Gå til innhold

Er det synd å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

Enig. Ja til økologisk kjøtt.

Ang. linkene til Matias så er det selvsagt tragisk at slikt skjer. Det viser imidlertid bare at det finnes endel barbariske rasshøl som bør sperres inne i stedet for å drive med produksjon av kjøtt, og ikke at det er synd for mennesker å spise kjøtt i utgangspunktet. Håper ikke jeg spiser eller har spist kjøtt av dyr som har blitt slaktet på den måten.

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en ting jeg lenge har lurt på ang vegetarianere. Styrer de unna matvarer som sjokolade, syltetøy, gele, vingummi og medisiner? Disse varene inneholder gelatin som for det meste blir fremstilt av knokler og bein fra dyr og fisk. Øl, vin, eddik og eplejuice blir tilsatt gelatin utvunnet fra fiskens svømmeblære i klaringsprosessen. Selvsagt finnes det også alternativer til den animalske gelatinen, men jeg har et inntrykk av at den animalske er vanligst.

9043338[/snapback]

Det er veganere du tenker på. De spiser ingenting som inneholder produkter fra dyr. Melk, ost, seigmen er altså uaktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke det er gale å spise litt kjøtt. Det kan jo ikke være "naturlig" for vegeterianere å måtte spise en hel haug med piller hver dag fordi de ikke får i seg nok av de stoffene som er i kjøtt. Mennesker skal spise en liten andel kjøtt. Men det er nok rett i at noen folkeslag ( feks amerikanere) eter uuuutrolig mye kjøtt, og mye mer enn de trenger. Dessuten så kan man ikke se vekk fra at mange dyr lever under forfærdelige forhold før de blir slaktet. Men for meg er det naturlig at kjøtt er en del av kostholdet ;)

Lenke til kommentar

Synspunktet med dyr er vel egentlig en ganske peronlig meningssak. Det er sikkert ikke gøy å bli drept og spist, men hvis jeg hadde vært et dyr, så måtte jeg uansett ha kommet inn i en næringskjede, hvor jeg enten spiser eller blir spist.

Kjøtt har jo ganske mye næring i seg, så derfor er det jo ganske lett å få nok næring om man spiser kjøtt. Så det er jo forsåvidt en ganske positiv ting med kjøtt. Men mørkt/rødt kjøtt skal visst være veldig dårlig for tennene, og har visse ting i seg (som f.eks. usunt fett og noe annet jeg ikke er så sikker på) som ikke skal være så bra. Selv foretrekker jeg å prøve å spise bare kylling og fisk når det gjelder kjøtt, siden de begge er sunn, næringsrik og svært billig

Lenke til kommentar

En annen grunn til og redusere kjøttforbruket som ikke er blitt nevnt noe særlig her

er at:

Dagens kjøttforbruk vil ikke være bærekraftig etterhvert som økonomien i flere land vokser og de vi spiser enda mer kjøtt

Flere steder blir det drevet overfiske.

Jaja tenker man kansje, fisken kommer tilbake når man slutter med å fiske.

Desverre så gjør den ikke det. Var et sted de fisket torskebestanden nær utryddelse.

Og torskebestanden har fortsatt ikke tatt seg opp selv om man har stoppet og fiske.

I tillegg har man økonomien i India og Kina som øker med 8-10% i året.

Noen eksempler, alt er kansje ikke helt on topic men jeg tar de med for og gi et bilde.

Fortsetter dette vil:

- Hvis den økonomiske veksten i kina fortsetter med 8% hvert år vil de ha samme gjennomsnitts inntekt som en amerikaner i 2031.

- Har de samme forbruks mønster som vesten vil de bruke opp 2/3 av verdens nåverende kornproduksjon.

- Skal de ha like mange biler som en amerikaner vil kina ha 1,1milliard biler. I verden er det nå 800 millioner biler.

- De må asfaltere et område tilsvarende alle rismarkene i kina i dag.

- Og kina alene vil forbruke det dobbelte av papirforbruket i dag. Så mye skog har vi ikke.

Og dette er bare kina.

Og så har vi india som kommer til og ha et høyere folketall enn kina i år 2031. Og flere andre fattige land som har lyst til og leve etter den vestlige livstilen.

Så etter eller annet må gjøres hvis alle i verden skal få nok mat på bordet og verden ikke skal ende opp som en diger åker.

Men hey vi bor jo i rike Norge. Vi har råd til og importere maten vår så kan noen andre sulte istedenfor :w00t:

Her står det om hva som ville ha skjedd hvis hele verden skulle ha samme forbruks mønster som oss. Og litt andre ting. Har dere ikke lyst til og lese kan dere se på Planeten

Lenke til kommentar
Fra naturens side er vi vel bygd for å spise både plantefôr *og* kjøtt, er vi ikke?

8390417[/snapback]

Anatomien til Mennesker tilsier at animalsk føde, altså kjøtt, er hovedingrediensen til vår føde. Dette kan bekreftes med at vi mennesker har en relativt liten magesekk. Man trenger ikke å gå lengere en til aper, som gorillaer og sjimpanser. Disse er relativt tønneformet rundt livet, pga de har en stor magesekk som er konstruert for å fordøye fiberholdig føde. Ytterpunktet er kua, som har 2 magesekker for å klare å fordøye gresset de spiser.

Lenke til kommentar
Fra naturens side er vi vel bygd for å spise både plantefôr *og* kjøtt, er vi ikke?

8390417[/snapback]

Anatomien til Mennesker tilsier at animalsk føde, altså kjøtt, er hovedingrediensen til vår føde. Dette kan bekreftes med at vi mennesker har en relativt liten magesekk. Man trenger ikke å gå lengere en til aper, som gorillaer og sjimpanser. Disse er relativt tønneformet rundt livet, pga de har en stor magesekk som er konstruert for å fordøye fiberholdig føde. Ytterpunktet er kua, som har 2 magesekker for å klare å fordøye gresset de spiser.

9099778[/snapback]

Og bavianen er slankere fordi den spiser kjøtt og til og med jakter ned bytter selv. Bare se på huggtennene deres.

Lenke til kommentar

8390417[/snapback]

9099778[/snapback]

Og bavianen er slankere fordi den spiser kjøtt og til og med jakter ned bytter selv. Bare se på huggtennene deres.

9099851[/snapback]

Dette var ikke noe jeg har kommet frem til selv, bare så det er sagt. Jeg fikk med meg dette i en serie om menneskets utvikling. Tror det var en BBC dokumentar. Skal være usakt og blir ikke fremlagt som bombastisk fakta.

Lenke til kommentar

Å være vegetarianer er rett og slett sært. Instinkter drev de tidligere menneskene til å drepe dyr for å spise dem. Nå er det noen som plutselig finner ut at de ikke skal spise kjøtt likevel. De jeg kjenner som er/har vært vegetarianere spiser ikke kjøtt av to grunner. Den ene er at de er altfor glad i dyr. Den andre er at de ikke orker tanken på å spise noe som kommer fra noe levende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...