Gå til innhold

Erstatning av ødelagt hardware - hva er rimelig?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for ca et år siden en HD fra komplett. Dette var en Maxtor 250gb ekstern HD som på det tidspunktet kostet 1295 kroner. Denne har nå takket for seg.

 

Da jeg nå skal returnere denne ser jeg at komplett ikke lenger fører denne harddisken. Dermed regner jeg med at et annet produkt gis i erstatning.

 

Spørsmålet mitt blir da: Hva er rimelig erstatning? En harddisk som er identisk med den som er ødelagt (dvs 250gb 7200rpm etc) eller en harddisk som har samme verdi som den som er ødelagt.

 

For 1295 får du i dag på komplett en 500gb ekstern harddisk.

 

Jeg må innrømme at jeg kjenner egentlig ikke kjøpsloven så godt på dette punktet, så jeg er litt usikker på hva slags rettigheter man egentlig har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser ut som komplett betaler deg verdien av ødelagt vare - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=747630

 

Dersom det er tilfelle så er det veldig god service. Returner den gamle HD'en i morgen, så får vi se  :)

8388238[/snapback]

Dette er ikke riktig.

 

Tråden du refererer til har en trådstarter der samme feil nå har oppstått for 3. gang - da har man krav på heving av kjøp. du derimot, har 1. gangs feil, da har du krav på reparasjon av varen (skjer ikke på harddisker), eller omlevering til tilsvarende vare.

 

Så du får en ny harddisk, 250GB 7200rpm, gjerne fra samme produsent.

Lenke til kommentar
Det ser ut som komplett betaler deg verdien av ødelagt vare - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=747630

 

Dersom det er tilfelle så er det veldig god service. Returner den gamle HD'en i morgen, så får vi se  :)

8388238[/snapback]

Dette er ikke riktig.

 

Tråden du refererer til har en trådstarter der samme feil nå har oppstått for 3. gang - da har man krav på heving av kjøp. du derimot, har 1. gangs feil, da har du krav på reparasjon av varen (skjer ikke på harddisker), eller omlevering til tilsvarende vare.

 

Så du får en ny harddisk, 250GB 7200rpm, gjerne fra samme produsent.

8388284[/snapback]

 

Det er riktig at trådstarter i den tråden jeg refererte til hadde leveret sitt produkt tilbake to ganger. Men poster nummer to i samme tråd (christopher909) fikk imidlertid betalt tilbake verdien av sin harddisk da den gikk i stykker første gang.

 

Nå viser det seg også at ved retur hos komplett så blir man bedt om å oppgi kontonummer for eventuell tilbakebetaling. Vi får se.

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg kjenner egentlig ikke kjøpsloven så godt på dette punktet, så jeg er litt usikker på hva slags rettigheter man egentlig har.

8388154[/snapback]

Komplett foretar en "omlevering", der du får en ny tilsvarende vare.

Prisen er ikke relevant, det er den konkrete tingens egenskaper som teller.

 

(Å heve kjøpet har du nok ikke anledning til.)

Lenke til kommentar

Er det en garanti/reklamasjon så vil man ha krav på likt, tilsvarende eller bedre produkt i erstatning. Evt penger tilbake om det ikke lar seg skaffe likt eller bedre produkt. Merk at butikk kan avskrive verditap i forhold til dagens verdi, men ofte de ikke regner så veldig mye på det. Samt de kan også gi penger tilbake om ett bedre produkt vil tilsvare urimelig mye penger for selskapet.

 

Det vil si at om en 250GB disk koster 700kr idag så kan man få igjen 700kr og ikke 1295. Dette vi gi forbruker mulighet til å kjøpe ett identisk produkt fra ett annet sted. Men som nevnt så er det ikke alltid de regner så mye på det, er litt snakk om kundeservice også. :)

 

Samt når det gjelder verdi på "bedre" produkt. Som nevt man har krav på identisk, tilsvarende eller bedre kort. Når det da ikke er noe likt eller tilsvarende og at bedre kort blir alt for dyrt så kan butikk velge å heve kjøp. Ergo om man har kjøpt ett produkt som kostet 1000kr, tilsvarende ville kostet 700kr idag, men da alt er ute av produksjon (også tilsvarende) og at "bedre" produkt koster 3000kr, så vil det tilsvare urimelig kost på butikk. Ergo de kan velge å gi penger tilbake.

 

Håper jeg ikke skrev ting for krøkkete her nå. :)

Lenke til kommentar
Det vil si at om en 250GB disk koster 700kr idag så kan man få igjen 700kr og ikke 1295. Dette vi gi forbruker mulighet til å kjøpe ett identisk produkt fra ett annet sted. Men som nevnt så er det ikke alltid de regner så mye på det, er litt snakk om kundeservice også. :)

Nei. Ved omlevering har man krav på et tilsvarende produkt. Klarer de ikke omlevere, kan man kreve å heve kjøpet. Man har da krav på den opprinnelige kjøpesummen, ikke det produktet tilfeldigvis koster i dag.

 

 

Edit: Finles kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven, så blir ting ganske klart for de fleste:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Det vil si at om en 250GB disk koster 700kr idag så kan man få igjen 700kr og ikke 1295. Dette vi gi forbruker mulighet til å kjøpe ett identisk produkt fra ett annet sted. Men som nevnt så er det ikke alltid de regner så mye på det, er litt snakk om kundeservice også. :)

Nei. Ved omlevering har man krav på et tilsvarende produkt. Klarer de ikke omlevere, kan man kreve å heve kjøpet. Man har da krav på den opprinnelige kjøpesummen, ikke det produktet tilfeldigvis koster i dag.

 

 

Edit: Finles kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven, så blir ting ganske klart for de fleste:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006

8396829[/snapback]

Ikke 100% riktig - forhandler kan kreve å forkorte summen med den nytteverdien kunde har hatt av produktet, som vanligvis da er en viss prosent pr år.

 

MEN - om forhandler velger å gjøre dette, så skal butikken også beregne rente av kjøpssummen fra KJØPSDATO, og legge til i sluttoppgjøret.

 

Så dette regnestykket er ofte så komplisert (og fører da gjerne til dårlig kundebehandling) at mange forhandlere bare hopper over dette, og gir igjen kjøpssummen.

 

EDIT: Og man får selvfølgelig ikke igjen prisen på tilsvarende produkt idag, ENTEN så får man hele summen, eller slik jeg skrev ovenfor.

Lenke til kommentar
Ikke 100% riktig - forhandler kan kreve å forkorte summen med den nytteverdien kunde har hatt av produktet, som vanligvis da er en viss prosent pr år.

MEN - om forhandler velger å gjøre dette, så skal butikken også beregne rente av kjøpssummen fra KJØPSDATO, og legge til i sluttoppgjøret.

Så dette regnestykket er ofte så komplisert (og fører da gjerne til dårlig kundebehandling) at mange forhandlere bare hopper over dette, og gir igjen kjøpssummen.

8404203[/snapback]

Ja det stemmer det.

Situasjonen er likevel ofte at rentene og bruksvederlaget vil være ganske like, slik at man bare hopper over den utregningen. Antakeligvis også av kundehensyn/omdømmehensyn.

Lenke til kommentar

Mye enklere den veien for nettbutikkene og potensiell kost/tap på dette er nok mindre enn gevinsten de har ved å skape fornøyde kunder.

 

Selv opplevde jeg at ett dyrt skjermkort tok kvelden etter noen måneders bruk, men da var allerede det kortet gått ut av produksjon og kort med akkuratt samme specs/funksjonalitet var ikke å oppdrive. Så da fikk jeg pengene tilbake, etter det så har den nettbutikken hatt en stjerne i boka hos meg. Så all min datakomponent handling foregår enten på den nettbutikken eller en annen, litt evhengig av utvalg og pris etc.

Lenke til kommentar

Tipper du får en 250gb-disk i retur, men kan jo hende du får en litt dyrere disk, 300gb f.eks. Iblant gir nettbutikkene kreditt for frakten tilbake også (rett og rimelig spør du meg, men ikke lovfestet tror jeg), og hvis du får en ny vare blir den kanskje oppgradert.

 

Men det skal jo være en tilsvarende eller bedre vare, så hvis du får en svært bråkete HD i posten (mens den du sendte inn var stillegående) så er jo ikke det helt rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...