Tannpirkeren Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 19:33, skrev !Alex!:er litt borte i dag, tenker ikke før jeg skriver noe. Skål Sveinl. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 19:22, skrev !Alex!:laseren vil sikkert ikke kunne lese så fort. tenkte meg ikke helt om der. En HD har jo selfølgelig ingen laser heller da. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 19:23, skrev Sveinl:Er helt enig med deg. Dersom HDD ikke utvikler varme i kritisk grad og ikke trenger kjøling, så er det bare tull. Vannkjøler du disken så får du kanskje en disktemperatur på <30 grader I motsettning til kanskje 40-45 før (ikke uvanelig). Fordelene med dette er redusert sjanse for feil på disken og ikke minst du kan støydempe den skikkelig. Quote: men praktisk er det uansett ikke da temperatur i kassa vil øke uansett med vannkjøling eller uten. Om du vannkjøler disken vil endel av varmen bli frakta med vannet til radiatoren og dermed forsvinne ut av kassa. Dermed ser vi at vannkjøling av harddisker kan senke temperaturen, selv om dette kun vil bli merkbart når harddiskene produserer mye varme. Quote: Man bør heller bruke vannkjøling på de komponentene som virkelig utvikler varme. Det er jo ikke snakk om å fjerne kjølinga på de andre komponentene. Det er snakk om å kjøle HDen i tillegg :smile: Det vet du selvsagt, men må poengetere det. Vanntemperaturen vil ikke stige vesentlig dersom disken ikke utvikler mye varme og utvikler den mye varme så er det enda større poeng i kjøling :smile: Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 19:47, skrev Anders Leipsland: Quote: Den 2002-12-20 19:23, skrev Sveinl: Er helt enig med deg. Dersom HDD ikke utvikler varme i kritisk grad og ikke trenger kjøling, så er det bare tull. Vannkjøler du disken så får du kanskje en disktemperatur på <30 grader I motsettning til kanskje 40-45 før (ikke uvanelig). Fordelene med dette er redusert sjanse for feil på disken og ikke minst du kan støydempe den skikkelig. Quote: men praktisk er det uansett ikke da temperatur i kassa vil øke uansett med vannkjøling eller uten. Om du vannkjøler disken vil endel av varmen bli frakta med vannet til radiatoren og dermed forsvinne ut av kassa. Dermed ser vi at vannkjøling av harddisker kan senke temperaturen, selv om dette kun vil bli merkbart når harddiskene produserer mye varme. Quote: Man bør heller bruke vannkjøling på de komponentene som virkelig utvikler varme. Det er jo ikke snakk om å fjerne kjølinga på de andre komponentene. Det er snakk om å kjøle HDen i tillegg :smile: Det vet du selvsagt, men må poengetere det. Vanntemperaturen vil ikke stige vesentlig dersom disken ikke utvikler mye varme og utvikler den mye varme så er det enda større poeng i kjøling :smile: Pirk pirk.... Er enig med deg i det meste av det du skriver men har du en disk som holder omtrent et par grader over kassetemperatur på 27 grader som jeg har, hvorfor skal du på død og liv kjøle den? (har romtemp. på 19 grader). Er ikke alle som er i min situasjon men siden du pirker på hva jeg skrev så går jeg ut fra at mitt eksempel også gjelder dine forklaringer, som... jeg ikke synes er riktige. En HDD skal utmerket tåle under 40 grader. Sveinl. _________________ Mine hardwarespesifikasjoner [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-12-20 19:54 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 19:52, skrev Sveinl:Pirk pirk.... Vil nå på ingen måte kalle det pirking men Quote: men har du en disk som holder omtrent et par grader over kassetemperatur på 27 grader som jeg har, hvorfor skal du på død og liv kjøle den? (har romtemp. på 19 grader). 27 grader er jo veldig bra, så eneste argument jeg har for å vannkjøle den er støydempinga. Pakker du den disken inn i blygummi så vil den bli veldig stille, men den vil bli for varm. Vannkjøler du den og så pakker den inn, vil den bli både stille og ikke for varm :smile: Quote: En HDD skal utmerket tåle under 40 grader. Selvsagt skal en HDD tåle under 40 grader. Produsentene sier jo som regel 5-55 grader, men det er jo ikke noe iveien for å gi disken en enda mer optimal arbeidstemperatur hvis du ikke allerede har det. Spørsmålet i denne tråden var "Hva er poenget med å ha kjøleblokk på HD?". Ikke alle argumentene vil gjelde i alle tilfeller og ikke alle vil føle at de har behov for kjøling i det hele tatt, men for endel personer vil det være gunstig å kjøle harddisken pga de fordelene dette gir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå