Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp søkes til en svært vrang PC

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lagde denne tråden ang en svært usamarbeidsvillig laptop jeg har ved min venstre side.

Problemet er rett og slett at WindowsXP (så vidt jeg kan forstå) ikke starter opp. Til å starte med kom PCen seg aldri til lenger enn den første diagnostics screenen før jeg executa chkdsk eller noe i den duren i DOS da den klarte å strekke seg helt til Windows loading screenen ;o Da jeg startet windows i sikkerhetsmodus før chkdsk kom forresten den klisjéfylte beskjeden om at en eller annen systemfil (husker ikke hvilken) manglet eller var skadet, men ETTER chkdsk kom den enda mer klisjefylté bluescreen møkka der dumping av fysisk minne selvfølgelig ble presentert. Hadde det vært en stasjonær PC det var snakk om hadde jeg prøvd å flashe BIOS, men siden det er en laptop jeg driver med er det noe problematisk...

Så da har jeg kommet til en konklusjon av at FIXBOOT eller FIXMBR kan være eventuelle løsninger, men jeg har vokst skeptisk til dette etter å ha lest om mange som har mistet omtrent all data og har måttet kjøre allslags data recovery programmer som kanskje kunne gjenopprette det tapte. Jeg er ikke veldig keen på å ta den sjansen, og er også litt skeptisk til gjenopprettings CD-en da det står på dets cover: "Etter installasjonen må alle øvrige drivere og programmer installeres på nytt" Ang dette sitatet har jeg et spørsmål: Vil det si at ALL data forsvinner, eller skal det tolkes som det står at kun det som defineres som programmer og drivere forsvinner, og all annen verdifull data som dokumenter, videofiler etc består?

Til slutt: Jeg er så heldig av å ha en ekstern harddisk for hånd. Er det en mulighet for å sikkerhetskopiere filer (dokumenter, video o.l) fra laptopen over til den eksterne harddisken via feks DOS, siden jeg har det stygge problemet av ikke å kunne finne min vei inn til selve WindowsXP.

Laptopen det er snakk om er forresten en bitteliten Fujitsu Siemens Lifebook som kjører på WindowsXP Professional.

Jeg håper jeg uttrykte meg klart og forståelig, og hadde satt stor pris på om dere kunne hjelpe meg å avkrefte/ bekrefte mine bekymringer og eventuelt komme med noen løsninger på dette aller høyst kinkige problemet. På forhånd takk ;>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...