Gå til innhold

Bigbang og mennesket oppstandelse. Funnet løsning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Njei man vil vel aldri kunne hevde noe slikt 100% sikkert, på samme måte som man ikke kan hevde at noe er 100% sikkert - men man kan til gjengjeld stryke alle andre variabler slik at man står igjen med noe som er meget sansynlig (altså tilnærmet 100% sikkert).

edit: leif

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Njei man vil vel aldri kunne hevde noe slikt 100% sikkert, på samme måte som man ikke kan hevde at noe er 100% sikkert - men man kan til gjengjeld stryke alle andre variabler slik at man står igjen med noe som er meget sansynelig (altså tilnærmet 100% sikkert).

8388953[/snapback]

Ja, for har en overtroisk vennine som tror seriøst på gud og at han skapte verden på 7 dager og det med Eva og Adam.. Lo godt når hun fortalte det. Forklarte hva jeg mente. At jeg tror verden ble skapt slik vitenskapsmenn og damer hevder.. Men ble usikker..

Lenke til kommentar
Dårlig tittel.. i know!

Men anyways.. Har vitenskapsmenn funnet ut og står 100 prosent for at tid og rom ble skapt pga The Big Bang og mennesket kom fra apene?

8388944[/snapback]

Om tid og rom ble skapt i Big Bang tror jeg ikke vi kan si. De fysiske lovene bryter sammen på det punktet. Big Bang er punktet i tiden da universet i den tilstand vi kjenner det oppsto. Hva som var før vet jeg ikke, og det vet ingen andre heller.

At menneskene utviklet seg fra apene blir litt misvisende å si. Menneskene har ikke utviklet seg fra aper slik vi kjenner dem idag. I stedet har vi en felles stamfar. Sjimpanser er menneskenes nærmeste nålevende "søsken" i familietreet over liv.

Dette er noe vi kan si med stor grad av sikkerhet, men vi kan aldri si noe helt hundre prosent sikkert. Vi kan ikke si at jorda er rund eller går rundt sola sikkert heller, så jeg ville ikke tatt det så tungt.

Lenke til kommentar

Kjøp deg boken "En kort historie om nesten alt". Koster ca. 150 kr på bokhandelen, eller over internett. Der står det litt kort om nesten alt, og besvarer spørsmålene dine samtidig som den er underholdende. Hvis venninnen du omtaler er en god venninne, så kan du spandere et eksemplar på henne óg; kanskje som en bursdagspresang eller lignende.

Endret av andir
Lenke til kommentar
Støttes! "A Short History of Nearly Everything" er en av de mer fengslende bøkene jeg har lest. Vet ikke hvordan den norske oversettelsen er, men på engelsk er den morsom, lettlest (dersom man har litt erfaring med fremmedord) og ekstremt informativ.

8389026[/snapback]

Støtter den jeg også, snart ferdig med å lese den nå, og var ustyrelig morsom til tider!

Lenke til kommentar
- Norsk versjon

- Engelsk versjon

Jeg har begge versjonene, og synes den norske oversettelsen er god. Er du god i engelsk så anbefales selvsagt den engelske versjonen, men du taper ingenting på å kjøpe den norske.

8390634[/snapback]

Da var boka bestillt, valgte engelsk da det blir mest naturlig å lese en bok akuratt slik forfatteren skrev den - dessuten er engelsk artigere å lese enn norsk :thumbup:

Lenke til kommentar
Big Bang teorien er da ikke like annerkjent for å være fakta, slik som evolusjon er? Trodde hvertfall ikke den var det, fordi evolusjon er omtrent like akseptert som 'at jorden er rund'. Men trodde Big Bang var mye mer usikkert.

8390700[/snapback]

At universet utvider seg ble observert av Edwin Hubble allerede i 1929, og kosmisk bakgrunnsstøy ble funnet på 60-tallet. Begge er kraftige indikasjoner på at universet begynte med en stor eksplosjon. Big bang-teorien nok omtrent like anerkjent blant forskere innen kosmologi som det er evolusjon er blant biologene.

Les for øvrig http://www.vitnytt.no/index.php?id=255559

Lenke til kommentar

Trivia: navnet "Big Bang" ble funnet gitt til teorien av en av dens motstandere. Det har altså sin opprinnelse i sarkasme. Big Bang var aldri en eksplosjon i det hele tatt.

Og nei, BB er ikke spesielt usikkert (med mindre du er kreasjonist).

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Big Bang teorien er da ikke like annerkjent for å være fakta, slik som evolusjon er?

Faktisk, så:

"evolution is a property of life. It is not up for debate, it's a property of life, like nuclei are a property of atoms, mass is a property of matter, charge is a property of electrons, three sides is a property of triangles etc."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trivia: navnet "Big Bang" ble funnet gitt til teorien av en av dens motstandere. Det har altså sin opprinnelse i sarkasme. Big Bang var aldri en eksplosjon i det hele tatt.

Og nei, BB er ikke spesielt usikkert (med mindre du er kreasjonist..).

8391835[/snapback]

(eller agnostikker)

Jeg ser på alle teorier som like sanne, så lenge jeg ser at det faktisk kan være slik.

F.eks er det vel ikke helt utenkelig at om den kristne guden er den sanne skaperen, kunne ikke han da ha skapt big bang og evolusjon?

Lenke til kommentar

Og nei, BB er ikke spesielt usikkert (med mindre du er kreasjonist..).

8391835[/snapback]

(eller agnostikker)

Jeg ser på alle teorier som like sanne, så lenge jeg ser at det faktisk kan være slik.

F.eks er det vel ikke helt utenkelig at om den kristne guden er den sanne skaperen, kunne ikke han da ha skapt big bang og evolusjon?

8466864[/snapback]

Det har aldri vært 'helt utenkelig', saken er den at det er høyst usannsynlig og høyst unødvendig å legge til en gud i likningen. Det kompliserer det hele og gjør det mindre logisk enn å annta skapelsen uten en gud.

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

8466864[/snapback]

Da kan du jo i samme slengen legge til at Yme skapte Shiva, som skapte Jahve, som skapte universet...

8467131[/snapback]

Ja, hvorfor ikke? Hvis det virker sannsynlig så kan det da være slik :)
Det har aldri vært 'helt utenkelig', saken er den at det er høyst usannsynlig og høyst unødvendig å legge til en gud i likningen. Det kompliserer det hele og gjør det mindre logisk enn å annta skapelsen uten en gud.

8466981[/snapback]

Hvorfor blir det mindre logisk å anta at noen kan ha satt igang det? Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar

8466864

[/snapback]

Da kan du jo i samme slengen legge til at Yme skapte Shiva, som skapte Jahve, som skapte universet...

8467131[/snapback]

Ja, hvorfor ikke? Hvis det virker sannsynlig så kan det da være slik :)

Da skal du få forklare hvorfor det virker sannsynlig at det skal være slik.

Endret av Graut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...