Beyma Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei... Jeg og pappa har et lite prosjekt sammen.. Vi renovere en golf som jeg skal bruke når ejg får lappen, men nå har vi stangert litt og trenger hjelp.. Vi skulle bytte girkasse. Det gikk greit. Rense asklene ol pluss bytte bremser og bremseskiver, men når vi skulle sette på dem igjen så ser vi at kulene i kulelagrene i har blitt tatt ut og vi har ikke aning hvordan de skal settes sammen. De er i forskjellige størrlelser, men kan ikke sees med øyemål. Noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Er det hjullagrene på spindelen bak eller drivknutene du mener? Har selve kulene i kulelagrene falt ut eller har dere skrudd ut hele bremsetrommelen bak fra spindelen, slik at de to koniske lagrene har falt ut, men er fortsatt inntakt? Har litt problemer med å skjønne hva du mener... Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Er det hjullagrene på spindelen bak eller drivknutene du mener? Har selve kulene i kulelagrene falt ut eller har dere skrudd ut hele bremsetrommelen bak fra spindelen, slik at de to koniske lagrene har falt ut, men er fortsatt inntakt? Har litt problemer med å skjønne hva du mener... 8390653[/snapback] Ok.. Har ikke sy mye peiling på dette så skal prøve å forklare.. Det er ihvertfall 6 kuler som har falt ut eller som vi har tatt ut.. Disse skal sitte på en kuleligenende sak.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hvis kulene i et lager har falt ut, burde dere kjøpe nye lager. Husk også passende fett. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Kulelignende sak? Tror du må være litt mer spesifikk! Hvilken del på bilen hører denne til? Mener du en av drivknutene som sitter helt i enden av drivakselen ute ved hjulet eller ved gearkassen? Drivakselen går mellom girkasse og hjulopphenget og er det som driver hjulet rundt. I hver ende av drivakselen er det en drivknute som er bevegelig. Over disse knutene er det tredd mansjettet som forhindrer skitt i å kommer inn i lagrene i knuten. Hvis disse knutene demonteres, så kan kulene i lagrene falle ut. Er det disse du mener? Blir helt umulig å hjelpe hvis du ikke spesifiserer litt mer... Hvis kulene i drivknuten har falt ut, kan du dytte disse på plass, så lenge lagret ikke har laget ulyd før du demonterte det. Er det derimot hjullagret som har ramlet fra hverandre, så må dette byttes ut! Husk uansett å smøre opp lagrene med MASSE grease før du setter de på plass! Endret 15. april 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Ok.. jeg går opp i garasjen nå og tar noen bilder.. back in five Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Her er kulene.. her er der de skal sitte.. Her er selve akselen.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jepp! Det er kulene i drivknuten! Disse kan du sette tilbake hvis knuten er i orden og uten ulyd før dere demonterte den. Mulig du må bruke litt makt, men disse kulene skal være like store og mulig å presse på plass. Husk likevel å presse grease inn i knuten og i mansjetten før du setter den på plass. Hvorfor demonterte dere denne til å begynne med? Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Grunnen til at det ble demontert er at det falt fra hverandre når vi rengjorde og påførte mer fett. I en bok vi har(hayens) står det at kulene er parvis montert, og leddet er stivt når du monterer det.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Bare til opplysning, så trenger du ikke rengjøre knuten med mindre mansjetten er sprukket og greasen har kommet ut. Uansett, så stemmer det nok, viss jeg ikke husker feil, at disse kulene er parvis montert. Dette er vel knuten som står inne i gear-kassen, regner jeg med. Denne er stiv ved montering. Får du ikke på plass kulene, så er det stort sett bare å få tak i en annen, brukt aksling. Kryr av disse på bilopphuggeren. Koster ikke mye heller. Bare husk å sjekk mansjettene før dere setter den på. Er disse sprukket eller på vei til å sprekke, så må disse byttes! er mansjettene i orden, så monteres den bare rett på! Endret 15. april 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Ok.. Takker for svar.. Da skal vi prøve en gang til.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 I stedetfor å kjøpe brukt drivaksling på huggeren, burde dere heller kjøpe nye knuter på biltema. Koster vel 600 for stykket og da skal alt følge med. Bare husk å bruk drivknutefett, skikkelig grisete he he. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Det er ingen ting som er ødelagt på bilen.. Det var bare at vi demonterte det for å rense alt sammen og da falt de kulene ut.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Får du presset kulene på plass? Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Får du presset kulene på plass? 8392114[/snapback] Jeg vet ikke.. Skal få prøvd senere i uka.. Kommer med oppdatering.. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du får det sammen, men det kan være ganske knotete. Du slipper hvertfall alt klinet, så reint og fint ut Skjeldent at indre drivledd blir utslitt så lenge det ikke har godt tørt. Pass på at det er litt beveglighet i leddet før du monterer det. Hvis det er feil montert og "stivt" som haynes boka sier vil du bare høre et knas når du setter i gang bilen. For det har jeg gjort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå