Gå til innhold

2 portretter - tatt av nybegynner med 350D


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greie bilder dette her, Gissan. Likte vel bilde nr. 2 best. Her kommer du tettere innpå. Blir mye forstyrrende rundt hodet i bilde nr. 1 til tross for at du har brukt DOF bra. Bilde 1 blir også veldig midtstilt, som jeg synes trekker ned her. På bilde 2 kunne du ha kuttet vekk noe av det mørke feltet på toppen for å unngå like mye midtstilling. Ellers kunne du justert opp eksponeringen i begge bildene, de virker litt mørke (kan være skjermen min).

 

Håper du ikke fant tilbakemeldingen for krass :) Et tips jeg kan gi deg basert på egen erfaring fra da jeg fikk meg slr er å fokusere og så komponere. Spesielt hvis du bruker midtstilt punktfokusering (eller hva det heter), da blir det fort en tendens at de fleste motiver blir midtstilt dersom man ikke er bevisst på dette. Med nytt slr er det så mye mer å passe på at man ikke tenker over alt i det bildet tas. Som sagt har jeg vært gjennom den fasen selv :)

 

Håper du blir fornøyd med kameraet og at fotointeressen øker. Gleder meg til å se flere bilder!

Lenke til kommentar

Bilde nr1 var for bredt utsnitt. Så syntes jeg ungen har et litt kjedelig uttykk.

 

Bilde nr2 var et bedre utsnitt, men øynene er ute av fokus. Det viktigste med å ta portretter er ØYNENE (:p), blikk, kroppsspråk.

 

Ellers så står jeg på sthlm sitt svar. Han gav noen bra tips :)

Lenke til kommentar

Takk for fin kritikk.. :love:

 

Skal prøve med et annet utsnitt på bilde nr. 1.

Så nå at fokus gjerne kunne vært forbedret på bilde nr. 2. Er ikke mye som skal til før man bommer.. Bildet er tatt 10-12 meter ifra, så det er vanskelig å treffe, men jeg så det ikke tydelig nok før dere poengterte det. :)

 

Uttrykket på ungen på bilde #1 kan jeg enkelt forklare med at jenten satt litt skjevt og så på katten, mens jeg satt kamera på plass, og fokuserte så godt jeg klarte. Ropte på hun, og hun snudde seg forskrekket, og slik kom uttrykket fram. :) Ser ikke på det som om hun har et kjedelig uttrykk, men det er vel kanskje fordi jeg kjenner hun.. :D

 

Her er et tettere utsnitt..

 

bilde074webv2ak5.th.jpg

Lenke til kommentar

Mente egentlig bilde 2.. at uttykket var kjedelig. hehe :p Sorry, min feil.

Bilde nr 1 så hadde hun et skremt uttrykk ja. Bedre med det utsnittet du har der. men savner fortsatt skarphet. Er jo vanskelig å ta portrett med tele om folk eller dyr beveger seg mye, så skjønner at det er vanskelig med fokus :)

Lenke til kommentar
Mente egentlig bilde 2.. at uttykket var kjedelig. hehe :p Sorry, min feil.

Bilde nr 1 så hadde hun et skremt uttrykk ja. Bedre med det utsnittet du har der. men savner fortsatt skarphet. Er jo vanskelig å ta portrett med tele om folk eller dyr beveger seg mye, så skjønner at det er vanskelig med fokus :)

8391842[/snapback]

Men fokus var bedre på #1 enn #2, vel? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...