Gå til innhold

Hva er poenget


Lemonbarley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har oxo sakt at "hardiskene blir vel aldri varme?"

 

svar:

 

Jo det blir de absolutt!!

 

 

Var på LAN for en tid tilbake, da ble harddisken til en kompis a mg så varm at man ikke kunne ta på den uten å svi fingrene :smile: (han hadde riktignok to hd montert over hverandre)

 

 

Så konklusjonen må være at hd kjøling kan absolutt være nødvendig!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 14:07, skrev Lemonbarley:

med å ha kjøleblokk på HD?


Forstår jo at det er for å kjøle HD`en, men den blir da aldri så varm at den trenger vannkjøling, eller?.


Vil jo heller tro at den er med på at kjølevannet blir litt varmere, hvis en ikke har en bilradiator hengende på utsiden av huset da.



 

Ser du den lille selvmotsigelsen din her?

 

Først sier du at den ikke blir varm, men alikevel varmer den opp vannet. Hvis den ikke blir spesielt varm kan den vel heller ikke varme opp vannet i vesentlig grad? :wink:

 

I de fleste tilfeller vil ikke IDE harddisker trenger spesiell kjøling, men det koster ikke mye arbeid å slenge på en blokk når du først har vannkjøling. Vannblokka vil sørge for en mer optimal arbeidstemperatur (= mindre sansynlighet for at disken tar kvelden) og ikke minst det gir deg mulighet til å støydempe disken ved f.eks å pakke den inn i blygummi.

Lenke til kommentar

Quote:



Ser du den lille selvmotsigelsen din her?


Først sier du at den ikke blir varm, men alikevel varmer den opp vannet. Hvis den ikke blir spesielt varm kan den vel heller ikke varme opp vannet i vesentlig grad? :wink:


 

Okey jeg bare må:

 

Du leste litt varmere, den blir jo litt varmere enn romtemperatur self, og den varmen vil jo da gå over i vannet.

 

Med et rimelig tett kabinett og med flere HD over hverandre kan de nok bli meget varme, da er det vel på sin plass, men ellers tror jeg levetiden blir nokså lik vil jeg tro...

Nok om det har fått de svar jeg "trenger" !

Lenke til kommentar

Kjøling på harddisken er absolutt og anbefale, iaffal hvis den er av nyere modell. Jeg har min gamle IBM 75GXP 45GB fortsatt og den virker glimrende, det sannsynligvis kun pga. jeg alltid har hadd kjøling på den. (Ser dere på Storagereview's Drive reliability database så ser dere 75GXP 45GB disken finnes kune et fåtall fortsatt i "live"... så ja, for all del, kjøl ned disken din!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet jeg... Eller jo på en måte.

Jeg kan anbefale en opprydding inne i kabinettet, for å få bedre luft sirkulasjon. Jeg har to hardisker stående i maskinen. En IBM og en Quantum henholdsvis på 5400 og 7200, Tempen på diskene bli aldri høyere en 35 grader. Har ingen ekstravifter i maskinen. Som regel ligger tempen inne i maskinen på 20-25 grader (Vcool). IBM disken blir over Jul ca 2 år. Folk har det generelt for varmt inne i kassen etter min meining.

Lenke til kommentar

jeg RMA'er den ene av mine 2 75GXP 45GB disker

for andre gang i løpet av ett halvt år jeg nå!

Komm ikke å si att de er stabile disker!

forige gang så varte den ene ett år og den andre

ett år og 3 måneder før den avgikk med døden,

men raske og varme det er de, og derfor er de

plassert midt forran en vifte som kjøler dem,

disse diskene blir stygg vame dem...

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-12-20 19:12, skrev !Alex!:

går det ann å øke volten til hd'en slik at den vil gå fortere. f.eks. 7200rpm @ 8000rpm.


Nei, desverre. Hastigheten på diskmotoren styres av frekvensen den får. Denne frekvensen fåes fra en frekvensgenerator på elektronikk-kortet på HD'en. Så hvis du klarer å endre frekvensen så får du sikkert disken til å spinne raskere. Sansynligvis er det andre hindringer som gjør at disken vil lese feil eller kræsjer hvis du "overklokker" den noe særlig.
Lenke til kommentar

Quote:


Okey jeg bare må:


Du leste
litt
varmere, den blir jo litt varmere enn romtemperatur self, og den varmen vil jo da gå over i vannet.


Med et rimelig tett kabinett og med flere HD over hverandre kan de nok bli meget varme, da er det vel på sin plass, men ellers tror jeg levetiden blir nokså lik vil jeg tro...

Nok om det har fått de svar jeg "trenger" !




 

Er helt enig med deg. Dersom HDD ikke utvikler varme i kritisk grad og ikke trenger kjøling, så er det bare tull.

 

Har en WD 120GB 8MB Special edition selv og denne blir aldri varm, så hvorfor skal jeg kjøle den?

 

Uansett, til de som har vannkjøling som hobby og tidsfordriv så forstår jeg hvorfor... men praktisk er det uansett ikke da temperatur i kassa vil øke uansett med vannkjøling eller uten.

 

Man bør heller bruke vannkjøling på de komponentene som virkelig utvikler varme. Men selvsagt... har du IBM HDD så bør man vel vannkjøle den :???: så den ikke ryker rett etter installasjon slik min gjorde.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...