Gå til innhold

Noen spørsmål om OpenOffice 2.2

hagfors

Anbefalte innlegg

Jeg har historisk sett hatt en del trøbbel med opensource office pakker. Sist jeg prøvde en var vel StarOffice i 2000/2001 en gang, og da hadde jeg masse rare feil som skjedde slik som at programmet skiftet font og skriftstørrelse midt i avsnitt på tilfeldige punkter.

Videre var det litt sånn at man meldte seg ut av samfunnet med disse programmene, da de hadde problemer med å lese filer fra Microsoft Office, og enda større problemer med å levere output i formater som noen andre kunne åpne på fornuftig vis. Mesteparten av samfunnet har valgt å bruke doc og xls som formater, og da har jeg valgt å forholde meg til dette.

Så for å pense dette tilbake til emnet, er OpenOffice 2.2 for det første over alle barnesykdommene slike pakker ofte har, sånn at det nå er robust nok til å kunne brukes i alle fall som en enkel privat tekstbehandler og til å føre enkle regneark som regnskap for sameiet osv? Og er det kompatibelt nok med MS Office filformater til å kunne motta, redigere og sende dokumenter videre i disse formatene uten at noen av partene har et voldsomt leven med å få åpnet filene eller at innholdet i dokumentene blir ødelagt eller korrupt underveis?

Er det trygt for meg å kunne anbefale de litt mindre datakyndige medlemmene av familien å legge inn OpenOffice som et alternativ til å bruke 1500kr på MS Office?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har historisk sett hatt en del trøbbel med opensource office pakker. Sist jeg prøvde en var vel StarOffice i 2000/2001 en gang, og da hadde jeg masse rare feil som skjedde slik som at programmet skiftet font og skriftstørrelse midt i avsnitt på tilfeldige punkter.

Pirk:

StarOffice var ikke, og er fortsatt ikke opensource. OpenOffice derimot...

Idag fins disse to side om side, og de er i all hovedsak basert på samme kode, selv om StarOffice inneholder noen ekstra ting. Men StarOffice er altså Sun's kommersielle tilbud primært for firmaer som ønsker en offisiellt støttet versjon med support. Mens OpenOffice har åpen kildekode, er gratis for alle, og er tilgjengelig for flere OS.

Min erfaring med Star- og OpenOffice er at programmene har vært stabile og mer enn gode nok siden første gang jeg benyttet StarOffice på slutten av 90-tallet. En viktig årsak til at jeg valgte denne kontorpakka var at den fantes til flere OS.

Jeg anbefaler å teste ut OO idag, for den har blitt mye bedre siden du testet den. Jeg liker også GUIet mye bedre idag, for tidligere var alle programmene flettet sammen, mens idag har du separat tekstbehandler, regneark osv.

Og nevnte jeg OpenDocument? :whistle:

Lenke til kommentar
Min erfaring med Star- og OpenOffice er at programmene har vært stabile og mer enn gode nok siden første gang jeg benyttet StarOffice på slutten av 90-tallet. En viktig årsak til at jeg valgte denne kontorpakka var at den fantes til flere OS.

Jeg anbefaler å teste ut OO idag, for den har blitt mye bedre siden du testet den. Jeg liker også GUIet mye bedre idag, for tidligere var alle programmene flettet sammen, mens idag har du separat tekstbehandler, regneark osv.

Og nevnte jeg OpenDocument?  :whistle:

8390054[/snapback]

Jeg ser at du nevner OpenDocument formatet, noe som sikker er vel og bra, men hvordan er denne pakken i forhold til MS Office formater? Når folk sender meg referat fra møter, utkast til brev som jeg skal se på osv. så er dette i all hovedsak i word format, så jeg er veldig avhengig av en pakke som takler både lesing og skriving av slike formater. De få word og excel filene jeg hadde liggende så ved første øyekast ut til å funke, er dette noe jeg kan stole på som en generell regel eller var jeg bare heldig?

Hele format saken er litt sånn "Du kan ikke få fjellet til å komme til deg, det er du som må dra til fjellet" aktig. For mange så er tekstdokumenter synonymt med word dokumenter, og da blir selv enkle og standardiserte ting som pdf for vanskelig. :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er snakk om enkle dokumenter og ikke 100 % nøyaktig formatering og utseende er påkrevet er det helt uproblematisk i forhold til Word. Det samme gjelder forsåvidt også i forhold til Excel men der er det flere fallgruber med tanke på blant annet diagrammer, datobehandling og programmering. Hvis dette ikke er noe problem er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et ekstra sprørsmål:

Kapittelnummereingen starter på nytt hele tiden. Virker helt tilfeldig. Har ikke brukt start nummerering på nytt funksjonen

Har funnet ut at det nå er 3 stk serier med nummerering i dokumentet mitt.

Har er er et screenshot av dokumentstruktur med feilene. Har satt innledet hovedserie- overskriftene med A.

Er litt krise dette nå...

post-14885-1176702541_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for rask respons! Fant ut nå etter rå ha rotet hele helgen. :w00t:

Kortversjonen:

Hvordan man ikke gjør det

Det er ett eller annet jeg har rotet med i starten.

-Laget overskrifter med overskrift 1-2-3.

-Og så slo jeg på nummervisningen med nummerknappen for punkter. Ikke gjør dette

Hva gjør man dersom man har gjort det man ikke skal gjøre:

Fant ut at jeg kunne sette overskriften som brødtekst, h klikk og velge forsette på tidligere nummereing og så velge overskrift 1-2-3 igjen osv.

Hvordan man gjør det riktig fra starten

Har funnet ut at det er veldig viktig å slå på nummereringen med å h klikke på en av overskriftene og velge punkter-mummerering der. Da ordner alt seg av seg selv på alle overskriftene. Kommer til samme meny ved å velge [Format]-[Punkter og nummerering]

Lenke til kommentar
OT: hva slags oppgave er det du jobber med og i hvilket fag?

8397213[/snapback]

Svar (Offtopic.):

Skriver en oppgave som heter: Søppel på avveier. (Er så mye søppel som flyer på skolen, HiB, avdeling for ingeniørutdanning).

Fag: logistikk og innkjøp. Skriver om grønn logistikk.

Er ganske valgfritt hva vi skriver om. Hensikten er å få litt rapportskrivetrening. Siste krampetrekning før jeg har bachelorgraden i hende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...