nahoy Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Ville Norge vært et rikt land uten oljen? Har en skoleoppgave om dette med samme navn, og jeg lurer på hva slags synspunkter folk har om dette. I dag står olje- og gassproduksjonen for 30% av bnp og 50% av norges eksport. Vi har utvunnet olje i snart 40 år, er vi blitt avhengige av oljen? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Har en skoleoppgave om dette med samme navn, og jeg lurer på hva slags synspunkter folk har om dette. Noen spesiell grunn til at folk ikke bruker skoleforumet for spørsmål til skoleoppgaver? I dag står olje- og gassproduksjonen for 30% av bnp og 50% av norges eksport. Vi har utvunnet olje i snart 40 år, er vi blitt avhengige av oljen? 8389713[/snapback] Ja, så lenge man insisterer på å bruke hauger og lass med penger på dill og dall, så er vi det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Det finnes vel ikke noen entydige svar på slike spørsmål. Mye kunne ha skjedd annerledes underveis. Vi kan vel begynne med begynnelsen. Var ikke Norge egentlig godt på vei oppover på 60-tallet, altså før vi begynte å snakke om olje? Hadde vi ikke en god del industri før den tid? Jeg har ikke noe sikkert svar, men disse tingene dukker opp i hodet mitt når jeg begynner å tenke etter: aluminum, kunstgjødsel, vannkraft og fisk. Når vi så har greid å dannes oss et bilde av de store industriene som Norge hadde før oljetiden, så kan vi spørre oss: Hva om vi hadde brukt like mye ressurser til å utvikle disse industriene, istedetfor å slå over på oljen? Kunne vi greid å lage andre ultra-effektive industrier som kunne gitt masse penger i kassen? Har vi rett og slett hvilt for lenge på oljen istedetfor å satse på helt andre og store områder? Har vi ikke store ressurser som f.eks thorium her i landet? Hva om vi hadde brukt alle olje-utviklingspengene til å utvikle thorium-kraftverk istedet? Det er ikke tvil om at oljefunnene bidro til at Norge fikk en kraftig økonomisk vekst i siste kvartal av 1900-tallet. Før oljetiden var vi kanskje et gjennomsnittlig industriland som så mange andre i Europa, men plutselig fikk vi mye "gratis" som løftet oss et par hakk over standarden i andre land. Kortsiktig sett ble vi veldig rike pga. oljen. Nå må vi bare vite hva vi skal gjøre fremover. Det er ganske opplagt at olje egentlig ikke er fremtiden for verken Norge eller verden. Forurensning og tømming av brønnene sørger for det. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vi hadde hatt en dårligere økonomisk stilling enn Sverige hvertfall. Det sier sitt... Før oljen kom var Norge tilnærmet et u-land. Selv om mye av dette var pga krigen, så var vi ikke så "great". Vi er fortsatt ikke så "great" og i stedet for å investere mye av oljefondet i dag på våpenfabrikker ol, kunne den norske stat brukt pengene på en litt smartere måte. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Vi hadde hatt en dårligere økonomisk stilling enn Sverige hvertfall. Det sier sitt... Før oljen kom var Norge tilnærmet et u-land. 8410739[/snapback] Jeg vet ikke helt hvor den forestillingen der stammer fra, men noe (tilnærmet et) u-land var Norge så visst ikke. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Vi hadde hatt en dårligere økonomisk stilling enn Sverige hvertfall. Det sier sitt... Før oljen kom var Norge tilnærmet et u-land. Selv om mye av dette var pga krigen, så var vi ikke så "great". Vi er fortsatt ikke så "great" og i stedet for å investere mye av oljefondet i dag på våpenfabrikker ol, kunne den norske stat brukt pengene på en litt smartere måte. 8410739[/snapback] Har du noen kilder som underbygger dette? Har du oversikt over hvilke industrier som fantes i Norge på den tiden? Hva denne industrien var verdt?Det kom mye tungindustri til Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Fossekraften vår la grunnlag for mye energikrevende industri, og tyskerne prøvde å utnytte det. Oljen kom ikke skikkelig igang før på slutten av 1960-tallet. Norge var ikke noe tilnærmet u-land rett før det. Jeg har ikke noen sikre kilder på det jeg skriver, men jeg prøver å resonnere så fornuftig som jeg kan. Endret 18. april 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Tror ikke Norge var noe "u-land", så på noen grafer fra ssb, og det viser seg at norge holdt seg ganske gjevnt på 20% under svenskene når det gjelder bnp per innbygger, med unntak av årene rett etter krigen, og fra 1973 av. Etter 1973 går norsk økonomi til himmels i forhold til svenskenes, i 1990 ligger vi likt med dem, og i dag 25-30% over dem. I 1968 ble de første oljefunnene gjort, og i 1970 ble ekofisk funnet, og i 1971 startet utvinningen. Man kan vel regne med at produksjonen tok seg opp først etter ett til to år, og dette stemmer med statistikken. Jeg har også snakket med to venner av meg som begge har samfunnsøkonomi på skolen, og begge mener at Norges økonomi var god rett før oljefunnene. De nevnte ting som allerede er nevnt her, som fisk, aluminium, vannkraft, skogbruk. Men også at Norge har et godt politisk system, som ligner Sveriges på mange måter, og det er også relativt ukorrupt. http://www.ssb.no/magasinet/norge_sverige/...5-05-09-01.html Kan legge ut hele arbeidet mitt her, når jeg blir ferdig. Endret 18. april 2007 av nahoy Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Et kjapt spørsmål: Hvor lenge vil oljen og gassen i Norge vare? Mener å ha lest et sted at det var til rundt 2050, mens et annet sted at det bare var ca 5-10 år til. Hvordan går dette an? Hva skal jeg tro på? Teknologien for å utvinne olje blir jo stadig bedre og kanskje blir det også gjort nye funn. 5-10 år virker i overkant pessimistisk synes nå jeg. Hva tror dere? Har dere noen pålitelige kilder? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvis du har hørt både 40 år og 20 år, går det kanskje an å ta et gjennomsnitt på 30 år. Ihvertfall hvis du spesifiserer dette i oppgaven og gjør det klart at det er vanskelige/umulig å finne sikre tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå