Dotten Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/14/497757.html - Vi kan ikke bare kreve at det er samfunnet som må forandre seg etter oss. Enkelte ting ønsker man heller ikke å gjøre kompromiss på – som for eksempel ytringsfriheten. Det er absolutte verdier i vårt samfunn - hvis man ikke er enig i de kan man jo flyttet til et annet sted Dette høres jo veldig fint ut. Men vent, er ikke dette den samme mannen som er forkjemper for blant annet blasfemiparagrafen? Vil styrke blasfemiparagrafen Ikke gjøre kompromiss på ytringsfrihet? Jammen sa jeg smør. - Man kan vedta en helt ny paragraf hvor det gis klart uttrykk for at samfunnet ikke godtar en blasfemisk ytring som ikke har noe annet formål enn å krenke og å opphisse til hat. En symbolsk straff, ikke i form av fengsel, ville vist at brudd på bestemmelsen var befestet med noe negativt Han skal representere Venstre, et av de i mine øyne mer oppadgående partiene. Men jeg kan ikke akkurat si at det frister med en mann som gikk ut slik han gjorde i saken rundt karikaturtegningene. Raja var også mannen som krevde at Stenstrøm ble fjernet fra tv-skjermen. Argumentet om at man "bare kan flytte om man er uenig" er jo også toppen av barnslighet i en saklig debatt. Er han virkelig en varm taler for ytringsfrihet? Eller er det et populistisk utspill? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hvorfor må det være en egen paragraf som omhandler trossyn? Hvorfor må det område ha spesialbehandling? Dette er feil mener jeg. Krenkende og hetsende utsagn blir frabedt uansett - hvorfor ha en paragraf som spesiellt dekker trossyn? Jeg synes ikke det burde krediteres mer respekt for irrasjonell tankegang mht. religiøse yttringer, jeg ønsker ikke at irrasjonal oppførsel og dogmatiske trossyn skal skjermes noe mer en de allerede er skjermet for kritikk i dag. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Håper virkelig denne mannen ikke kommer på stortinget, og iallefall ikke for å representere Venstre. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Venstre er vel motstander av blasfemiparagrafen? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Venstre er vel motstander av blasfemiparagrafen? 8389033[/snapback] Det stemmer. Venstre ønsker å avskaffe blasfemiparagrafen, og endre Grunnloven slik at frimodige ytringer blir tillatt også når de omhandler religion. Ytringsfrihet er en grunnleggende menneskerett. Det er også fri religionsutøvelse. Venstre vil derfor samtidig håndheve lovvernet om stedene for trosutøvelse som kirker, moskeer, synagoger og templer for å hindre hærverk og ordensforstyrrelse på slike steder. http://www.venstre.no/files/organisasjon/o...program2005.pdf Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hr. Raja drommer om saa meget han. Lenke til kommentar
Zakhaeus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Raja er litt skummel. Han skrev en kronikk i Tidens Tegn hvor blant annet følgende står: "Samfunnet må vel diskutere hvorvidt vi ønsker fri fremsettelse av hatefulle ytringer mot hverandres religioner, eller om noen grenser skal settes? Jeg mener vi skal ha videst mulig ytringsfrihet, vel å merke ikke full. Det er i tråd med menneskerettighetskonvensjonen (EMK) som avveies mot rasediskrimineringskonvensjonen (CEDR)." Med andre ord en sammensausing av religionskritikk og rasisme. Dette lukter ikke helt godt, synes jeg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Raja viser med sine uttalelser at han ønsker mindre ytringsfrihet enn hva jeg anser folk flest er for. Jeg liker ikke slike forslag han kommer med her. Er nok med KRF politikere om ikke også Venstre skulle fått inn en som er for å begrense ytringsfriheten slik. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Skremmende dobbeltmoral, håper han holder seg utenfor politikken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå