Stubbekropp Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 O'hoi der mine venner. Jeg undrer på noe; Om jeg ikke gidder kjøpe meg bil, hvor mye kan jeg spare på og holde meg til trikk, buss og tog? Sånn i gjennomsnitt? MVH Moi Lenke til kommentar
Sokkhove Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 har lurt litt på dette jeg og.. .er liksom ikke veldig intresert i å ha en bil Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Flyttes fra OT-baren til Økonomi. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Svarer for meg selv som bor på Strømmen, altså Stor-Oslo. Jeg er under 20, og får derfor et månedskort som kan brukes i Akershus og Oslo til 450 kroner. Til sammenligning koster bil som blir middels brukt rundt 400 kroner i uka for bensin? Det kommer jo ann på alt ettersom hvor gjerrig bilen din er på bensin, hvor mye du kommer til å kjøre rundt med den, hvor billig/dyrt det er for deg å kjøre kollektivt osv. Du sparer nok i praksis en del i året på å kjøre kollektivt, men du har da ikke de samme privelegiene som hvis du kjører bil. Du må rette deg etter avgangstider og forsinkelser, og står ikke så fritt til å reise rundt som med en bil. Men dette vet du jo! Lenke til kommentar
Stubbekropp Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Svarer for meg selv som bor på Strømmen, altså Stor-Oslo. Jeg er under 20, og får derfor et månedskort som kan brukes i Akershus og Oslo til 450 kroner. Til sammenligning koster bil som blir middels brukt rundt 400 kroner i uka for bensin? Det kommer jo ann på alt ettersom hvor gjerrig bilen din er på bensin, hvor mye du kommer til å kjøre rundt med den, hvor billig/dyrt det er for deg å kjøre kollektivt osv. Du sparer nok i praksis en del i året på å kjøre kollektivt, men du har da ikke de samme privelegiene som hvis du kjører bil. Du må rette deg etter avgangstider og forsinkelser, og står ikke så fritt til å reise rundt som med en bil. Men dette vet du jo! 8389831[/snapback] Ah, man slipper jo også noe forsikringer og sånt, aye? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Selvsagt! Forsikringer er fryktelig dyrt for folk under 25! Lenke til kommentar
Stubbekropp Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Greie på litt priser på forsikringer og slikt? Parkering slipper man jo også Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Det spors jo ogsaa hvor du bor, paa tilbudet hva angaar kollektivtrafikk, og hvor stort reisebehov du har. Jeg bor i USA, hvor du strengt tatt maa ha bil. Vi har strengt tatt noen busser i byen her, men det er sjeldent noen paa dem, og er det passasjerer paa dem, er de tikke akkurat "borgermesteren"... Men igjen, bil er en utrolig daarlig investering, du taper jo paa det. Det er en ren kostnad, men hvis det gjor at du kan tjene mer penger ved aa komme til jobb tidligere f.eks er det jo det noe som kan regnes inn. Lenke til kommentar
Stubbekropp Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Det spors jo ogsaa hvor du bor, paa tilbudet hva angaar kollektivtrafikk, og hvor stort reisebehov du har. Jeg bor i USA, hvor du strengt tatt maa ha bil. Vi har strengt tatt noen busser i byen her, men det er sjeldent noen paa dem, og er det passasjerer paa dem, er de tikke akkurat "borgermesteren"... Men igjen, bil er en utrolig daarlig investering, du taper jo paa det. Det er en ren kostnad, men hvis det gjor at du kan tjene mer penger ved aa komme til jobb tidligere f.eks er det jo det noe som kan regnes inn. 8392819[/snapback] Men hva om man bor i Oslo? Min plan Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg bil når jeg blir atten senere i år. Det er mange grunner til dette: * Jeg får ungdomspass til 250 kr. Dette kan jeg bruke på tog og buss i hele Stavanger-området. Mao. bruker jeg 250kr i måneden i transport, pluss litt taxipenger, men det er uansett billigere enn privat bil. * Jeg får låne bilene til foreldrene mine når jeg måtte ønske. * Biler er meget dyre i drift. Forsikring, bensin, årsavgift, reparasjoner, dekk