DagJensen Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei, Er ny bruker her inne, og jeg fant ikke noen tråd om dette, så jeg tar sjansen på på starte en tråd om dette. Jeg er en eier av et Nikon D40, som jeg er meget godt fornøyd med. Brukervennlighetene er super, batterilevetiden overgår mine forventninger, og bildene blir meget bra. Kameraet er kjøpt for 2 måneder siden, og nå har vi begynt å tenke på å kjøpe ekstra optikk, og siden jeg ikke kan kalle meg proff på dette området så ber jeg om hjelp fra forumets brukere. Jeg har ikke tenkt å sprenge banken for å få kjøpt objektiv, og for det meste så bruker vi kameraet til "normal" fotografering, altså bilder av unger etc... Foreløpig har vi sett på følgende objektiver: Alternativ 1: Nikon 55-200 F4-5,6G AF-S DX Alternativ 2: Nikon 55-200 f/4-5,6G AF-S DX VR Hvilke av disse vil dere anbefale, og skulle dereha andre tips så mottas disse med takk! Max pris på objektiv har vi satt til ca. 3500.- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Den eneste forskjellen på disse to, er at alternativ to har optisk bildestabilisator (VR). Med VR reduseres dine håndbevegelser, og du kan dermed øke lukkertiden og få sluppet inn mer lys, uten at bildet får bevegelsesuskarphet. Det kan være nyttig i tilfeller der objektet du tar bildet av ikke beveger seg så mye. Til sportsfoto, fuglefoto og lignende, har ikke VR noen innvirkning da den kun reduserer dine egne håndbevegelser. Til naturfoto, portrettfoto, bilder av selskaper og lignende, kan det være forskjellen mellom suksess og fiasko/bra nok eller for dårlige lysforhold. Du sier du tar bilder av unger. De kan til tider bevege seg mye, så det er ikke sikkert at VR har stor innvirkning her. Lenke til kommentar
DagJensen Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Takk for svar, er kommet et lite stykke på vei nå. Satt og surfet rundt, og kom over en linse til en hyggelig pris: Tamron AF/DI-II 55-200 Nikon Vil dette objektivet funke med D40, med tanke på autofukus? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Takk for svar, er kommet et lite stykke på vei nå. Satt og surfet rundt, og kom over en linse til en hyggelig pris: Tamron AF/DI-II 55-200 Nikon Vil dette objektivet funke med D40, med tanke på autofukus? Nei, ingen Tamron-objektiver vil gi AF på D40. Du bør nok velge Nikon 55-200 f/4-5.6, evt med VR (sistnevnte er et helt nytt objektiv, så det er vel ikke noen som har den på lager riktig ennå). Ellers må du opp på Nikon 70-300 f/4-5.6 VR, koster om lag 5500 kr. Endret 18. april 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Nikon Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Den eneste forskjellen på disse to, er at alternativ to har optisk bildestabilisator (VR). 8390147[/snapback] Dette er i beste fall upresist. De to objektivene har forskjellig optisk oppbygging (mye også pga VR'en), det blir for lettvint å si at VR'en er eneste forskjell. VR-versjonen skal i tillegg har fått en nyere og bedre SWM-motor, og dermed økt fokushastighet. Lenke til kommentar
DagJensen Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Da er ny linse kjøpt, og det ble Nikon 55-200 AF-S VR, og foreløpig så er jeg meget fornøyd med linsa. VR funksjonen er meget bra, og AF er kjapp i bruk. Linsa ble kjøpt hos XD.no til cirka 2500.- noe jeg mener er en god pris. Endret 3. juni 2007 av DagJensen Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Nikon 55-200 VR er et utmerket objektiv til den prisen. Den gir skarpe bilder og fine kontraster. Jeg er kjempefornøyd med min. VR for kr 2500 er meget prisgunstig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå