Gå til innhold

Svarte flekker på bilder - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Vi var på fest i går og tok en del bilder.

Men på mange så er det store svarte felter.

Det var ganske dunkel belysning, og jeg hadde det på auto (Canon eos 400D)

Jeg har kun brukt den innebygde blitzen - er det derfor?

For det var jo skikkelig ødeleggende.

Legger med to eksempler.

post-117849-1176634031_thumb.jpg

post-117849-1176634044_thumb.jpg

post-117849-1176648940_thumb.jpg

post-117849-1176648947_thumb.jpg

Endret av MissTee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du hadde på et middels stort vidvinkelobjektiv er det nok dette som er grunnen. Den innebygde blitsen er ikke høyt nok over slik at objektivet kaster skygge som fanges opp i vidvinkelutsnitt. Ser ut som det er en slik skygge her siden skyggen brer seg rundt bord o.l. som en vanlig skygge. Altså ser det ikke ut som det er en svart flekk som kameraet legger til.

Lenke til kommentar
Dersom du hadde på et middels stort vidvinkelobjektiv er det nok dette som er grunnen. Den innebygde blitsen er ikke høyt nok over slik at objektivet kaster skygge som fanges opp i vidvinkelutsnitt. Ser ut som det er en slik skygge her siden skyggen brer seg rundt bord o.l. som en vanlig skygge. Altså ser det ikke ut som det er en svart flekk som kameraet legger til.

8388342[/snapback]

Jeg har kitobjektivet på, 18-55

Så jeg bør rett og slett gå til anskaffelse av en ekstern blitz jeg da som rekker over objektivet.

Og dette er jo et lite objektiv også.

Lenke til kommentar

Jeg har kitobjektivet på, 18-55

Så jeg bør rett og slett gå til anskaffelse av en ekstern blitz jeg da som rekker over objektivet.

Og dette er jo et lite objektiv også.

8388885[/snapback]

Om det blir slik med kun kit-zoomen (og at du ikke har blokkert for blitslyset på noen som helst måte) er det noe som er galt. Da bør du få det sjekka.

I full auto er det heller ikke noe du kan ha gjort av innstillinger som forårsaker dette.

Lenke til kommentar
Synes skyggene ser litt merkelig ut til å være skyggen fra objektivet, men det kan være at bildene er beskåret litt. Sjekk litt hjemme under kontrollerte forhold om du får samme "effekt". :)

8388960[/snapback]

Nei, jeg har ikke fått sånn før på bldene, var derfor jeg lurte.

Har mye tro på at det er fordi det er så mørkt og vi hadde bare kameraet på auto.

Men det er så skikkelig irriterende. Det har ødelagt så mange bilder.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke en hånd som har komt fremom blitzen? Ser ut som at skyggen er på forskjellig sted på de to bildene? Holder du venstrehånden over objektivet?

Prøv å ta bilder i et mørkt rom for å se om blitzen når overalt.

Mvh Jove

Lenke til kommentar

Et er jo et svært lite kamerahus, så det kan hende at det er kommet en finger fra venstre hånd foran deler av blitzen. Det er i alle fall slik det ser ut. Var det noen som ikke er fotografisk erfarne som tok bildene med skygge?

Det er jo et svært vanlig fenomen at mange klomser det til med fingre både foran blitz og objektiv på kompaktkameraer, så hvorfor ikke foran blitzen på en slr?

Lenke til kommentar

At det har kommet en fing foran blitzen kan det jo være...

Men den er jo litt høyt oppe og da...

Må teste ut dette.

For jeg har aldri opplevd det før, men jeg har heller ikke tatt bilder i et så mørkt lokale heller.

Jeg har lagt til to bilder til i første innlegg.

Lenke til kommentar

Størrelsen på skyggen varierer fra bilde til bilde, så jeg er 97% sikker på at en finger er kommet foran blitzen, ikke objektivet. Vær derfor mer forsiktig med hvordan du plasserer hendene dine i fremtiden. Mitt råd er å øve seg på et grep som gir solid støtte til kamera, uten å komme borti noe det ikke skal komme borti.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at det har vært en finger eller to med i spillet her, men så lenge noen av bildene er beskåret, er det veldig vanskelig å se hvordan skyggen opprinnelig er. Som sagt, fyr opp kamera og ta noen bilder med blits og se om det fortsatt er slik, hvis ikke, prøv med en finger eller to foran blitsen.

Lenke til kommentar
Jeg tror også at det har vært en finger eller to med i spillet her, men så lenge noen av bildene er beskåret, er det veldig vanskelig å se hvordan skyggen opprinnelig er. Som sagt, fyr opp kamera og ta noen bilder med blits og se om det fortsatt er slik, hvis ikke, prøv med en finger eller to foran blitsen.

8390355[/snapback]

Beskåret? Ingen av bildene er beskåret!

Men jeg skal teste ut med fing og blitz :D

Håper at det er det som har skjedd og ikke at det er noe tull med kameraet hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...