etc. og da går lett hele lønnen min til det. Baksiden er jo selvfølgelig at jeg må rette meg etter rutetider, ta høyde for forsinkelser og gjerne gå et stykke for å komme der jeg vil. Endret 16. april 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) I tillegg til utgiftene EvenT ramser opp har man verditap på bilen, omregistreringsavgift når man kjøper den, parkeringsavgifter, bompenger, EU-kontroll, service (ihvertfall olje og div. slitedeler) og sikkert enda flere. Jeg tror et absolutt minimum man må regne med å bruke i året om man skal ha bil i Oslo er 30 000 kr, men sansynligvis mye mer. Går noe litt større i stykker flyr plutselig tusenlappene veldig fort. Endret 17. april 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Mez Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Om man bare skal komme seg rundt i Oslo, så klarer man seg uten bil. Da vil kollektivt/taxi være billigere i de fleste tilfeller (så sant man ikke må kjøre rundt hele tiden da selvsagt). I Oslo går det ofte T-bane, buss, trikk osv, så man slipper å vente så lenge, og ofte går det nesten fortere med kollektivt pga. kø. Dette gjelder forsåvidt også flere andre norske store byer. Men om man plutselig skal mye utenfor byen, kanskje 1 times kjøretur unna bykjernen osv. så tar bussen fort 2 timer, og koster 100 kr for en tur. Dette blir dyrt i lengden, og tar for lang tid. Så kollektivtilbudet utenfor de store byene er for dårlig etter mine erfaringer. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vurderer meg å kjøpe meg moped/ scooter igjen snart for å spare penger. Jeg brukte da ca 60-70 kr uka i bensin, (Maks 300 i måneden) Kjekkere en å tilpasse seg kjøretøy en ikke kjører selv.. Det er litt verre er med engangs utgiften på scooteren men reperasjoner er det nokså lite med.. Ellers forsikringa var latterlig billig i tilleg til gratis bom.. Blir det noe billigere enn det? Lenke til kommentar
Stubbekropp Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Ah, takker for alle svar. Ser ut som om jeg dropper bil med det første og bare tar lappen pga gruppepress+den blir betalt av noen andre Fint og ha Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Det er vel ingen tvil om at å ha bil er et tapsprosjekt, men det handler om frihet. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg bor i Bodø, hvor man er nødt til å eie bil for å ta seg frem. Den koster meg cirka en plass mellom 3 og 5 tusen i måneden. Da har jeg regnet med lånekostnaden på den, som jeg forhåpentligvis betaler ned raskere enn verditapet. Dermed blir det litt høyt. I tillegg har jeg regnet 1000 i bensin og 1000 kroner per måned for reparasjoner, hittil har det vist seg å stemme. Nå skal jeg kanskje flytte til Oslo til høsten, da selger jeg bilen og kjøper månedskort i stedet. Så kan jeg heller ta taxi, leie bil, låne svigers sin. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Bor man sentralt, kan man kjøre ganske mye taxi for 3000-5000kr da i måneden. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Altså, bil er en utgift. Men jeg har det rett å slett for å være mest mulig uavhenig av ting. Bruker fortsatt kollektivt til jobb, men til alt annet bruker jeg bil.. Penger forsvinner i hytt å gevær, men sånn er det bare.. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Bevegelighet er en form for frihet. En annen er å ha en del penger på bok, sånn at hvis man må kjøpe noe, eller noe man har tenkt på å kjøpe en stund kommer på et veldig godt tilbud, kan man slå til uten å måtte leve på krita framover. Den siste gir meg en bedre følelse enn den første, men det varierer selvsagt fra person til person. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 I SIFO sitt standardbudsjett regner man med en måndelig utgift i rene kostnader på bilen på 2020 kr. I tillegg kommer penger til bensin. SIFO tallene er som regel veldig beskrivende for en gjennomsnittelig normann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå