Gå til innhold

Problem med xi1546

Anbefalte innlegg

Jeg mottok en xi1546 fredag 13 april 2007.

Spesifikasjoner: core 2 duo t7200 2.0 ghz 4 mb cache

ati x1800 mobility 256mb ddr3

240 gb harddisk 120x2. raid 1 5400 rpm serial-ata 150

media center edition

2 gb ram

Jeg kjøpte denne pc'en på qxl med 2 års garanti for 9600 kroner.

Den eneste ulempen var at det var en rift i høyre hjørne, men den syntes ikke.

Utrolig bra barbær, men for å øke ytelsen litt mer på dette beistet av en maskin så prøvde jeg å gjøre harddisken om til raid 0. Brukte via raid tool, under omgjøringsprossesen så kom det en feilmelding etter 5 min, et eller annet med stripe array, deretter spurte programmet om jeg ville starte pc'en på nytt. Det gjorde jeg.

Pc'en boota og deretter kom det en melding i ms-dos"operative system not found"

Noen løsninger jeg er desperat, har prøvd å boote med xp cd og en vista cd, men den finner ikke noe harddisk. Jeg har laget oppstartsdiskett, funker heller ikke, flasha biosen med en ekstern floppy drive som jeg har, fullførte, men det skjedde ingenting. Samme problem bare fortsetter. Jeg trykker f6 for at den skal installere sata eller raid drivere. Finner ingen lagringsenhet kommer det.

Jeg har lett overalt etter drivere til hardisken, men ingen av dem er programmert for å funke i ms dos.

Jeg kjørte et program som heter partition recovery og den skanner hardisken og finner alle filene. På bios setup står det at det er 2 hardisker, skjønner ikke noe. :( Litt hjelp takk.

Takk for alle inspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener jeg har vært borti dette problemet før da jeg hadde en Amilo 4438G. Du kan søke i Fujitsu-forumet på Notebookforums, men mener å huske at problemet skyldes at Windows ikke har RAID-drivere og at disse må legges inn. Så om du klarer å lage en boot-cd med RAID-drivere kan det løse problemet for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Heisann

Har i liket med jon_o også hatt problemer med dette på en M4438G.

Via raid driveren ligger verken integrert i windows, eller på den medfølgende recovery cden.

Du har 2 muligheter.

1. Last ned driveren fra Notebookforums legg den inn på en diskett (ekstern diskettstasjon må da brukes) og trykk F6 ved spm om å instalere tredjeparts drivere. Så er det bare å installere driveren her og fortsatte resten av prosessen med windows.

Eventuelt kan du lage en bootable windows cd med driveren.

2. Det jeg gjorde var å ringe til Fujitsu - siemens support for å få tilsendt en ny versjon av recovery cden med den riktige driveren integrert. Cden dukket opp raskt i posten og alt fungerte med den.

Jeg har ikke prøvd din pc, men oppskriften bør være den samme. Søk litt rundt på nettet så finner du sikkert ut mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...