke til kommentar
-Janus- Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå