Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med installasjon av XP MCE..

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et veldig veldig stygt problem med en pc jeg har tenkt å bruke som media center pc.

Den har nå XP home installert, og fungerer greit.

Jeg har hatt problemer med dette før, når jeg skulle få inn XP på den. Det endte til slutt med at jeg måtte lure inn et image med ghost - Da funket det.

Problemet er, at når jeg skal installere XP fra bootcd, finner den ikke harddisken min. Hvorfor dette? Jo, det har seg da slik at jeg veit ikke, men tror det er noe med hovedkortet som er veldig tungvint. (Specs til pcn lenger ned)

Jeg får ikke satt til å boote fra den disken jeg har nå i BIOS heller. Der får jeg bare valgt IDE disker. Men disken jeg har, er jo SATA. :no:

Har prøvd å starte installasjonen i windows, men når den restarter seg, og skal installere kommer det bare en blåskjerm. Det står ikke oppgitt noe spesiell informasjon i blåskjermen. Men nok til at jeg skjønner det handler om harddisken.

Så, jeg sitter da her, ved å prøvd ut alle måter jeg kan. Men får det svarte meg ikke til...

Specs til pcn:

Hovedkort: ASUS A7V600 (Socket A) [Link]

CPU: Athlon Xp 1400+ (Socket A)

Skjermkort: GeForce 6800GS (AGP versjon)

Ram: 256MB

Harddisk: Western Digital 250G SATA2 (Har jumpet den, slik at den funker som SATA1 disk)

PSU: 250W Gammal drit

PS: Hvis det mangler noe informasjon, så bare spør! :)

Vær så snill, kan dere hjelpe meg med å få installert XP Media Center!? :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kople til en diskett stasjon med VIA drivere for HD kontrolleren (VT8237) .

Disse laster du ned fra hovedkort produsentens driver side .

Deretter trykker du F6 under XP installasjonen og laster inn driverene.

Alternativt (hvis HK's bios har featuren) sette via sataportene til IDE emulated , legacy mode , eller noe i den dur ..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar! :D

Hadde en diskett med noen drivere til dette og kjørte på...

Etterhvert kommer det en beskjed om at viaraid.sys ikke kan kopieres, og man kan velge mellom å prøve på nytt, hoppe over filen, eller å avslutte installasjonen.

Jeg hoppet over filen, og fikk samme blåskjerm etterhvert...

Hvorfor ville den ikke installere denne filen??

Driver å laster ned de nyeste driverene nå...

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk samme error med nyeste drivere...

Det er viaraid.sys, viaraid.inf og en viaraid til som ikke vil installeres. Dette er nok helt sikkert driverene som skal installeres fra disketten, som den ikke får med seg helt...

Hva kan være galt?

Setter veldig stor pris på svar! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Enter raid biosen og lag ett JBOD (span) array med en sata 150 mode disk .

Dette da kortet ditt har VT8237R kontroller ( R for raid) .

Edit:

Du har også denne :

[ONBOARD ATA ROM] under "I/O Device Configuration".

This field allow you to enable or disable the onboard Serial ATA boot ROM.

Skal være [Enabled]

post-35394-1176661460_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ny bump på gang...

Gjentar spørsmålet mitt her:

--

Tabbet meg inn i raid biosen, men der får jeg ikke valgt eller gjort noe som helst... Går bare ann å "esc"e seg ut igjen...

Hvorfor er det slik?

Har forresten [ONBOARD ATA ROM] på enabled..

Takk for svar!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Jeg fikk faktisk samme error med nyeste drivere...

Det er viaraid.sys, viaraid.inf og en viaraid til som ikke vil installeres. Dette er nok helt sikkert driverene som skal installeres fra disketten, som den ikke får med seg helt...

Setter veldig stor pris på svar! :)

8390652[/snapback]

Virker det som om det blir lest noe fra disketten?

Dvs., hører du noen typisk "diskett-lyd"?

Jeg kjenner ikke spesifikt til det hovedkortet du har, men jeg har slitt med å installere XP Pro på et SATA RAID array en gang. Det endte med at jeg istedet brukte en gammel IDE disk, der jeg så installerte XP-drivere for SATA kontrolleren, og til sist laget jeg et Ghost-image på DVD. Etter å ha tatt ut IDE-disken og sattt inn igjen SATA-diskene, opprettet jeg RAID-arrayet og kopierte Ghost-imaget inn på det, rebootet og kjørte lykkelig videre.

Det er en omvei jeg håper du slipper, men det kan jo være greit å vite at lyset i enden av tunnelen ikke alltid er et møtende tog.

Lenke til kommentar

Kan det være så banalt som at diskettstasjonen ikke klarer å lese diskettene feilfritt?

Det du skriver om "prøve på nytt, hoppe over filen, eller å avslutte installasjonen" minner stygt om noe jeg så på en DOS-skjerm for mange år siden.

Jeg antar at du lager diskettene på én maskin og forsøker å lese dem på en annen maskin? (Der du ønsker å installere MCE).

Det kan godt hende at de to diskettstasjonene ikke er "sentrert" helt likt, og at det er derfor du får leseproblemer.

Det beste er om du kan formattere, skrive og lese fra samme diskettstasjon, men det blir jo litt mye styr, da. Jeg har i hvert fall opplevd høyest suksessfaktor hvis diskettene er formattert på den stasjonen som etter hvert skal lese filene.

(Vista kan i det minste lese driver-filer fra USB Flash drives ...)

Kanskje det finnes adaptere som gjør at man kan koble en sånn USB drive til diskett-porten? Det hadde vært noe ...

Lenke til kommentar

Uff og UFF!!

Prøvde å installere på en IDE harddisk først. Ja dette gikk bra! :)

Tok et Ghost image, og installerte dette imaget på SATA disken min.

Men hey! Når jeg skal boote fra SATA'en nå, så kommer det en kjapp flash av en blåskjerm, også restarter den seg..

Vel, hva skjer? Hva har jeg gjort galt?

Lenke til kommentar
Uff og UFF!!

Prøvde å installere på en IDE harddisk først. Ja dette gikk bra! :)

Tok et Ghost image, og installerte dette imaget på SATA disken min.

Men hey! Når jeg skal boote fra SATA'en nå, så kommer det en kjapp flash av en blåskjerm, også restarter den seg..

Vel, hva skjer? Hva har jeg gjort galt?

8415038[/snapback]

Installerte du driver(e) for SATA-kontrolleren mens du fortsatt hadde IDE-disken i maskinen? Dvs. før du laget Ghost-imaget?

Lenke til kommentar

Det er jeg søren meg ikke sikker på..

Mener å huske at den prøvde det av seg selv, da disketten stod i. Men da kom det samme error som alltid, og ja, dette var med IDE disken. Men gikk heldigvis å skippe filene utenat det skjedde noe. (Nevner det igjen, dette var på IDE disken, slik at det ikke blir forvirring)

Er det mulig å installere disse driverne på en annen måte, da det ikke ser ut til at de vil la seg installere på den måten?

Lenke til kommentar
Det er jeg søren meg ikke sikker på..

Mener å huske at den prøvde det av seg selv, da disketten stod i. Men da kom det samme error som alltid, og ja, dette var med IDE disken. Men gikk heldigvis å skippe filene utenat det skjedde noe. (Nevner det igjen, dette var på IDE disken, slik at det ikke blir forvirring)

Er det mulig å installere disse driverne på en annen måte, da det ikke ser ut til at de vil la seg installere på den måten?

8423132[/snapback]

Ja, jeg tenkte på installering av driverne etter at WinXP var oppe og gikk på IDE-disken.

Enten ved å kjøre et setup-program (exe e.l.), eller ved å høytreklikke på en *.inf-fil og velge Install.

Det er mulig du kan bruke de samme filene som på disketten.

Uansett, du burde kunne finne spor av driverne i Device Manager etterpå, men du må kanskje velge "Show hidden devices" e.n.s. Eller? SATA-kontrolleren er jo alltid tilstede, selv om du ikke har noen SATA-disker tilkoblet.

Har du forresten (inntil nå) sett noe gule spørsmålstegn i Device Manager som kanskje kan assosieres med en driver-løs SATA-kontroller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...